×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
رادیو کاتب | نحوه احراز هویت دو مرحله ای در دفاتر اسناد رسمی | ماجرای تلاش برای جعل هویت با گریم چهره!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، «علی خندانی» در برنامه رادیویی «کاتب» کار مشترک روابط عمومی کانون با رادیو تهران در مورد الکترونیکی شدن روند ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: از یک دهه قبل فرایند تنظیم سند رسمی در دفاتر تغییر کرد و از شکل سنتی به الکترونیک تبدیل شد. این فرایند مرحله به مرحله در حال  تکمیل و به روز رسانی است و طی ۱۰ سال گذشته هم اقدامات خوب و موثری انجام شده است. اینکه خدمات باید به شکل الکترونیک ارائه شود هم الزام قانون است و هم فضای کشور و جهان به سمت الکترونیکی شدن خدمات رفته است تا مراجعه حضوری مردم به مرکز خدمات کمتر شود.

وی درباره احراز هویت دو مرحله ای افزود: احراز هویت یکی از صلاحیت های ذاتی دفاتر اسناد رسمی است، از گذشته یکی از مراکز فعال در احراز هویت، دفترخانه ها بوده و هستند. برای الکترونیکی شدن احراز هویت هم اقداماتی باید انجام می گرفت. تا هم این اقدام دقیق تر باشد و هم ایمنی بیشتری داشته باشد. پیش از این احراز هویت تنها با ارائه مدارک هویتی شناسنامه و کارت ملی انجام می شد. اما با خدمت جدید احراز هویت دو مرحله ای از طریق کد ثنا در فرایند تنظیم سند در مرحله نهایی پس از اخذ شناسه پیش از ثبت اثر انگشت، کدی به شماره تلفن همراه ارباب رجوع ارسال می شود و هویت وی را تایید می کند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: احراز هویت دو مرحله ای با شناسنامه و کارت ملی هوشمند و شماره تلفن همراهی که با کد ملی شخص منطبق است به شکل دقیق انجام می گیرد. ارباب رجوع باید پیش از آن در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد و اگر کد ثنا هم نداشته باشد این امکان در دفترخانه ها وجود دارد.

خندانی با اشاره به اجرای پایلوت احراز هویت دو مرحله ای در استان زنجان و قم در سال گذشته تصریح کرد: این اقدام برای آزمون و خطا و اصلاح ایرادات احتمالی انجام شد.

وی در پاسخ به این سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه کسی که عضو سامانه ثنا است، شماره تلفن او با کد ملی تطابق دارد؟ گفت: بله در سامانه ثنا الزامی وجود دارد که هم  شماره تلفن و کد ملی شخص ثبت شده و با هم تطابق داشته باشد.

رئیس کانون سردفتران در پاسخ به این سوال که اگر در فرایند احراز هویت دو مرحله ای پیامکی ارسال نشود، روش دیگری برای آن تدبیر شده است؟ افزود: در همه مراحل پایلوت، ایرادات برطرف شده و کار به شکل اطمینان بخشی در حال اجرا است، ممکن است اختلالاتی در سامانه های دیگر بوجود بیاید و یا پیامک با تاخیر ارسال شود، که برای آن هم تمیداتی در حال انجام است.

در ادامه برنامه «علیرضا تیمورپناه» مدیر روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران و سردفتر اسناد رسمی شهریار درباره مشکلات دفاتر پیش از احراز هویت دو مرحله ای اظهار کرد: احراز هویت یکی از موارد مهمی بود که در تنظیم اسناد با آن مشکل داشتیم و طبیعتا سران دفاتر هم کارگاه جعلی نداشتند که اصالت اسناد را شناسایی کنند.بنابراین براساس قانون با شناسنامه و کارت ملی شخص، احراز هویت انجام می شد. در این روش کارت های هویتی جعلی بسیار زیاد بود اما با احراز هویت دو مرحله ای حداقل بنده به عنوان سردفتر دیگر خیالم راحت است، با ارائه کارت ملی و درج کد شناسه مندرج در پشت کارت در سامانه، اطلاعات هویتی و عکس شخص به راحتی در سامانه می نشیند. احراز هویت دو مرحله ای کار را آسان کرده است. در مرحله اول احراز هویت و در مرحله دوم زمان اخذ امضا مجدد از سامانه ثنا صاحب شماره تلفن، کدی ارسال می شود که باید قرائت شده و تطبیق داده شود.

وی با اشاره به جعل هویت از سوی برخی با گریم چهره، گفت: گاهی اتفاق می افتاد که ارباب رجوع چهره اش را گریم کرده که با کارت هویتی جعلی و عکس آن مطابقت داشته، ممکن است با اطلاعات سامانه هم مطابقت داشته باشد. اما با احراز هویت دو مرحله ای اطمینان خاطری برای من سردفتر ایجاد شده است که  ۹۸ درصد جلوی جعل را خواهد گرفت، مگر مواردی که هنوز برای سران دفاتر کشف نشده باشد.

تیمورپناه گفت: احراز هویت دو مرحله ای که از سوی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس و تلاش سازمان ثبت اسناد دو هفته گذشته رونمایی شد به نفع مردم، حفظ حرمت و امنیت مالکیت مردم است و به هیچ وجه هزینه ای برای مردم ندارد.

وی با بیان اینکه قطعی موجود در دفترخانه ها مربوط به سامانه های ثبت احوال و یا سامانه شاهکار است، افزود: کد ثنا به شکل آنی و خود کاربر انجام می گیرد و در احراز هویت دو مرحله ای هم نهایت زمان ارسال کد ۳۰ ثانیه است.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد