×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
کشاورز: ارائه ۴۰۰ خدمت غیرحضوری به مردم از طریق کاتب | شناسایی ۲۵ فرایند اصلی در حوزه املاک برای الکترونیکی شدن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، «صفدر کشاورز»، سخنگو و معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ویژه برنامه «فرگاه» با محوریت سکوی خدمات ثبتی کاتب که روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه روی آنتن شبکه یک سیما رفت با اشاره به ضرورت ایجاد پلتفرم کاتب گفت: دفاتر اسناد رسمی وابسته به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان پیشخوان ادارات ثبت اسناد، عهده دار وظایفی از جمله تشکیل و رصد پرونده‌های اجرایی و همچنین تنظیم اسناد و گواهی امضا هستند. باتوجه به ضرورت واگذاری امور و همچنین ارائه خدمات غیرحضوری به مردم، سال گذشته در دهه مبارک فجر و با حضور ریاست محترم قوه قضائیه پلتفرم کاتب رونمایی شد.

ارائه ۴۰۰ خدمت غیرحضوری به مردم از طریق سکوی کاتب

وی افزود: این سکو در نهایت ۴۰۰ خدمت را به صورت غیرحضوری به مردم ارائه خواهد داد اما باتوجه به امکانات فعلی سازمان و باتوجه به اینکه سامانه‌های مربوط به سازمان برای سال ۱۳۹۳ یعنی حدود ۱۰ سال قبل است، در این مقطع زمانی ۲۰ خدمت به صورت غیرحضوری قابل ارائه است. این خدمات عبارتند از ملاحظه تعداد اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی، اخذ اصالت تنظیم اسناد، در بخش املاک هم مشاهده تعداد اسناد مالکیت صادره، اصالت اسناد مالکیت، ممنوع الخروجی و سایر خدماتی که الان به صورت غیرحضوری قابل ارائه است.

با راه اندازی کاتب دیگر نیازی به مراجعه حضوری در دفاتر اسناد رسمی نیست

کشاورز تصریح کرد: در این ارتباط از سال ۱۴۰۱ با کمک کانون سردفتران و دفتریاران بحث بازطراحی سامانه ثبت الکترونیک اسناد را آغاز کردیم و انشالله در چندماه آینده به بهره برداری خواهد رسید. با بهره برداری از این سامانه، اموری که در سامانه الکترونیک اسناد الان به صورت حضوری در دفاتر اسناد رسمی قابل ارائه است، به شکل غیرحضوری ارائه خواهد شد.

شناسایی ۲۵ فرایند اصلی در حوزه املاک برای الکترونیکی شدن

سخنگو و معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت از شناسایی ۲۵ فرایند اصلی در حوزه املاک خبر داد و گفت: مابقی خدمات ذیل این ۲۵ فرایند تعریف شده است و شرح خدمات را مشخص کردیم و به تایید اداره کل ساختار سازمان رسیده است. درحال حاضر تحویل معاونت فناوری شده تا الکترونیکی شدن را از طریق این قرارداد انجام دهد.

الکترونیکی شدن تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگ و درخواست صدور سند مالکیت

وی افزود: نگاه ما در این بخش از ارتقا و بازطراحی این بوده است که این خدمات، قابل ارائه هم از طریق بخش خصوصی و هم غیرحضوری باشد و به جهت تسریع و مشخص بودن موضوع، ۱۲ فرایند از این ۱۴۱ فرایند را احصا کردیم و این ۱۲ فرایند جز اموری هستند که هم پرکاربرد هستند هم مراجعین بیشتری داریم. انشالله این بخش‌ها که در اولویت هستند را در مرحله اول به سکوی کاتب متصل می‌کنیم. درخواست صدور سند مالکیت، تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای به تک برگ، درخواست اسناد تجمیعی، در خواست فروش املاک مشاع از جمله ۱۲ فرایندی است که در این برنامه پیش بینی کرده‌ایم.

اگر خدمات ثبتی الکترونیکی نشوند با چالش‌های عظیمی روبه رو خواهیم شد

کشاورز بیان کرد: حجم درخواست‌ها و مراجعات مردمی و تعداد کثیر درخواست‌هایی که روزانه به واحدهای ثبتی ارجاع می‌شود ما را به این نتیجه می‌رساند که ناگریز باید به سمت فناوری برویم. الکترونیکی شدن یک بحث است و ایجاد زیرساخت لازم برای واگذاری به بخش‌های خصوصی یک موضوع دیگر. رفتن به سمت فناوری انتخاب و خواست ما نیست، الزامی است فلذا این پروسه را سازمان با قدرت اجرا خواهد کرد به خصوص در حوزه املاک که گریزی غیر از این نخواهیم داشت یعنی اگر نتوانیم خدمات را به بخش خصوصی و غیرحضوری تبدل کنیم قطع به یقین در آینده نه چندان دور، با چالش‌های عظیمی مواجه خواهیم شد.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت تاکید کرد: ما اگر هرچقدر سریع‌تر بتوانیم در حوزه املاک کشور، قانون حدنگار را به اتمام برسانیم، به راحتی می‌توانیم بگوییم ملک برای چه کسی است، پلاک و میزان آن چیست، دولتی، خصوصی یا عمومی است. تا زمانی که به این زیرساخت مطلوب نرسیم نمی‌توانیم اینگونه شفافیت و اشراف داشته باشیم.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد