×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
مدیرکل ثبت اسناد استان مرکزی: بررسی افزایش صلاحیت سردفتران در شورای عالی تحول و تعالی سازمان ثبت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، جلسه دیدار نوروزی اعضای هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان مرکزی با «رسول احمدی» مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان در محل اداره کل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی در در ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شد.

احمدی به تازگی از سوی حسن بابایی رئیس سازمان ثبت و معاون قوه قضائیه به این سمت منصوب شده است. در این دیدار، «محمدعلی حمزه لو» معاون امور اسناد اداره کل ثبت اسناد و «شیخی» مسئول حفاظت اداره کل ثبت اسناد این استان هم حضور داشتند.

احمدی با تبریک سال جدید، آرزوی قبولی طاعات در ماه رمضان و تبریک پیشاپیش عید فطر به جامعه دفاتر اسناد رسمی استان، جنایات رژیم کودک کش و غاصب صهیونیستی را محکوم کرد.

وی درباره موضوعات و مسائل مربوط به دفاتر اسناد رسمی موراد زیر را مطرح کرد:

*ضرورت دارد جلسات مستمر و منظم بین مسئولین ثبتی با کانون سردفتران و دفتریاران در فاصله زمانی مشخص و معین در جهت خدمت رسانی بهتر به مردم و ارباب رجوع استمرار داشته باشد.

*برگزاری جلسات تبادل نظر در خصوص موضوعات مشترک حقوقی و ثبتی مشترک با اداره کل ثبت.

*دفاتر اسناد رسمی جایگاه رفیعی در ارائه خدمت مطلوب به مردم را دارند.

*ایرادهای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار می بایست مرتفع شود، این مهم با رایزنی بیشتر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی محقق  شدنی است.

*نخبگان حقوقی باید جذب منصب سردفتری شوند، درغیر اینصورت شاهد تالی فاسد در این حوزه خواهیم بود.

*نظارت ها بر امر تقسیم عادلانه اسناد دولتی بین دفاتر اسناد رسمی تقویت شود.

*طرح الزام به ثبت رسمی معاملات غیر منقول در کاهش تنازع و اختلافات ملکی بسیار موثر است و راه سوء استفاده ها از طریق اسناد عادی و قولنامه ها را خواهد بست ومقام معظم رهبری هم در این زمینه هشدار دادند.

*افزایش دلال بازی و زمین خواری از طریق اسناد عادی مخاطره جدی برای امنیت کشور است.

*منافع عده ای خاص در تنظیم اسناد عادی نباید مصالح نظام و جامعه را زیر سوال ببرد.

*از ظرفیت مناسب کانون ها در امر بازرسی دفاتر استفاده مطلوب انجام می شود.

*باید نگاه منفی مردم به جامعه ثبتی و دفاتر کاهش یابد.

*وضعیت دادگاه انتظامی را رصد خواهیم کرد، امیدواریم تخلفات در این حرفه کمتر از وضع کنونی باشد.

*در شورای عالی تحول و تعالی سازمان ثبت، موضوع افزایش صلاحیت های دفاتر اسناد رسمی در جریان است. و ساز و کار لازم در این زمینه درحال آماده سازی است.

*پیگیری نشست با مسئولین قضایی در خصوص موضوع ماده ۱۳ قانون دفاتر و سایر موضوعات مرتبط قضایی در استان.

*حضور منظم سردفتران و دفتریاران حضور منظم در دفاتر را با جدیت پیگیر خواهم بود.

*جذب ۱۴۱ سردفتر جدید در استان مرکزی

در ادامه «حمزه لو» معاون امور اسناد به شرح موارد مرتبط پرداخت و لزوم هماهنگی بیشتر دفاتر با واحدهای ثبتی را متذکر شد.

وی اظهار کرد: در آزمون گذشته سردفتری ۱۴۱ نفر در استان مرکزی پذیرفته شده اند که ۲۹ نفر بدون کارآموزی جهت اخذ ابلاغ سردفتری معرفی شده اند که از این تعداد ۲۱ نفر موفق به اخذ ابلاغ شده اند و۷۹ نفر مشمول گذراندن دوره کارآموزی شده اند که بزودی دوره کارآموزیشان آغاز خواهد شد.

معاون امور اسناد اداره کل ثبت اسناد مرکزی با اشاره به موضوع برون سپاری ها، گفت: شیوه نامه این برون سپاری به دفاتر اسناد رسمی در حوزه خدمات ثبتی در سازمان ثبت در دست تدوین است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران مرکزی: اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی جهت روزآمد سازی آن در دستور کار شورای عالی کانون ها و جوامع سردفتری کشور است

در ابتدای این جلسه «مصطفی سرخیل» رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان مرکزی و سخنگوی شورای‌عالی کانون ها و جوامع سردفتری کشور ضمن معرفی اعضای هیئت مدیره کانون استان به مدیر کل جدید به شرح مشکلات حرفه سردفتری پرداخت.

سرخیل به ضرورت تشکیل جلسات مستمر کانون با مدیران ثبتی استان تاکید و قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را مغایر با اصل ۲۸ قانون اساسی و فراتر از نیاز جامعه توصیف کرد.

وی پیشنهاد کرد تا موضوع ماده ۱۳ قانون دفاتر که در برخی موارد برای سردفترانی که پس از مدت مدیدی موفق به اخذ رأی قطعی برائت محاکم شده و باعث تضرر آنها از حیث مادی و معنوی می شود در نشست با مسئولین قضایی استان حل وفصل شده و اطاله دادرسی در این زمینه کاهش یابد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران مرکزی با اشاره به تصویب عدم انتزاع سازمان ثبت از بدنه قوه قضائیه، این موضوع را محصول فعالیت جمعی مبتنی بر خرد کانون ها و ادارات کل ثبت استان با اشارات و تکیدات داهیانه رئیس سازمان ثبت اسناد دانست.

سرخیل همچنین با اعلام این خبر که موضوع اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی جهت روزآمد سازی آن در دستور کار شورای عالی کانون ها و جوامع سردفتری کشور است خواستار همکاری بیشتر در این زمینه شد.

وی درخصوص تعدیل حق التحریر دفاتر اسناد رسمی نیز  خواستار تعجیل در ابلاغ تعرفه جدید بر اساس آئین نامه قانون دفاتر شد.چرا که تعرفه های کنونی تکافوی هزینه های جاری دفاتر را نمیکند.

سخنگوی شورای عالی کانون ها و جوامع سردفتری همچنین به اجرایی شدن ماده ۸۸ قانون ثبت و ماده ۶۲ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه بدلیل عدم قدرت اثباتی وقابلیت معارضه اسناد عادی با اسناد رسمی تاکید کرد.

به اشتراک بگذارید...

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد