×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
پیام تسلیت کانون سردفتران و دفتریاران در پی درگذشت آیت الله صافی گلپایگانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، روح بلند شیخ المراجع فقیه اهل البیت (علیهم السلام) حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) بامداد روز سه شبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ به ملکوت اعلی پیوست.

به همین مناسبت کانون سردفتران و دفتریاران به نمایندگی از جامعه بزرگ سردفتری کشور پیام تسلیتی صادر کرد.

 

متن پیام بدین شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلاً

غم از دست دادن علما، دانشمندان، نخبگان دینی و علمی همیشه برای مردم ضایعه ای دردناک و فراموش نشدنی بوده است. ارتحال عالم و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی برای مسلمانان خبری همراه با تاسف بود. رحلت آن فقیه ربانی را به ولی الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری و مراجع معظم و حوزه های علمیه و ارادتمندان و مقلدان و خاندان معظمش تسلیت می گوئیم و برای روح آن فقیه سترگ حشر با اولیای معصوم را از درگاه خدای منان طلب می کنیم.

خداوندمتعال بارها از طریق وحی، قرآن و احادیث قدسی به مومنان وعده داده که آخرت بسیار بهتر از دنیای فانی است و مومنانی که با عمل صالح و خدمت به مردم راه خدا را می پیمایند بهشتی جاودان در انتظار آنهاست. زندگی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی سراسر مطالعه، تحقیق، تدریس همراه با عشق در راه خدا و تبلیغ و دفاع از دین بوده است.

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ اُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ؛ خداوند کسانی از شما را که ایمان آورده‌اند و دانشمندان را درجاتی برتری دهد.» و امام صادق (علیه‌السّلام) در مورد مقام عالمان دین فرمودند: «ملائکه بال‌های خود را برای طالب علم می‌گسترانند و موجودات زمین و آسمان، حتیّ ماهیان دریا برای او استغفار می‌کنند، فضیلت عالم بر عابد همانند ماه شب چهارده بر بقیه ستارگان است.

و به حق که جایگاه دنیوی و اخروی عالم ربانی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی نیکو و بزرگ است و از خداوند متعال می خواهیم ما را هم در مسیر حق تعالی قراردهد و از هرگونه گمراهی و هوس های شیطانی برحذر سازد که این دعای همیشگی این مرجع عالیقدر بود.

خدایش رحمت کند …

کانون سردفتران و دفتریاران

 

بخشی از زندگی نامه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی سال ۱۲۹۷در گلپایگاندیده به جهان گشود، این مرجع تقلید شیعیان از شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردیو عضو شورای استفتایوی بود و کتاب منتخب الاثردرباره امام دوازدهم شیعیان را به توصیه استاد خود نوشت.

عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، عضویت در شورای نگهبانو دبیری آن، از مناصب سیاسی صافی گلپایگانی بوده است. از این مرجع جهان تشیع آثار فراوانی منتشر شده که به ۸۰ عنوان فارسی و عربی می‌رسد و برخی از این موارد، جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویترا به دست آورده‌اند.

آیت الله صافی تحصیلات خود را در گلپایگان آغاز کرد و ادبیات عرب، کلام، تفسیر قرآن،حدیث، فقه و اصول را تا پایان سطح، در زادگاه خود به سرانجام رساند.

این مرجع تقلید شیعیان در ۲۳ سالگی (۱۳۶۰ق) ازگلپایگان به قم هجرت کرد و در درس سید محمد تقی خوانساری، سید محمد حجت کوه کمره ای، سید صدرالدین صدر، سید محمد رضا گلپایگانیو آیت الله بروجردیحاضر می‌شد. او پس از چهار سال اقامت در قم، به مدت یک سال در نجفساکن شدو در درس محمدکاظم شیرازی، سید جمال الدین گلپایگانیو شیخ محمدعلی کاظمی حضور یافت. او داماد و سید محمد رضا گلپایگانیاست.

آیت الله صافی گلپایگانی، از شاگردان برجسته آیت الله بروجردی بود و توانایی ویژه علمی او موجب شد پاسخگویی به سوالات فقهی و کلامی و همچنین نگارش کتاب منتخب الاثر، از سوی آیت الله بروجردیبه وی واگذار شوداو همچنین از مشاوران نزدیک و همچنین از اصحاب شورای استفتای آیت الله بروجردیبوده است، در فقه، اصول، کلام،حدیثو رجال، به تدریس و تحقیق پرداخته و آثاری در این ابواب نوشته است. عالمان بزرگ شیعه مانند سید جمال الدین گلپایگانی، سید حسن طباطبایی بروجردی، امام خمینی و سید محمد رضا گلپایگانی بر مراتب علمی او تاکید کرده‌اند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی، پس از درگذشت آیت‌الله گلپایگانی در آذر ۱۳۷۲ش، به عنوان مرجع تقلیدشناخته شد.آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی در وصیتنامه خود، آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی را مجتهد مسلم و عادل خوانده بود.

صافی‌گلپایگانی، از معدود مراجع تقلید شیعه است که تجربه عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، عضویت و همچنین دبیری شورای نگهبانرا داشته است.

عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، یکی از ۷۳ عضو مجلس خبرگان قانون اساسیبود که از ۲۸ مردادتا ۲۴ آبان۱۳۵۸ش، مسئولیت تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرانرا به عهده داشت.

عضو و دبیر شورای نگهبان: در سال ۱۳۵۹ شمسی، با حکم امام خمینی، عضو فقهای شد و هشت سال تا تیر ۱۳۶۷دبیر شورای نگهبان بود، آیت الله صافی در تیر ۱۳۶۷ش از عضویت در شورای نگهباناستعفا کرد.

برخی از مراکز و موسسات علمی و دینی، از سوی دفتر صافی گلپایگانی راه‌اندازی شده است، از جمله: مرکز تحقیقات اسلامی دارالزهراء، در سال ۱۳۸۹ش، در تهران و با هدف پاسخگویی به سوالات شرعی و مشاوره دینی و خانوادگی آغاز به کار کرد.

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، یکی از پرکارترین نویسندگان شیعی است که بیش از ۸۰ عنوان کتاب از وی به زبان‌های فارسی و عربی منتشر شده. برخی از آثار او به زبان‌های انگلیسی و اردو ترجمه شده و پاره‌ای از این کتاب‌ها برنده جایزه کتاب سال ولایتو کتاب سال مهدویتشده‌اند،مقالات و اشعاری نیز از سوی او در مجلات و رسانه‌های مختلف منتشر شده است.

برخی از آثار لطف‌الله صافی گلپایگانی عبارتند از: منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر، درباره امام دوازدهم و در ده فصل است. نصوص مرتبط با دوازده امام، نصوص مرتبط با امام دوازدهم، و تاریخ زندگی و چگونگی ظهور آن امام، بخش‌های اصلی کتاب است.

این کتاب در سال ۱۳۸۰ش، در سه جلد چاپ شده که مجموعا ۱۴۰۰ صفحه است، منتخب الاثر، در اولین دوره کتاب سال ولایت، اثر برگزیده شناخته و در اولین دوره کتاب سال مهدویت، اثر برتر نام گرفت.

علاوه بر کتاب‌هایی که از این مرجع تقلید شیعیان انتشار یافته، مقالات و اشعار پراکنده‌ای هم در نشریات مختلف منتشر کرده است؛ از مقاله‌ای در نشریه کتابخانه مسجد اعظم قم در سال ۱۳۴۴ش درباره حکومت اسلامی از نگاه قرآن کریم، تا اشعاری مانند «منظومه اهل دل» که در سال ۱۳۹۰ در مجله پاسدار اسلام به چاپ رسیده و بیت اول آن چنین است: «ما را ز کورش و کی و جم اعتبار نیست/ فخری به داریوش و به اسفندیار نیست.

برخی از مقالاتی که آیت الله صافی نگاشته، به خواست و توصیه آیت‌الله بروجردی بوده است؛ از جمله مقاله‌ای در پاسخ به مجله‌ای در هند که مدعی برگرفته شدن اسلام از دین بودایی بوده است، در موردی دیگر، صافی گلپایگانی مقاله‌ای در پاسخ به شیخ محمود شلتوتنوشت و به ادعای او درباره استخاره در نظر مکتب اهل بیت واکنش نشان داد. شیخ محمود شلتوت در مجله رساله الاسلام، ضمن تفسیر آیه «و إن تستقسموا بالازلام»، استخاره در مکتب اهل بیت را از قبیل استقسام بالازلام دانسته است.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد