×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
یادداشت| تعارض آشکار صحبت‌های سیاح با بیانات رهبر انقلاب!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، مهدی هادی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان خراسان جنوبی در یادداشتی نوشت: صحبت‌های سیاح با بیانات مقام معظم رهبری در تعارض است. رهبر معظم انقلاب در خصوص اعتبارزدایی از اسناد عادی بسیار تاکید داشتند تا آنجا که این مساله را مصلحت قطعی و حتمی نظام و کشور دانسته‌اند.

بنده نمی‌دانم وقتی رهبری ایراد سخن از اعتبار بخشی به سند رسمی می کنند (باید توجه داشت قانونگذار مطابق ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی که همچنان اعتبار دارد یکی از مراجع تنظیم سند رسمی را دفاتر اسنادرسمی دانسته) وچه بسا مسئولینی باشند که سخنان رهبر عزیز آنها را وادار به تفکر کند و صلاحیت دفاتر اسنادرسمی را به منظور ثبت سند رسمی توسعه دهند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای ریاست قوه قضائیه با الهام از بیانات رهبری می گوید: چالش سند عادی و بی توجهی به سندرسمی باعث سوء تفاهم های بسیاری شده است. بیشترین پرونده های ورودی، مراجعات و شکایات درخصوص قولنامه ها است. حجت الاسلام مرتضوی مقدم رییس دیوان عالی کشور می گوید: شهروندان بدانند حتما مبایعه نامه کتبی در مکانی معتبر تنظیم شود، سند عادی در مقابل سند رسمی تاب مقاومت ندارد. بنده نمی دانم برداشت جناب آقای سیاح از سند رسمی چیست؟ لکن هر چه هست قطعا مطابقتی با نص قانون و آیه ۲۸۲ سوره بقره که می فرماید: * ..فالیکتب بینکم کاتب بالعدل…* و همچنین تاکید موکد رهبری ندارد. البته نباید از جانب حق و انصاف عدول کرد و صحبت از بروز شدن و برخط شدن سامانه های ثبتی دفاتر را هیچ گاه نباید فراموش کرد و از تسهیل کار مردم به هیچ وجه نباید غافل شویم تا مبادا در این موج جدید که هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل را تهدید می کند، آسیبی به شغل شریف کتابت که قریب به یکصد سال سابقه درخشان مفید و موثر در کشور دارد و دفاتر اسنادرسمی بعنوان مأمن و سردفتر بعنوان امین و محرم اسرار مردم حتی در مورد اختلافات خانوادگی بین زن و شوهر و غیره است و حتی سران دفاتر اسناد رسمی با استفاده از دانش و تجربه خویش و با راهنمایی و مشاوره ارباب رجوع نسبت به حل و فصل اختلافات آنها بدون دریافت هزینه ای اقدام نموده و می نمایند و باعث کاهش بسیاری از پرونده های ورودی به مراجع قضایی درزمینه های مختلف گردند.

اما الزامات و اصول اساسی تنظیم سند رسمی که نص قانون به آن اهتمام داشته را چطور هوش مصنوعی می تواند پوشش دهد و جایگزین سازد؟ آیا روند وجوب شهود در معاملات را می شود با فضای مجازی جایگزین کرد؟ آیا ابهامات محاسبات طرفین را می شود حل و فصل کرد؟ آیا فقها انجام معامله بدون حضور دریک جلسه را تایید نموده اند؟ و آیا تصریح طولانی ترین آیه قرآن مجید به امر کتابت را چگونه حل می کنند؟ البته کانون سردفتران قطعا با ارشاد علما راهکاری برای تنظیم سند اندیشیده اند که به زودی اخبار ان منتشر خواهد شد لذا اگر منظور جناب اقای سیاح حذف سند رسمی است که بعید می دانم واگر منظورشان حذف دفاتراسناد است،هنوز قانونگذار اقدامی برای اصلاح ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی انجام نداده و هرفردی می داند تنظیم معاملات بدون نقش یک حقوقدان امری محال است.

به هرحال مسائل مطرح شده را کنار میگذاریم، پاسخ شما به جوانانی که به موحب قانون تسهیل صدور مجوزها جذب این شغل شده‌اند چه خواهد بود؟ شما که اعتقاد و پیش‌بینی نسبت به حذف و برچیدن این شغل را دارید چرا این همه جوان را با وعده‌ی سردفتر شدن فریب دادید؟ این جوانان را امیدوار به داشتن شغل، مجبور به صرف هزینه‌ برای دایرکردن دفاتر خود کردید و حال که هیچ درآمدی نخواهند داشت آنها را طلبکار نظام خواهید کرد.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد