×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
یادداشت | دفتریاران هم از معافیت آزمون ورودی داوری برخوردار می شوند

پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران| یادداشت| «محمد امین سالاریان» رئیس واحد آموزش و پژوهش کانون| در راستای لزوم فراگیر شدن فرهنگ‌صلح و سازش و نهادینه سازی روش‌های جایگزین قضایی و کاهش ورودی‌های پرونده‌های قضایی، با عنایت به سابقه تقنینی، فقهی، شانیت و پشتوانه داوری در نظام حقوقی ایران با توجه به حمایت صریح بند الف ماده ۱۱۶ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که شاهد سند تحول قضایی و ناظر ترغیب به مشارکت در بهداشت قضایی است.

براین اساس و با عنایت به اینکه کانون سردفتران و دفتریاران با دارا بودن سردفتران و دفتریاران متخصص در حوزه‌های مختلف حقوقی و ثبتی و با داشتن امکانات و فضای مناسب و بر خورداری از پشتوانه محکم مردمی و اعتماد عمومی جامعه و حاکمیت این توانایی را دارد تا با حضور فعال خود چه در داوری عمومی و میانجیگری و داوری تخصصی خانواده به صورت موردی و یا سازمانی در تهران و سایر کانون‌های استانی بتواند در جهت ترغیب و تشویق آحاد جامعه به تعمیق روش‌های جایگزین قضایی و حل و فصل اختلافات از طریق داوری و میانجیگری تعامل و همکاری سازنده‌ای با معاونت توسعه حل اختلاف قوه فضاییه داشته باشد بنابراین جلسات متعددی با معاون داوری و‌ میانجیگری معاونت توسعه حل اختلاف قوه قضاییه داشته و مقرر گردید سردفتران و دفتریاران با داشتن شرایطی از آزمون معاف شوند.

جذب صلاحیت‌های جدید یکی از اصلی‌ترین و محوری‌ترین ضرورت‌های صنفی است. در شرایط کنونی با از دست دادن بسیاری از صلاحیت‌ها طبیعتا وضعیت درآمد همکاران با مشکل جدی مواجه گردیده است لذا جذب صلاحیت‌های تاثیرگذار می‌تواند راه مطمئنی برای برون رفت از مشکلات فعلی باشد. در این میان، نهاد داورى با داشتن پشتوانه تقنینی و فقهی و حاکمیتی مى‌تواند برای حوزه سردفتری هم ایجاد درآمد و اشتغال و سرمایه کار آفرینی کند و هم باعث شود تا سردفتران و دفتریاران در رفع نقار و اختلافات ایجاد شده بین افراد جامعه، سهم بارز خود را در سیستم‌هاى حقوقى و قضایى پررنگ‌تر و موثرتر نشان دهند. در جلسه‌ای با معاون داوری و‌ میانجیگری و البته حضور دو‌تن از اعضای هیات مدیره ( نمایندگان دفتریاران ) مقرر گردید در شیوه نامه، تغییراتی ایجاد گردیده و دفتریاران با داشتن شرایطی از معافیت آزمون ورودی برخوردار شوند. امیدوارم جامعه بزرگ و فرهیخته دفتریاری نیز بتوانند سهم ارزشمندی در خصوص داوری داشته باشند.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد