×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
واکنش کنستانتین به اظهارات بابایی: نظام ثبتی ایران چند گام از روسیه جلوتر است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران ودفتریاران، روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه کانون فدرال سردفتران روسیه و به همراه تعدادی از اعضای هیات همراه خود با حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دیدار و گفتگو کرد.

«حسن بابایی» در این دیدار با خوشامد گویی به رئیس کانون فدرال سردفتران روسیه و هیات همراه اظهار کرد: به سازمان ثبت اسناد و املاک ایران با قدمت بیش از ۱۰۰ سال با بیش از ۱۲ هزار نفر کارمند و مدیر خوش آمدید. سازمان ما زیر نظر قوه قضائیه و دارای ۴ معاونت مختلف راهبردی، املاک، اسناد و فناوری است.

وی با ابراز خرسندی از ایجاد زمینه همکاری و تبادل تجربه با کشور دوست و همسایه روسیه، افزود: این کشور مانند ایران استکبار ستیز است و در حوادث اخیر نشان داد روسیه به شدت با سیاست های خصمانه آمریکا و دول غربی مقابله کرده است. در قضایای غزه و فلسطین موضع گیری روسیه بسیار ستودنی بود و بویژه در موضوع دفاع مشروع ایران از فلسطین، این اقدام قابل ستایش بود.

بابایی اضافه کرد: این اشتراکات و سیاست های کلان نشان می دهد که دو کشور می توانند در حوزه های مختلف همکاری های نزدیک و تنگاتنگ داشته باشند.

امضای تفاهم نامه کانون فدرال سردفتران روسیه با کانون سردفتران و دفتریاران ایران آغاز خوبی برای ارتقاء این همکاری هاست

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه در امور حقوقی و تنظیم اسناد، زمینه همکاری بین دو کشور بیش از گذشته فراهم است، گفت: همچنانکه دو کشور در مسائل دفاعی و اقتصادی کلان در منطقه با توجه به پیمان های شانگهای و بریکس، در حال تعریف نظم جدیدی هستند، این همکاری ها می تواند در حوزه های مختلف ثبت مالکیت های منقول و غیرمنقول و مالکیت فکری گسترش یابد و امضای تفاهم نامه کانون فدرال سردفتران روسیه با کانون سردفتران و دفتریاران ایران آغاز خوبی برای ارتقاء این همکاری هاست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کانون سردفتران و دفتریاران ایران کانونی مستقل با بیش از ۸۵۰۰ عضو و ساختاری مستقل از نظر مالی، حقوقی و قضایی است، افزود: با این وجود قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد در حوزه های اجرایی و تقنینی از کانون حمایت های ویژه ای دارد.

بابایی در ادامه به تحول در نظام ثبتی و تنظیم اسناد در ایران اشاره کرد و گفت: دولت ایران به سمت نظم جدیدی در حوزه تنظیم اسناد در حال حرکت است، ما به دنبال آن هستیم تا تمامی معاملات چه در مباحث اموال منقول و غیرمنقول به صورت رسمی و در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسند.

وی افزود: در حوزه اموال غیرمنقول و املاک به دنبال اسناد کاداستری هستیم، سند کاداستری عبارت اند از اقدامات هندسی، مهندسی و حقوقی که در یک سند تک برگ تحت عنوان سند تک برگ ارائه میشود. در بحث اراضی ملی و طبیعی تمام اراضی ملی حدنگاری یا کاداستری شدند.

اراضی کشاورزی بیش از ۵۰ درصد، املاک روستایی و شهری نیز بیش از ۵۰ درصد کاداستری شده است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اراضی کشاورزی بیش از ۵۰ درصد، املاک روستایی و شهری نیز بیش از ۵۰ درصد کاداستری شده است که  امیدواریم تا پایان سال آینده تمام آن کاداستری شود. اثر این اقدامات بعد از تثبیت مالکیت و صدور سند، این است که تمام نقل و انتقالات باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود. این موجبات حاکمیت حقوق و قوانین در نقل و انتقالات خواهد شد.

بابایی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰۰ شرکت طرف قرارداد و بیش از ۲ هزار نقشه بردار در اقصی نقاط ایران مشغول حدنگاری و نقشه برداری هستند، اعلام آمادگی کرد تا از باب همکاری های فنی و کسب دانش مهندسان ایرانی در صورت آمادگی دولت روسیه سفرهای متقابل از این حیث بین دو کشور انجام شود.

معاون رئیس قوه قضائیه با اشاره به تحول در تنظیم اسناد در ایران گفت: اسناد فیزیکی در حال الکترونیکی شدن است.با توجه به نهایی شدن قانون الزام به ثبت سند اراضی اموال غیر منقول که در حال نهایی شدن است، امیدواریم در آینده ای نه چندان دور تمام اسناد در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت شود.

وی همچنین از حمایت کانون سردفتران فدرال روسیه درباره عضویت کانون سردفتران ایران در اتحادیه جهانی تشکر کرده و ابراز امیدواری کرد تا این عضویت محقق و نهایی شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه ما در حال تجربه نسل سوم اسناد در ایران هستیم، گفت: نسل اول نسل سنتی یا کتابت نسل دوم الکترونیکی شدن و نسل سوم که در حال تجربه در سازمان ثبت هستیم، هوشمندسازی است.

بابایی در پایان از زحمات علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران و  هیات مدیره کانون به دلیل اقدامات بسیار خوب و تحولی مبتنی بر الکترونیکی شدن و هوشمندسازی اسناد تشکر کرد.

در ادامه «کنستانتین کورسیک» رئیس کانون فدرال سردفتران روسیه نیز با تشریح نظام ثبتی روسیه و اشتراکات دو کشور در اهمیت دادن به ثبت رسمی، به جایگاه مهم دفاتر اسناد رسمی در این کشور اشاره کرد و گفت: این دفاتر در کشور روسیه نیز زیر نظر نظام قضایی و در تعامل نزدیک با دولت و دستگاههای متولی زمین فعالیت می کنند.

وی پیشرفت های صورت گرفته در نظام ثبتی ایران بویژه دریافت آنی استعلام ها در ارتباط برخط با سازمان های مختلف و حرکت به سمت هوشمندسازی خدمات ثبتی را بسیار قابل توجه عنوان کرد و گفت: نظام ثبتی ایران از این حیث چند گام از ما جلوتر است و ماهم در تلاش هستیم با الکترونیکی کردن تصدیق اسناد و ارتباط برخط با دستگاههای مختلف دولتی جهت دریافت آنی استعلام ها، این فرآیندها را هرچه بیشتر کوتاه و از هوش مصنوعی نیز بهره گیری نماییم و در این راستا آمادگی همکاری و تبادل تجربیات را داریم.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد