×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
دفاتر اسناد رسمی ظرفیت اجرای امور حِسبی را دارند

«عبدالمجید غریب» در گفت‌وگو با ویژه نامه کانون سردفتران و دفتریاران به توسعه فناوری و استفاده از پلتفرم ها در ارتباط با دفاتر اسناد رسمی اشاره و اظهار کرد: رشد تکنولوژی و استفاده از خدمات غیرحضوری در اکثر حوزه ها با سرعت بسیار بالایی در حال جایگزینی با روش های قدیمی و سنتی است. برای رقابت با دیگر بخش های خصوصی کشور باید امکان ثبت تمامی اسناد قابل ثبت در دفاتر رسمی برای عموم اشخاص از طریق پلتفرم های طراحی شده به صورت آنی، غیرحضوری و آنلاین فراهم شود، در غیر این صورت دفاتر اسناد رسمی از حوزه خدمات غیرحضوری خارج خواهند شد. خوشبختانه با پیش بینی و ایجاد سرورهای تخصصی در کانون سردفتران و دفتریاران کمک بسیاری در ایجاد و طراحی پلتفرم ها خواهد شد.

وی در رابطه با برون سپاری برخی خدمات به دفاتر اسناد رسمی گفت: با توجه به ظرفیت و تخصص بالای دفاتر اسناد می توان به انجام امور مربوط به دفاتر خدمات قضایی و امور حِسبی که در قانون و آیین نامه اولیه دفاتر خدمات قضایی پیش بینی شده انجام امور موسسات داوری و موسسات حل اختلاف امور ثبت شرکت ها و موارد کارشناسی، امور ثبتی در مراجع قضایی می توان اشاره کرد. البته تعیین حق الزحمه منطقی و عادلانه برای این گونه خدمات ضروری است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان سمنان در پاسخ به این سوال که اگر قانونگذار بودید کدام بخش از قوانین مرتبط با دفاتر اسناد رسمی را اصلاح، کدام را حذف و چه قانونی را وضع می کردید؟ اظهار کرد: تسهیل انجام معاملات متعاملین با حذف استعلام های اضافه، آماده سازی بستر لازم جهت اخذ استعلام از ادارات به صورت برخط و غیرحضوری از مواردی است که مورد بررسی قرار می دادم.

غریب، معرفی خدمات دفاتر اسناد رسمی به مردم از طریق رسانه های عمومی کشور و جراید را راهکاری برای توسعه سند رسمی در کشور دانست و گفت: کاهش هزینه های ثبت اسناد به خصوص در مورد اسناد رهنی بسیار مهم و قابل توجه است.

دویست و هشتاد و دومین آیه از بزرگترین سوره قرآن که به آیه تداین یا مداینه معروف و متضمن امر حضرت باری تعالی به کاتبین بالعدل است بر کتابت عقود و پیمان ها(وَلْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کَاتِبٌ بِالْعَدْلِ) در خصوص اهمیت کتابت در این عرصه،قلم فرسائی ها شده و اهمیت موضوع بر کسی پوشیده نیست؛ بلاتردید محوریت در امر کتابت، کاتب بالعدل است. هم او که ذات احدیت وی را به کتابت امر می نماید و اهمیت کتابت تا بدان جا پیش می رود که از باب استحباب فراتر رفته و بر کاتب، وجوب پیدا می کند و امتناع از کتابت، مورد نهی واقع می شود(وَلَا یَأْبَ کَاتِبٌ).کاتبین بالعدل در کلام وحی، متصف به صفات عدل و امانتداری اند و اینک رهرو راه مراجع و جانشینان ایشان در این امر خطیر کتابت، هم آن هایی که مخاطبین کلام وحی بوده و اضرار ایشان در مقام کتابت، مورد نهی قرار گرفته است( وَلَا یُضَارَّ کَاتِبٌ).

*تعداد دفاتر استان سمنان: ۸۰ عدد
*تعداد سردفتر و دفتریار: ۱۶۰
*بیشترین اسناد ثبت شده در دفاتر استان: اسناد قطعی غیرمنقول و وکالت
*تاریخ تشکیل کانون: سال ۱۳۹۶

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد