×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تلاش دو ساله سازمان ثبت اسناد و کانون به بارنشست؛ جزئیات اصلاح آیین نامه دفاتر اسناد رسمی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، علی خندانی با تقدیر و تشکر از حسن بابایی رئیس و صفدر کشاورز معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از امضا و ابلاغ اصلاح آیین نامه دفاتر اسناد رسمی خبر داد و درباره روند ۲ ساله بررسی و اصلاح این آیین نامه اظهار کرد: با هدف اجرای ماده ۷۵ قانون دفاتر، آئین نامه اصلاحی قانون دفاتر اسناد رسمی تغییر و به تصویب رسید.
*تجمیع، تکمیل و اصلاح آیین نامه دفاتر اسناد رسمی
وی افزود: آیین نامه هایی که اساس کار سردفتران و دفتریاران بود، انسجام نداشت. بنابراین قرار شد تا آیین نامه ها تجمیع، تکمیل، اصلاح و تدوین شود. البته این موضوع در سال ۱۴۰۰ با پیش فرض اصلاح آیین نامه ها، جلساتی با حضور صاحبنظران این حوزه و کانون سردفتران برگزار و پیشنهادات ما ارائه شد اما برخی نظرات و تذکرات کانون را اعمال نکردند، در نهایت با فراز و نشیب های زیاد، آیین نامه مربوطه تغییر و در همان سال به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و برای اجرا به دفاتر ابلاغ شد اما از همان ابتدا مشکلات بروز کرد، مشکلاتی که ما پیش از تصویب، آن را تذکر داده و اعلام کرده بودیم که در زمان اجرا قطعا این مسائل بیشتر خود را نشان خواهد داد.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره جلسات متعدد کانون و سازمان ثبت برای بررسی آیین نامه سال ۱۴۰۰ توضیح داد: پس از اجرای این آیین نامه، در جلسات متعدد و مکاتباتی که داشتیم، قوه قضائیه و سازمان ثبت دریافتند که این آیین نامه اشکالاتی دارد، برای اصلاح آیین نامه، جلسات متعددی با شورایعالی کانون ها، کمیته پارلمانی، هیات مدیره کانون مرکز، با نظرخواهی از همه روسای کانون استان ها، برگزار شد. ماحصل این جلسات کارشناسی، بررسی اصلاحیه نهایی در جلسه ای ویژه با حضور نمایندگان مذکور، طی یک هفته کاری در تهران بود.
در این ۷ روز نتیجه ایرادات و ابهاماتی که در آیین نامه وجود داشت، بررسی شد که همه اعضا بر آن اتفاق نظر داشتند و در نهایت به عنوان ایرادات آیین نامه ۱۴۰۰ به سازمان ثبت ابلاغ شد. خروجی نهایی با سازمان ثبت طی جلسات متعددی بررسی شد که در برخی موارد با آن ها اتفاق نظر داشتیم و در برخی آن ها ایراد گرفتند که در نهایت ما و سازمان ثبت به این نتیجه رسیدیم آیین نامه اصلاحی تدوین شود.
*اولین اصلاحیه آیین نامه ۱۴۰۰، پس از ۶ ماه
خندانی با بیان اینکه اولین اصلاحیه آیین نامه ۱۴۰۰ را پس از ۶ ماه انجام دادیم، افزود: سازمان ثبت هم این اصلاحیه را پذیرفت و مجددا بدنه کارشناسی سازمان ثبت و اداره حقوقی آن در جلسات متعدد این اصلاحیه را بررسی کردند، چند ماده قانونی وجود داشت که برای همکاران ما در تهران و سراسر کشور مشکلاتی در حال و آینده ایجاد می کرد، که برای اصلاح آن موافقت سازمان ثبت را گرفتیم و در نهایت به قوه قضاییه ارسال شد.
رئیس شورایعالی کانون ها و جوامع سردفتری با تاکید بر اینکه عمده اصلاحات مدنظر کانون و حوزه سردفتری در آیین نامه اصلاحی جدید انجام و مورد قبول واقع شد، اظهار کرد: طی دو سال گذشته، جلسات متعددی با حوزه مشاوران رئیس قوه قضائیه و معاونت حقوقی دستگاه قضا برگزار شد، معاونت حقوقی در ابتدا به ابهاماتی که ما اعلام کردیم، ایرادات حقوقی گرفت و مد نظر آن ها نبود، پس از اینکه سوابق و پیشینیه آیین نامه را اعلام کردیم در نهایت در معاونت حقوقی به جمع بندی دیگری رسیدیم که در نهایت رئیس قوه قضائیه به مشاوران خود ارجاع داد، چندین جلسه هم با مشاوران حقوقی دستگاه قضا، مدیران سازمان ثبت و کانون سردفتران برگزار و در مجموع به چند بند اساسی مشترک رسیدیم که در نهایت مورد قبول واقع شد.
*مهمترین بندهای اصلاحیه آیین نامه دفاتر اسناد رسمی|مدیریت قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار ویژه سردفتران جدید!
وی در ادامه به برجسته ترین و مهمترین بندهای اصلاحیه آیین نامه اشاره و تشریح کرد: در اجرای ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار که در حال اجرا است، مراحل گزینش و تایید صلاحیت، کارآموزی، همچنین تعیین محل جغرافیایی خدمت متناسب با نمره علمی کسب شده و آموزش های پیش و پس از خدمت در آن دیده شده است.
خندانی با اشاره به ماده ۶ آیین نامه گفت: ضبط صدا و تصویر مراجعان به دفترخانه ها یکی از ایرادات اساسی بود، مراحل پیچیده ای داشت و حجم وسیعی از دیتا باید نگهداری می شد که دفترخانه را با مشکل مواجه می کرد، بنابراین این ماده قانونی به این شکل که تنها تصویر مراجعان از طریق سامانه ضبط شود، تصحیح شد.
*انتقال دفتریار تسهیل شد| کانون و سازمان تصمیم گیرنده نهایی! 
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران همچنین درباره اصلاح آیین نامه انتقال دفتریاران اظهار کرد: تاکنون چارچوب مناسبی برای این موضوع وجود نداشت، در ماده ۱۲ آیین نامه تصریح کرده که انتقال دفتریار از یک دفترخانه به دفترخانه دیگر با موافقت هر دو سردفتر و تایید سازمان امکانپذیر است، پیش از این سردفتر بدون دلیل موجه از انتقال دفتریار جلوگیری می کرد، درحالی که امکان کار هم برای دفتریار در آنجا وجود نداشت. با توجه به اینکه رفع اختلاف سردفتر و دفتریار با کانون است، قرار شد سازمان با نظر مشورتی کانون تصمیم نهایی را بگیرد.
وی درباره تبصره ۳ ماده ۳۱ و ۳۲ آیین نامه گفت: انجام اقدامات مربوط به ثبت ثنا، ابلاغ و اوراق اخطاریه، سامانه های ابلاغ توسط دفاتر اسناد رسمی که پیش از این عملیاتی و  اجرایی شده اگر قرار باشد در آینده، امکانی به این سامانه اضافه شود باید حتما در سامانه ای که خود مرکز فناوری قوه قضائیه فراهم کرده انجام شود تا مشکلی برای همکاران ما ایجاد نکند.
*اثر انگشت سردفتر حذف شد| صدور اوراق سند فقط با خواست طرفین معامله!
خندانی دررابطه اصلاح ماده ۳۳ آیین نامه مبنی بر حذف اوراقی که در دفاتر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: سردفتر پس از تنظیم سند الکترونیک در سامانه ثبت آنی، تنها در صورت درخواست اصحاب سند آن را چاپ کند، که با اجرایی شدن این مصوبه حجم استفاده از اوراق در دفاتر به شدت کاهش می یابد.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درمورد حذف اثر انگشت سردفتر در فرآیند تنظیم سند که بحث های فراوانی در پی داشت، توضیح داد: پیش از این در جریان تنظیم سند، امضاء و اثر انگشت طرفین معامله اخذ می شد و اثر انگشت سردفتر هم الزامی بود، که در این فرآیند، اثرانگشت سردفتر حذف شده و تنها اخذ امضای الکترونیک سردفتر کفایت می کند. این موضوع هم در تسهیل فرآیند تنظیم سند در دفاتر بسیار موثر است.
*نرخ تعرفه دفترخانه ها سالانه و براساس نرخ تورم محاسبه می شود | تعیین و تکلیف حقوق و مزایای بانوان سردفتر در مرخصی زایمان
وی با بیان اینکه برخی موارد آیین نامه هم مربوط به تصحیح اشتباهات عبارات ها و برخی کلمات است، درباره حق التحریر تنظیم سند گفت: اخذ حق التحریر پیش از این محل اختلاف بود که آیا بر مبنای مبلغ واقعی مورد معامله  است یا مبلغی که خود طرفین اعلام می کنند که قرار شد به میزان مبلغ مندرج در سند (قیمت منطقه) تعیین شود.
خندانی در ادامه از اصلاح آیین نامه حق التحریر دفاتر به شکل سالیانه و بر مبنای شاخص تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی خبر داد و تصریح کرد: این قاعده کلی است که نرخ تعرفه دستگاه های خدمات رسان در کشور همواره بر اساس شاخص تورم سالانه تعیین می شد در حالی که تعرفه دفترخانه ها هر ۴ سال یکبار بود.
وی درباره ماده ۶۱ آیین نامه مربوط به مرخصی ۹ ماهه زایمان سردفتر و دفتریار گفت: در گذشته پرداخت حقوق و مزایا آنان در زمان زایمان تعیین نشده بود که در این آیین نامه اصلاح شده و طبق قوانین و مقررات حاکم بر کشور پرداخت حقوق آن ها تعیین و تکلیف شد.
*تغییری در قواعد بازنشستگی نداشتیم| سردفتری جزء مشاغل سخت نیست!
خندانی از تعیین مدت نظام وظیفه به عنوان سنوات بازنشستگی و حق بیمه سردفتر و دفتریار خبر داد و اظهار کرد: البته این موضوع را در گذشته بر اساس آیین نامه رئیس سازمان عمل می کردیم اما به شکل مدون نبود. برای مثال اگر سردفتر ۲۸ سال سابقه سردفتری داشته باشد با احتساب ۲ سال خدمت نظام وظیفه بازنشسته می شود. اما اگر ۲۵ سال سابقه داشته باشد و ۵ سال هم سابقه خدمت از جای دیگر، با احتساب ۲۳ سال سابقه و ۵ سال خدمت قابل قبول با ۲۳ روز حقوق می تواند بازنشسته شود.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران همچنین درباره مطالبه بانوان سردفتر و دفتریار مبنی بر بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه به شرط ۴۵ سال توضیح داد: در موضوع بازنشستگی تغییر خاصی ایجاد نشده است، تغییری در قواعد بازنشستگی نداشتیم. پیش از این هم سردفتری به سن ۶۵ سالگی می رسید بازنشستگی اجباری و اگر به سن ۳۰ سال می رسید اختیاری بود و الان هم همین قاعده وجود دارد، اما مطالبه بانوان را با وجود اینکه ما بر آن اتفاق نظر داشتیم و در جلسات متعدد با سازمان ثبت، حوزه مشاوران قوه قضائیه و معاونت حقوقی دستگاه قضا با آن موافقت شد، در نهایت مورد موافقت قرار نگرفت. 
وی اضافه کرد: دلایلی که قوه قضائیه اعلام کرد مبنی بر این بود که قوانین و مقررات کشور این مجوز را نمی دهد و این موضوع مربوط به مشاغل سخت و زیان آور است درحالی که شغل سردفتری جزء این قاعده کلی نیست. البته قانون های دیگری همچون قانون فرزندآوری و توسعه جمعیت هم وجود دارد که مربوط به بانوانی است که ۴ فرزند دارند. بنابراین چون موضوعی که ما مطرح کردیم قاعده جدیدی بود نپذیرفتند. بانوان جامعه سردفتری بدانند که ما دفاع لازم را انجام دادیم، به جد پیگیری و اصرار کردیم در نهایت اعلام نظر و تصمیم نهایی را قوه قضائیه باید اتخاذ می کرد.
*افراد تحت تکفل بانوان هم از خدمات بازنشستگی بهره مند می شوند!
خندانی در ادامه درباره الحاق تبصره ای جدید به ماده ۸۸ آیین نامه توضیح داد: طبق این اصلاحیه، در هر مورد در موارد آیین نامه که به افراد تحت تکفل تصریح شده است، ملاک مصادیق افراد مذکور در ماده ۷۹ آیین نامه است. ماده ۷۹ افراد تحت تکفل را احصا کرده، فکر نمی کنم هیچ قانونی در کشور داشته باشیم که مشمول ماده ۷۹ نباشد، در واقع شرایطی در نظر گرفته اندکه با قوانین بالادستی تطابق دارد، معمولا افراد تحت تکفل را آقا قرار می دهند، اما در این ماده این قید وجود ندارد، به تعبیری دیگر اگر خانم باشند هم افراد تحت تکفل می توانند با استناد به این قانون از مزایا و خدمات بازنشستگی منتفع شوند. 
*جامعه سردفتری نیمه پر لیوان را ببینند| اصلاحات خوبی انجام شد
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران همچنین درباره اصلاحیه ماده ۸۴ آیین نامه گفت: در قانون بازنشستگی، طبق این ماده اگر سردفتری مستعفی یا سلب صلاحیت شد، دو حالت برای او متصور است یا کمتر از ۱۵ سال سابقه دارد که طبق قانون ۲۵ درصد پرداختی طول سنوات خدمتش (هر چند سال باشد) را که به کانون پرداخت کرده به او بر میگردانیم و از مجموعه کانون منفک می شود. اگر بالای ۱۵ سال سابقه داشته باشند و به هر دلیلی مشمول این ماده بود، حقوق بازنشستگی به آن ها تعلق می گیرد. در گذشته سقف و کفی برای آن تعیین نشده بود، که از چه سالی پرداخت حقوق داشته باشیم. در آیین نامه ۱۴۰۰ طبق یک قاعده کلی گفتند باید به سن ۶۰ سال برسد و بعد حقوق و مزایا به آن ها تعلق گیرد، پیشنهاد ما این بود که ۶۰ سال را به ۵۰ سال برسانیم و هنوز هم بر آن اصرار داریم اما قوه قضاییه با اعلام اینکه این موضوع مبنایی در قوانین بالادستی ندارد با آن مخالفت کرد.
خندانی در پایان با بیان این نکته که اصلاحات خوبی در آیین نامه صورت گرفته که همکاران عزیز ما باید کلیت آیین نامه و اصلاحات انجام شده را مدنظر داشته باشند، اظهار کرد: به حمدالله بیشتر خواسته همکاران محقق شده است و از این بابت از مسئولین محترم به ویژه رئیس قوه قضائیه حجت الاسلام اژه ای، ریاست محترم سازمان ثبت جناب بابایی، معاونت امور اسناد جناب کشاورز و جناب کیانی مدیرکل محترم امور اسناد و همه همکارانی که در جهت این اصلاحیه تاثیر داشتند، تشکر و قدردانی می کنم.
برای دریافت فایل اصلی روزنامه رسمی اینجا کلیک کنید.
به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد