×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
یادداشت | جذب سردفتران جدید اشتغال زایی است یا اشتغال زدایی؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، «داود صداقت نیا» رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اردبیل در یادداشتی نوشت: اخیرا رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار کشور در شبکه افق در برنامه تلویزیونی جهان آرا فرمودند که سردفتری یک شغل رو به مرگ است، آن را رها کنید و به سراغ وکالت بروید؛ واقعاً جای بسی تاسف است که مسئولی بدون تفکر و دوراندیشی و بدون اینکه به عملکرد و سابقه یک نهاد مدنی قدیمی که نزدیک یک قرن است بدون کوچکترین هزینه ای در خدمت حاکمیت باشد، اینطور اظهار نماید درحالیکه این نهاد از دو بعد در خدمت جامعه است از یک طرف فعالترین نقش در تنظیم عقود، قراردادها و …  نسبت به شهروندان و از طرفی در بعد پیشگیری از ورود پرونده های حقوقی که رسیدگی به آنها مستلزم هزینه کلان در سیستم قضایی می باشد، تاثیر به سزایی اعمال می کند.
بنابراین هرگونه اظهار نظر نسبت به یک نهاد حقوقی که حاصل زحمات قرین یک قرن اساتید و علمای حقوق می باشد باید سنجیده، با تحقیق و توجیه علمی صورت بگیرد نه اینکه صرفا با نظر شخصی خط بطلانی بر کل ساختار و شاکله این نهاد بکشد.
پیامر اسلام (ص) فرمودند: ان التفکر، حیاه قلب البصیر : اندیشیدن مایه حیات دل شخص با بصیرت است. بنابراین کلامی که با تفکر و خرد بیان شود خطایی در آن دیده نمی شود در اینجا این سوال به ذهن هر شنونده ای خطور می کند. آیا با پیشرفت علوم و فنون روز در این کره خاکی تمامی مشاغل باید به عمر آخر خود برسد؟! آیا با ارائه قوانین به سیستم های رایانه ای و تجزیه و تحلیل مطالب حقوقی توسط آن سیستم در مورد یک پرونده حقوقی، نهاد وکالت باید جمع شود؟!
آیا رشته پزشکی با این فناوری نوین که در علوم پزشکی بوجود می آید باید جمع شود؟! این مسئول محترم با کدام مطالعه تطبیقی در چنین برنامه تلویزیونی قوانین مدون یک قرن را بجای قوه مقننه تصویب و در جای شورای محترم نگهبان مهر تایید می زند.
آیا واقعاً به توالی فاسد این موضوع با دیدگاه حقوقی نگریسته است. ولی این بیانات عامیانه و غیر حقوقی از دل وزارتخانه ای بیان شده که کارش بجای آنکه اقتصادی باشد بیشتر وارد مسائل حقوقی می شود و آنچه موجب خسران و ضرر می شود مالکیت اشخاص است که احتمالاً اندوخته آنها در طول زندگی یک واحد آپارتمان درحد زندگی بسیار ساده می باشد که در صورت معامله کردن به قول رییس محترم مذکور با یک برنامه اپلیکیشن انجام شود، واقعا چقدر راحت و ساده اموال با یک گوشی نقل و انتقال می شود!
حالا قانون تسهیل به نحوی از انحاء بدون توجه به آثار و چالشهای موجود در آن تصویب گردیده و عده ای از عزیزان قابل توجه در این نهاد جذب شدند و مطمئناً طراحان این موضوع، به فکر ادامه کار همکاران جدید و تولید سند چاره ای اندیشیده اند و الا صرف تدوین قانون بدون توجه به عواقب و آثار آن و با این وضعیتی که فعلا در دفاتر اسناد رسمی حاکم است با این روند انتظارات پذیرفته شدگان جدید و قدیم شرایط بسیار سخت خواهد شد.اسناد خودرو با سلب صلاحیت دفاتر با وجود نص صریح قانون اما با لابی گری، موجب ورشکستگی عده ای از دفاتر اسناد رسمی گردیده و آمار دقیق اسناد در تمام دفاتر دال بر این موضوع هست و با ورود همکاران جدید نتیجه ی به غیر از اشتغال زدایی چیز دیگری برای دفاتر اسناد رسمی عاید نمی شود.امیدوارم در قبال این همه پذیرش، عاملان جوابگوی انتظارات جذب شدگان جدید باشند.
به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد