×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
خندانی: برای مقابله با جعل اسناد سازمان ثبت باید پرچمدار حوزه فن آوری و دیجیتال باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، علی خندانی در گفتگو با ستاد خبری سومین نمایشگاه پیشگیری و مقابله با جعل اسناد و مدارک رسمی درباره نقش کانون سردفتران در پیشگیری از جعل اسناد، اظهار کرد: کانون سردفتران به عنوان متولی حوزه دفاتر اسناد رسمی کشور و تسهیل کننده امور یکی از عمده ترین، سنگین ترین و پر مسئولیت ترین دغدغه هایی که همیشه در این حوزه داشته پیشگیری از جعل سند بوده است.

وی افزود: جعل سند اولین کلمه ای است که بعد از عنوان جعل پیش از واژه های هویت و اسکناس، به ذهن متبادر می شود. این چالش از همان ۸۰ سال گذشته که اولین سند رسمی در ایران تنظیم شد وجود داشت و به همین علت اولین و مهمترین وظیفه سردفتران هویت و اصالت بخشیدن به سند بوده. این یعنی از جعل و هر نوع ایرادی به دور است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: اقدامات مختلفی در مقطع های زمانی متفاوت برای جلوگیری از جعل انجام شده، ابتدا سجلد ها و معرفی افراد شناخته شده و معتبر، سپس شناسنامه و کارت ملی مبنای کار تنظیم اسناد قرار می گرفت که امکان جعل در آن ها بالا بود، اکنون هم شناسه کارت های هوشمند ملی که امکان جعل را به حداقل رسانده است.

خندانی با اشاره به هوشمندسازی دفاتر اسناد رسمی، بیان کرد: کانون سردفتران به عنوان متولی تنظیم اسناد در همه مقاطع زمانی، نگران و در عین حال حافظ منافع مردم و همکاران خود بوده تا مشکلی ایجاد نشود، کارهای مناسبی در جهت صحت سنجی هویت، اسناد، مدارک و در نهایت تنظیم سند انجام شده که هنوز هم در جریان است.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت به جرئت یکی از پیشروترین سازمان ها در موضوع اصالت سنجی، احراز هویت و مبارزه با جعل اسناد است، افزود: همکاری کانون سردفتران با سازمان ثبت، قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی در راستای هوشمندسازی خدمات ثبتی و تنظیم سند و جلوگیری از جعل اسناد همواره به شکل مثبتی انجام می شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط روز جامعه و رشد تکنولوژی پیش بینی شما در رابطه با جعل اسناد چیست؟ گفت: در همه مقاطع گذشته، نوع و شکل جعل متفاوت بوده است. زمانی برگه هویت، شناسنامه و کارت ملی را جعل می کردند اما الکترونیک شدن خدمات و دیجیتالی شدن، واقعیت انکارناپذیر امروز است که اگر مثل همه سازمان هایی که در ارائه خدمات پیشرو هستند (سازمان ثبت یا هر محل خدمت دیگر ) در راستای دیجیتالی شدن و خدمات الکترونیک و هوش مصنوعی حرکت کنند هم حتما ابزار مربوط به صحت سنجی تغییر خواهد کرد اما اگر در خلاف این جهت حرکت کنند و تکنولوژی از ما جلوتر بزند امکان جعل بیشتر خواهد شد.

خندانی ادامه داد: پیش از این افراد برای دریافت خدمات، مراجعه حضوری داشتند اما اکنون ممکن است در جایی خارج از ایران حتی در منزل خود نشسته و براحتی انتقال مالکیت انجام دهند، بدون اینکه کسی متوجه شود. بنابراین سازمان ثبت و ما به عنوان متولی تنظیم سند برای حل این مشکل بایستی در حوزه دیجیتال و فناوری روز، پرچمدار و پیشرو باشیم چرا که ممکن است چالش های بزرگتری ایجاد کند.

وی در پاسخ به این پرسش که برگزاری دوره ای نمایشگاه پیشگیری و مقابله با جعل اسناد و مدارک رسمی در روند مبارزه با جعل اسناد چه تاثیری دارد؟ اظهار کرد: در حوزه جعل و انواع آن مشکلات زیادی وجود دارد، یکی از آن ها اطلاع رسانی است. مردم نسبت به اصالت سند آگاهی پایینی دارند، متولیان امر اطلاع رسانی همچون صدا و سیما مردم را نسبت به آشنایی اسناد جعلی و موارد دیگر حقوقی آگاه نکردند. برای مثال فردی که به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کند باید پیش از دریافت هر نوع خدمتی بداند سند جعلی چه کیفیت و ویژگی هایی دارد.برگزاری نمایشگاه هم در مسیر پیشگیری از جعل کمک کننده است، برخی مسئولین از پیشرفت هایی که در سازمان ها انجام شده آگاهی ندارند و این نمایشگاه به آن ها و دیدگاهشان کمک می کند. و در آخر مردم که جامعه هدف اصلی هستند که باید از طریق اطلاع رسانی رسانه ها به وجود امکانات جدید و اسناد جعلی و نحوه شناسایی اصالت اسناد پی ببرند.

به اشتراک بگذارید...

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد