×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
بابایی: سردفتران باید در تحقق بهداشت قضایی نقش آفرین باشند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، حسن بابایی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم تحلیف سردفتران جدید با بیان اینکه سردفتری جایگاه والایی است و به عنوان امانتدار مردم ایفای نقش دارد، گفت: سند تنظیمی از سوی سر دفتران مورد اعتماد مردم قرار دارد و مردم بدون هیچ شکی به آن اعتماد می‌کنند بنابراین باید قدر این جایگاه و این اعتماد را دانست.

وی افزود: تاکنون برای ۹۰۰ نفر از سر دفتران جدیدالانتصاب ابلاغ صادر و امروز نیز ۱۵۱ نفر از سر دفتران جدیدالانتصاب مراسم تحلیف فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: ضروری است که به عنوان سردفتر در تنظیم اسناد دقت کافی داشته باشید چرا که هرگونه اشتباه و خطای سهوی و یا عمدی در تنظیم اسناد منجر به تشکیل پرونده انتظامی و یا کیفری برای سردفتر می‌شود.

وی با بیان اینکه در دوران تحول و تعالی سازمان ثبت، سامانه‌های خوبی طراحی شد، گفت: آخرین دستاوردهای سازمان ثبت، سکوی خدمات دیجیتال ثبتی«کاتب» است که با حضور رئیس قوه قضائیه در دهه فجر رونمایی شد و بسیاری از خدمات مرتبط به این سازمان از طریق این سکو به مردم ارائه می‌شود.

وی با اشاره به ارائه خدمات هوشمند ثبتی و حذف دفاتر سنتی در سازمان ثبت، عنوان کرد: مهمترین دستاورد سازمان ثبت صدور اسناد الکترونیک است و تاکنون در ۲ استان به صورت آزمایشی در حال اجراست و از سال آینده صدور این اسناد در سراسر کشور عملیاتی می‌شود که اجرای این امر در کاهش جعل و کلاهبرداری نقش بسزایی دارد.

معاون رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: همچنین در افزایش کاربردهای دفاتر اسناد رسمی در این حوزه به دنبال ایجاد پردیس ثبتی هستیم و این بدان معناست که دفاتر اسناد رسمی در امورات فنی نیز ورود پیدا خواهند کرد و کارشناسان و کاردان‌های فنی در نقشه برداری و حوزه‌های مختلف به سردفتران کمک می‌کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه گفت: ایجاد پردیس ثبتی به تثبیت مالکیت‌ها و حدنگاری در کشور به کمک می‌کند. در برنامه هفتم توسعه توانستیم این مصوبه را بگیریم و باید به زودی آیین نامه آن را تنظیم و به سمت بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت دفاتر ثبت اسناد پیش برویم و درآمدهای مختلفی را برای سردفتران در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: برخی کشورها دفاتر اسناد رسمی به صورت شرکت اداره می‌شوند و ما نیز به دنبال پیاده‌سازی این الگو هستیم وسردفتران باید به در تحقق بهداشت قضایی نقش آفرین باشند.

بابایی با اشاره به طرح الزام به تنظیم اسناد رسمی، بیان کرد: این تحول مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه بوده و با اجرایی شدن این طرح، استفاده از اسناد عادی از معاملات حذف و به سمت استفاده ۱۰۰ درصدی از اسناد رسمی در معاملات پیش می‌رویم و همین موضوع باعث افزایش فعالیت دفاتر اسناد رسمی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در جذب سردفتران جدید حساسیت زیادی به خرج داده شده است، گفت: ماه گذشته ۱۲۰ سردفتر با اعمال ماده ۴۲ فعالیت آنان تعلیق شد و در حال حاضر ۲۰ تیم ویژه تشکیل شده و در برخی از استان‌ها بازرسی‌های ویژه‌ای در حال انجام است و اگر سر دفتری به دنبال تخلف در حوزه فعالیت خود است باید مسیر کسب و کار خود را تغییر دهد چرا که در برخورد با متخلفان با هیچ شخصی اغماض و از خطای هیچکس چشم‌پوشی نمی‌کنیم.

مراسم تحلیف سردفتران جدید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور رئیس، سید صادق سعادتیان معاون امور اسناد، علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران و جمعی از معاونان و مدیران ستادی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد