×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
استعفای اجباری سردفتران با قانون تسهیل صدور کسب و کار

«مسعود مسعودی نیا» در گفت‌وگو با ویژه نامه کانون سردفتران و دفتریاران، درباره برون سپاری خدمات به دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: برون سپاری های خوبی انجام شده اما نواقص بسیار زیادی دارد، بسیاری از مواردی که مربوط به برون سپاری می شود مثل ثبت برند در سامانه ایراد دارد و باعث دلسردی همکاران و ناکارآمدی این طرح ها شده چرا که برخی خدمات نرخ حق التحریر مشخصی ندارد و یا اگر نرخی هم تعیین شده در برخی پوزها قابل وصول نیست و همکاران ما تبرعا رایگان انجام می دهند.

وی با اشاره به لزوم اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۵۴، افزود: اگر قانونگذار بودم قانون ماده ۵۴ و حق التحریر دفاتر را اصلاح می کردم. در شرایط اخیر کشور که تورم رشد فزاینده ای دارد، اصلاح تعرفه ها هر ۴ سال یک بار ظلم به دفترخانه ها است چراکه این موضوع تا ابلاغ و اجرا شود ۶ سال به طول می انجامد.

مسعودی نیا همچنین به قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار اشاره کرد و ادامه داد: این قانون بدون مشورت و در نظر گرفتن صاحب نظران حوزه سردفتران، بدون توجه به ظرفیت و نحوه پذیرش آن در کشور تعداد زیادی از افراد را وارد این شغل می کند. فرض کنید دانشگاهی تاسیس شود با ۵ هزار دانشجو و ۲۰ هزار مدرس! آیا ظرف و مظروف با هم متوازن اند؟

وی با بیان اینکه این قانون بدون فکر و آینده نگری تصویب شده، اضافه کرد: هم اکنون برای تاسیس یک دفتر اسناد رسمی بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است، آیا دانشجویی که تازه فارغ التحصیل شده چنین سرمایه اولیه ای دارد؟ آیا او به همه موارد قانونی اشراف دارد؟ به نظر می آید این ورودی بیش از ظرفیت و بدون فیلتر باعث افزایش تخلفات سردفتری از سوی تازه واردان و شکست، دلسردی و استعفا سردفتران پیشکسوتِ قانونمند می شود.

مسعودی نیا با اشاره به سهم کارکنان دفترخانه ها از میزان حق التحریر، افزود: طبق قانون بیمه و وزارت کار، ۱۵ درصد از درآمد دفترخانه ها متعلق به کارکنان است اما در هیچ جای دنیا هیچ کارمندی در هیچ نهاد دولتی بابت کاری که انجام می دهد دو حق الزحمه دریافت نمی کند. در این وضعیت سخت اقتصادی که بسیاری از دفترخانه ها در هزینه های جاری خود مانده اند، این قوانین دست و پای سردفتر را بسته و بار مالی زیادی برای او دارد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان کرمان با اشاره به موفقیت دفاتر الکترونیک قضایی در ارائه خدمات الکترونیک به مردم، ایجاد و اجرای پلتفرم ویژه خدمات ثبتی با محوریت کانون سردفتران را یکی از مهترین اهداف کانون سردفتران عنوان کرد.

وی افزود: همانطور که اکنون همه بانک ها بویژه بانک رسالت با راه اندازی بانکداری مدرن مراجعه حضوری را حذف کرده و خدمات به شکل برخط انجام می شود، با ایجاد پلتفرم هم می توان خدمات سردفتران را غیرحضوری کرد و آن را توسعه داد. زمانی که ثبت آنی انجام شد بسیاری فکر می کردند موفق نمی شود اما امروز می بینیم، گذشت از آن گلوگاهِ مهم، موفقیت آمیز بود.

مسعودی نیا اضافه کرد: راه اندازی پلتفرم از بسیاری از سفرهای داخلی و برون شهری جلوگیری کرده و بسیاری از هموطنان ما در کشورهای دیگر هم می توانند از آن استفاده کنند و در واقع می توان با پلتفرم ارتباط با کشورها را توسعه داد و تجارت الکترونیک راه انداخت.

*تعداد دفاتر استان کرمان: ۲۶۳ دفتر
*تعداد سردفتران و دفتریاران: ۵۲۶
*سال تاسیس: ۱۳۹۲
*بیشترین اسناد تنظیم شده: وکالتنامه های کاری و فروش

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد