×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
فیلم | زمان ثبت نام سردفتران جهت داوری حرفه ای اعلام شد

 

 

زمان ثبت نام سردفتران جهت داوری حرفه‌ای بدون آزمون اعلام شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، محسن مقدس، معاون داوری و میانجی‌گری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه درخصوص نحوه جذب داوری گفت: همانگونه که مستحضر هستید با ابلاغ سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری و نگاه متعالی و اندیشمندانه ریاست معزز قوه قضائیه، موضوع ساماندهی داوری در دستور قوه قضائیه قرار گرفت و دستورالعملی به تصویب ریاست قوه قضائیه رسید. متعاقب شیوه نامه نحوه جذب، آموزش، صدور و لغو پروانه داوری توسط ریاست محترم مرکز توسعه حل اختلاف مصوب شد.

وی افزود: جامعه هدف ما در حوزه داوری، جامعه حقوقی کشور در حوزه داوری عمومی و رشته های مرتبط با حقوق اعم از فقه، مبانی فقه و حقوق اسلامی همچنین در رشته های تخصصی به عنوان داوران تخصصی و حرفه ای در رشته های مختلفی که ۱۰ رشته حقوق تخصصی را برای این نوع از داوری مشخص کردیم از جمله کشاورزی، مالی و حسابداری، انرژی، پزشکی و… که در شیوه نامه جذب به صراحت ذکر شده است.

مقدس تصریح کرد: در حوزه داوری عمومی، جامعه هدف ما قضات بازنشسته، فارغ التحصیلان دانشگاه ها، اعضای هیات علمی دانشگاه، وکلا، مدیران حقوقی دارای سابقه در دستگاه های دولتی و سردفتران اسناد رسمی هستند. یکی از این اجزا که می تواند در حوزه داوری کمک قابل توجهی به مردم و دستگاه قضایی کند، علاوه بر اشخاصی که نام بردم، سردفتران هستند که جا دارد از همه این عزیزان دعوت کنم در حوزه داوری حضور پیدا کنند. چرا که آنها بر قراردادهایی که در دفاترشان نوشته و تنطیم می شود، اشراف دارند، فضای مناسبی در اختیار دارند و نظارت هایی بر آنها صورت می گیرد که بسیار اهمیت دارد.

معاون داوری و میانجی‌گری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه اعلام کرد: سردفتران می توانند از ۲۰ لغایت ۳۱ شهریور ۱۴۰۲  از طریق سایت جهاد دانشگاهی برای جذب داوران حرفه ای بدون آزمون ثبت نام کنند. تمام شرایط در دفترچه پیوست که در اطلاعیه های ۱ و ۵ شهریورماه ۱۴۰۲ به تمام استان ها و رییس کانون سردفتران و دفتریاران اعلام شده، صراحتا ذکر شده است. ان شاالله سردفتران بتوانند از این فرصت استفاده کنند تا با حضور در این حوزه، هم فضای خدمت به مردم و هم کاهش اطاله دادرسی را فراهم کنند.

اعلام آمادگی کانون سردفتران و دفتریاران جهت ورود به حوزه داوری

علی خندانی، رئیس کانون در این دیدار گفت: پیرو جلسه‌ای که اخیرا با مرکز توسعه حل اختلاف داشتیم، مذاکراتی درخصوص ورود سران دفاتر اسناد رسمی به حوزه داوری انجام شد. از آنجایی که سردفتران به لحاظ علمی در سطح بالایی قرار دارند و در حوزه قراردادهای مختلف، تجربه‌ بسیاری دارند گزینه مناسبی برای امر داوری هستند.

وی افزود: انشالله با تصویب طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و تبدیل آن به قانون، میزان صلاحیت دفاتر اسناد رسمی افزایش پیدا می‌کند چرا که با تصویب این طرح حجم قراردادهای عادی میان افراد به شدت کاهش پیدا کرده و ظرفیت آن وارد حوزه سردفتری می‌شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تصریح کرد: درحال حاضر سران دفاتر اسناد رسمی امر داوری را بین افراد انجام می‌دهند اما به صورت غیررسمی؛ به این شکل که هم زمان تنظیم اسناد و هم تا سالیان سال به دوطرف معامله درخصوص آن سندی که تنظیم کردند، مشاوره ارائه می‌دهند، ضمن اینکه نسبت به عمل خود احساس مسئولیت دارند. همچنین مجموعه نظارتی بسیار سفت و سختی از طریق سازمان ثبت بر دفاتر اسناد رسمی ناظر است که نشان می‌دهد دفاتر اسناد رسمی در حوزه داوری می‌توانند در کاهش حجم پرونده‌های قضائی کمک کنند و باعث بهداشت قضایی که در سیاست‌های کلی قوه قضاییه بر آن تاکید شده، شوند.

خندانی از استقبال خوب سران دفاتر اسناد رسمی خبر داد و گفت: ما به عنوان کانون سردفتران و دفتریاران آمادگی کامل خود را جهت امر داوری اعلام می‌کنیم. انشالله به زودی همکاران ما که واجد شرایط قانونی هستند، بتوانند مجوز داوری را دریافت کنند تا نظام‌مندتر و قانونمندتر به دستگاه قضائی کشور کمک کنند. تمامی همکاران بنده اعم از سردفتران و دفتریاران شاغل و بازنشسته استقبال خوبی کردند و حاضر هستند به حوزه داوری ورود پیدا کنند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تاکید کرد: انتظار داریم که مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه هم در این خصوص اقدامات موثری جهت ایجاد جذابیت و جذب همکاران اعم از شاغل و بازنشسته انجام دهد که در این صورت همکاران بنده هم تمام سعی خود را در راستای ارتقای جایگاه داوری در کشور انجام خواهند داد.

سالاریان: سران دفاتر اسناد رسمی قابلیت حضور پررنگ در حوزه داوری را دارند

محمد امین سالاریان، عضو هیات مدیره و مدیر آموزش و پژوهش کانون سردفتران و دفتریاران در دیدار با معاون داوری و میانجی‌گری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: از محسن مقدس، معاون داوری و میانجی‌گری که زحمات زیادی کشیدند تشکر و قدردانی می‌کنم. او با نگاه مثبت و دلسوزانه خود نسبت به صنف سردفتری این فضا را ایجاد کرد که سران دفاتر اسناد رسمی به حوزه داوری ورود پیدا کرده تا بتوانند نقش پررنگ و موثر خود را در سیستم‌های قضایی و حقوقی ایفا نمایند.

وی تصریح کرد: نهاد داوری به شدت نیازمند افراد مورد وثوق، معتمد و دارای صلاحیت علمی بالا است. بنده سخت بر این باور هستم که سردفتران شاغل و بازنشسته و دفتریاران این قابلیت و شایستگی را دارند که انشالله در آینده حضور پررنگی را در این عرصه داشته باشند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد