×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
خندانی در جمع خبرنگاران: «پلتفرم‌» به زودی رونمایی می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، نشست خبری علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران به مناسبت هفته قوه قضائیه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. خندانی در ابتدای جلسه با تسلیت شهادت امام باقر (ع) گفت: مهمترین رسالت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفاتر اسناد رسمی، تثبیت مالکیت افراد است و در این راستا حاکمیت باید برای ترویج اسناد رسمی اقداماتی انجام دهد زیرا اکنون با افزایش اختلافات ناشی از عدم ثبت قراردادهای رسمی با افزایش پرونده‌های قضائی روبرو هستیم بنابراین باید فکر اساسی برای ترویج اسناد رسمی کنیم درغیراینصورت شاهد وضعیت بدتر در جامعه خواهیم بود. اکنون اموال منقول و غیرمنقول و قراردادها ارزش بسیار بالایی دارد؛ بنابراین لازم است تا مردم برای تثبیت مالکیت خود، اقدام جدی انجام دهند و از اسناد عادی دوری کنند. خواهشم از مردم این است به دفاتر اسناد رسمی بیشتر مراجعه کنند تا از مشکلات قضائی راحت شوند.

طرح الزام به تنظیم سند رسمی باعث کاهش پرونده‌های قضائی می‌شود

وی افزود: طرح الزام به تنظیم سند رسمی اموال غیرمنقول اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است که انشالله با دید خاصی به این طرح نگریسته شود تا نظم جامعه برقرار شود. اگر این طرح به نتیجه برسد دیگر اسناد عادی را نخواهیم داشت البته خدایی نکرده دلیل بر این نیست ما بخواهیم تعرضی به افراد شاغل در این حوزه‌ها کنیم، براساس این طرح هرکسی در جایگاه خود به فعالیتش ادامه خواهد داد برای مثال مشاورین املاک کار قانونی خود را انجام می‌دهد اما درنهایت برای ثبت و تنظیم پیش نویس‌ قراردادها باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه شود. این طرح همه امورات کشور را سر جای خود قرار خواهد داد که به اعتقاد من باعث بهداشت قضائی و رفع مشکلات قضائی نیز می‌شود.

۹۹ درصد اراضی ملی دارای سند کاداستر شدند

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت طرح کاداستر بیان کرد: در این طرح سال‌ها عقب بوده‌ایم اما اکنون به صورت جهادی و عملیاتی درحال پیگیری است و طبق آخرین اطلاعات ۹۹ درصد اراضی ملی دارای سند کاداستر شده است. پیرو اجرای دو طرحی که اشاره کردم، جلوی تخلفات و جرائم اعم از جنگل خواری، کوه خواری، زمین خواری گرفته خواهد شد زیرا اگر اسناد ثبت مالکیت صادر شود، امکان وقوع تخلف کم می‌شود.

با راه اندازی پلتفرم، کافیست مردم فقط یکبار به دفترخانه مراجعه کنند

خندانی گفت: در راستای ارائه خدمات ثبتی آسان به مردم، اقداماتی انجام دادیم. تا پیش از این روش سنتی برای استفاده از خدمات سنتی برقرار بود و متقاضیان برای دریافت خدمات ثبتی باید حضوری به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کردند و استعلام‌های لازم از مراجع مختلف باید به صورت حضوری انجام می‌شد اما اکنون با همراهی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و قوه قضائیه درصدد هستیم تا پلتفرم‌هایی را در اختیار مردم قرار دهیم تا کمترین میزان تردد را به دفاتر داشته باشند و تنها یک بار مراجعه و ارتباط با سردفتر برقرار کنند تا نواقص برطرف و اسناد امضا شود درواقع هدف ما این است تا مردم کارهای ثبتی خود را به آسانی و از طریق تلفن همراه‌شان انجام دهند.

خیال مردم راحت باشد، تمام دفاتر جاری و دست نویس اسکن شدند

وی با بیان اینکه اسکن دفاتر به صورت کامل انجام شده است گفت: یکی از اقدامات مهم ما در سال گذشته تصویربرداری دفاتر جاری و دست نویس در کشور بود که انجام و تکمیل شد که اقدام موثر، خوب و جهادی بود و در کمتر از یکسال انجام شد. دیگر مردم نگران این نباشند اگر دفتر قدیمی در دفترخانه‌ای دارند، به هردلیلی اعم از سیل، زلزله، آتش سوزی و… از بین رود.

بازرسی کانون یکماه دیگر الکترونیکی خواهد شد

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران عنوان کرد: بازرسی کانون تا یک‌ ماه آینده الکترونیکی خواهد شد. مردم اگر از عملکرد دفترخانه‌ای رضایت نداشته باشند، می‌توانند از طریق اپلیکیشنی که راه اندازی می‌شود، ثبت شکایت کنند تا اقدامات بعدی از طرف ما صورت گیرد.

پژوهشگاه کانون تا چند روز آینده شروع بکار خواهد کرد

وی افزود: جای پژوهشگاه در مجموعه ما خالی بود بنابراین پژوهشگاهی با حضور افراد خبره و حرفه‌ای احداث کردیم که ظرف چند روز آینده شروع بکار خواهد کرد. موضوع مورد پژوهشگاه ما عموما حقوق ثبتی است اما اگر نیاز به بررسی سایر موضوعات حقوقی باشد هم این امر امکان پذیر است.

علت عدم اتصال کانون سردفتران و دفتریاران به درگاه ملی کسب و کار

خندانی در پرسش به سوال خبرنگاری درباره علت متصل نشدن دفاتر کانون به درگاه ملی کسب و کار گفت: این امر تکلیف کانون نیست و تکلیف برعهده سازمان ثبت است تا هفته گذشته این اتصال اتفاق افتاد ولی یکسری اقداماتی باید محقق می شد. علت تاخیر این بود که برخی امور باید از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام می‌شد به عنوان نمونه در این درگاه اعلام شده بود افراد متقاضی باید کدپستی و نشانی خود را اعلام کنند درحالی که دفاتر اسناد رسمی ابتدا باید مجوز و پروانه فعالیت را دریافت کنند و مطابق قانون سه ماه فرصت دارند تا محل دفتر را تعیین و به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کنند؛ بنابراین قبل از صدور مجوز امکان اعلام کدپستی و محل دفتر را نداشتند. البته در این خصوص مذاکراتی با درگاه ملی مجوزهای کسب و کار انجام شده است.

پلتفرم‌ها به زودی رونمایی می‌شوند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «نسل فردا» درباره علت رونمایی نکردن از پلتفرم‌ بیان کرد: ما هیچگونه اختلافی با سازمان ثبت نداریم و کار را براساس تفاهم و تعامل پیش می‌بریم. در کنار سازمان ثبت هستیم و هیچ نقطه اختلافی نداریم و حتی جهت پیش بردن امور مربوط به پلتفرم جلسات هفتگی با سازمان داریم. راه اندازی پلتفرم‌ حرفه ای از سوی واحد فن آوری کانون به خوبی پیش رفته است. و به زودی رونمایی می شود.

اصلاح تعرفه باعث ایجاد رضایت نسبی شده است

خندانی درپاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس درباره میزان حق التحریر دفاتر اسناد رسمی گفت: سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ افزایش تعرفه نداشتیم، اصلاح تعرفه‌ای صورت گرفت که باعث شد رضایت نسبی در بین همکاران ایجاد شود. دفاتر یک ریال خارج از تعرفه دریافت ندارند و هر خدمتی که در دفاتر ارایه می‌شود تعرفه‌اش مشخص است.

دفاتری که افتتاح می‌شوند دارای پیشرفته‌ترین تجهیزات هستند

او درباره قدیمی بودن ساختمان دفاتر اسناد رسمی گفت: در آیین نامه دفاتر یکسری استانداردهایی وجود دارد و دفتر اسناد رسمی باید آنها را رعایت کند. عموما دفاتری که احداث می شوند استاندارد لازم را باید داشته باشند. هم اکنون تعداد دفاتر قدیمی پایین است و الان دفاتری که افتتاح می‌شوند با پیشرفته‌ترین تجهیزات ساخته شده‌اند.

نمی‌دانم آزمون سردفتری امسال برگزار می‌شود یا خیر

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره اینکه آزمون سردفتری امسال برگزار می‌شود یا خیر؟ عنوان کرد: از برگزاری آزمون اطلاعی ندارم. تکلیف برعهده سازمان ثبت است.

برخی تخلفات سردفتران سهوی است

خندانی در پاسخ به سوال دیگری درباره تخلفات سردفتران و دفتریاران تصریح کرد: سردفتران تابع قیود و مقررات هستند و بیشتر همکاران ما رعایت می‌کنند و نمی‌توان گفت در این حوزه تخلفی رخ نمی‌دهد اما در مجموع دو دسته تخلفات در حوزه سردفتری وجود دارد؛ برخی تخلفات سهوی است و ممکن است در نحوه ثبت اسناد اشتباه رخ دهد و بعد از بررسی در مراجع قانونی، اصلاح انجام می‌شود و دسته دوم مربوط به تخلفات عمدی است که در مراجع نظارتی قابل پیگرد است.

هر ۶ ماه یکبار دفاتر اسناد رسمی مورد بازرسی قرار می‌گیرند

وی با اشاره به اینکه اکنون حدود هشت هزار و ۳۰۰ دفتر اسناد رسمی در کل کشور مشغول به فعالیت هستند، افزود: مطابق با قانون بازرسی از دفاتر هر ۶ ماه یک بار به صورت کلی و بدون در نظرگرفتن طرح شکایت باید انجام شود اما با توجه به کمبود بازرس، معمولا هر سال یا هر ۲ سال یک بار بازدید کلی از دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود.

۱۲۸ مورد شکایت مردمی در سه ماه نخست امسال به کانون واصل شده است

خندانی با اشاره به فعالیت ۲۲۰۰ دفتر اسناد رسمی در تهران، گفت: در سه ماهه نخست سال جاری، تعداد ۱۸۱ مورد بازرسی کلی از دفاتر اسناد رسمی تهران انجام شده است همچنین ۲۵۸ مورد بازرسی مالی و ۱۲۸ مورد شکایت مردمی به کانون واصل شد و ۱۲۳ مورد شکایت نیز از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به کانون سردفتران و دفتریاران ارجاع شده است که در برخی شکایات حکم تبرئه صادر و برخی به مراجع انتظامی برای رسیدگی اعلام شده است.

بازتاب رسانه ای

روزنامه اطلاعات

روزنامه جمهوری اسلامی 

روزنامه آرمان ملی

جام جم آنلاین 

روزنامه آوای اقتصاد

سایت افق امروز 

خبرگزاری ایسنا 

خبرگزاری ایرنا 

خبرگزاری دفاع مقدس

 باشگاه خبرنگاران

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد