×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
بابایی: مصادره پلتفرم های ثبتی از سوی وزارتخانه های دیگر خروج از فرمان رهبری است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، دومین همایش ملی “ایده‌های تحول آفرین ثبتی” با حضور حسن بابایی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حسین رحیمی وزیر دادگستری، اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، مدیران و کارکنان سازمان ثبت، ایده پردازان برتر همایش و کارشناسان ارشد قضایی در سازمان ثبت برگزار شد.
حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت در این همایش با اعلام بازطراحی و هوشمندسازی فرآیندهای ثبتی با بهره گیری از ایده ها و طرح های صاحب نظران و نخبگان ثبتی گفت: در تلاش هستیم تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری بتوانیم با بهره گیری از هوش مصنوعی، تکمیل بازطراحی فرآیندها و راه اندازی سکو یا پلتفرم جامع خدمات ثبتی، چهره نوین و فناورانه ای از سازمان ثبت به جامعه ارائه دهیم.
 
وی با اشاره به بازطراحی فاز اول فرآیندهای ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری و نهایی شدن امضاء و پرداخت الکترونیکی در این حوزه افزود: با این اقدام حدود ۸۰ درصد ورودی ها و مراجعات به ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری کاهش یافته و تا پایان سال با تکمیل این فرآیند به صفر می رسد، ضمن اینکه گام های مهمی نیز در بازطراحی فرآیندها در مرکز مالکیت معنوی این سازمان برداشته شده است.
 
بابایی تصریح کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان متولی اصلی ثبت اسناد و املاک، به طور جدی مخالفت خود را با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی که اقدامات موازی را برای ثبت اسناد و املاک در قالب در قالب عقود مختلف انجام می‌دهند اعلام می دارد و به هیچ عنوان چنین اقداماتی را نمی‌پذیرد و معتقد است طراحی سامانه‌ها و پلتفرم‌های پراکنده برای ثبت اسناد مربوط به اموال غیرمنقول، به نوعی خروج موضوعی از فرمایشات و تأکیدات مقام معظم رهبری در هفته قوه قضائیه امسال و مغایر با قوانین است چرا که متولی اصلی تثبیت مالکیت های کشور سازمان ثبت است.
 
وی گفت: تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تمام اسناد تنظیمی در خصوص اموال منقول و غیر منقول باید از باب مصلحت و دفع فساد، در چهارچوب اسناد رسمی باشد با تأیید نهایی طرح الزام به تنظیم سند رسمی در معاملات اموال غیرمنقول در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تحول بزرگی در تثبیت مالکیتها و کاهش دعاوی در جامعه ایجاد خواهد کرد و اجرایی شدن آن با توجه به گستردگی هشت هزار و ۵۰۰ دفتر اسناد رسمی در سراسر کشور با قدرت امکان پذیر خواهد بود.
معاون رئیس قوه قضائیه با بیان اقدامات مهم صورت گرفته در اجرای قانون جامع به عنوان یکی از اولویت‌ها و راهبرد‌های کلان این سازمان و دستگاه قضایی، به حدنگاری ۹۹ درصدی اراضی ملی و منابع طبیعی با تشکیل تیم های جهادی و قرارگاهای تخصصی تا پایان سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: خدمات ثبتی با قدرت و به صورت جهادی در همه عرصه ها و حتی نقاط دور افتاده در حال ارائه است و در روزهای گذشته نیز اسناد مالکیت ۴۰۰ خانوار ساکن در جزیره “شیف” استان بوشهر صادر و تحویل داده شد.
 
وی افزود: در حوزه اراضی کشاورزی، تا ابتدای آبان ۱۴۰۰ کل اراضی کشاورزی که تثبیت و حدنگاری شده بود ۷۸ هزارو ۱۷۲ هکتار بوده که این میزان تا ابتدای تیرماه امسال با رشد ۷۸ برابری به ۶ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۱۰۸ هکتار رسیده است.
 
بابایی ادامه داد: در پهنه‌های شهری و روستایی نیز اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است و با توجه به همکاری با ۸۰ شرکت مشاور در قالب ۱۸۳ قرارداد و فعالیت آنها در شهر‌ها و استان‌های مختلف امیدواریم، امیدواریم حدنگاری را تا پایان سال در حوزه پهنه‌های کشاورزی به ۸۰ درصد برسانیم.
 
 رئیس سازمان ثبت با بیان برخی تفاوت ها و پیچیدگی کار حدنگاری در کشور در مقایسه با ستیر کشورها گفت: در کشور ما بنابر دلایل مختلف فرهنگی و غیره، نیاز به دقت بسیار بالایی در اجرای حدنگاری داریم و این دقت را به ۵ سانتی متر رسانده ایم تا محل اختلاف و تعارض مالکیت نگردد.
 
وی گفت: در سال گذشته ۱۹ میلیون و ۶۳۸ هزار و ۲۷۶ فقره انواع سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی کشور با رشد ۲۰ درصدی به ثبت رسیده و در بحث صدور اسناد مالکیت اراضی و املاک در ادارات ثبت سراسر کشور نیز در سال ۱۴۰۱ نیز رشد ۱۲ درصدی به نسبت سال قبل را شاهد هستیم.
 
بابایی در خصوص این همایش نیز افزود: در اولین دوره همایش ایده های تحول آفرین ثبتی که سال گذشته برگزار شد، یک هزار و ۶۰۰ ایده به دبیرخانه این همایش واصل شد که ۳۱ ایده در بخش های تخصصی سازمان بررسی و عملیاتی گردید و امسال نیز بویژه در بهره گیری از هوش مصنوعی و فناوری های نوین ایده های با کیفیتی به این همایش ارائه شده است.

گفتنی است؛ در این همایش از ایده پردازان برتر تقدیر و مجموعه ۵ جلدی حقوق تطبیقی ۲۵ کشور در حوزه املاک رونمایی شد.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد