×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
معاون سازمان ثبت: سردفتران امانتدار مردم و حاکمیت هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، «سیدصادق سعادتیان» در مراسم تحلیف پنجمین گروه از سردفتران اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: حضور ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک در این مراسم نشان از اهمیت جایگاه سردفتران و ثبت رسمی در کشور دارد.

وی افزود: دفاتر اسناد رسمی به عنوان یک نهاد مدنی زیرمجموعه قوه قضاییه همیشه به مردم ارائه خدمت می‌کنند، اما در ازای این خدمت هیچ هزینه‌ای را به دولت تحمیل نمی‌کنند و انجام این خدمات بار مالی برای دولت ندارد بلکه در ایجاد نظم در جامعه و پیشگیری از وقوع جرم و همچنین ایجاد اختلافات آتی در معاملات جلوگیری می‌کند.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی و نزد سردفتران ثبت می‌شوند انکار ناپذیرند و همواره مرجع رسیدگی در پرونده‌های قضایی هستند و این نشان از ارزش والای جایگاه شما دارد.

وی به سردفتران جدید توصیه کرد: در صدور اسناد مالی و غیر مالی قبل از صدور هرگونه سند حتماً موضوع احراز هویت را در دستور کار قرار دهید و تلاش کنید که اسنادی که صادر می‌کنید دقیق باشد چرا که بار مسئولیت این دفاتر بر عهده سردفتر است.

سعادتیان یادآور شد: صدور و حفظ اسناد وظیفه سنگینی است که بر عهده سردفتران قرار دارد و سردفتران امانت‌دار مردم و حاکمیت هستند چرا که صدور اسناد رسمی باعث ایجاد نظم عمومی در جامعه می‌شود و از بروز بسیاری از اختلافات پیشگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی از وظایف قوه قضاییه پیشگیری از وقوع در جرم است و سردفتران اسناد رسمی ضمن کمک به انجام این وظیفه مامور وصول به حقوق دولتی نیز هستند.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر لزوم تسلط سردفتران بر امور و دانش حقوقی بیان کرد: در کنار تسلط به دانش حقوقی باید به مسائل مالی نیز تسلط داشته باشید چرا که دفاتر اسناد رسمی کمک شایانی به وصول مطالبات مالیاتی دولت می‌کنند.

وی تاکید کرد: جایگاه سردفتران منصبی است که مورد اعتماد نظام و مرم است بنابراین در تنظیم اسناد باید با اخلاق حسنه و رفتار مناسب اعتماد مردم را جلب کنید. سندی که سردفتر تنظیم می‌کند برای او مسئولیت سنگینی دارد بنابراین باید در صدور اسناد دقت کافی و وافی را داشته باشید.

معاون امور اسناد سازمان ثبت خاطرنشان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم از بعد فنی و هم از بعد مالی ناظر عملکرد دفاتر اسناد رسمی است و هر شکایتی که از سوی مردم برای این دفاتر ثبت شود را رسیدگی می‌کند.

وی افزود: سازمان بازرسی و دادستان مالیاتی کشور با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک بر فعالیت دفاتر اسناد رسمی نظارت دارند، همچنین دادسرای انتظامی سردفتران مستقر در سازمان ثبت نظارت ویژه‌ای بر امور جاری دفاتر اسناد رسمی دارد.

سعادتیان بر لزوم خودمراقبتی و خودنظارتی سردفتران تاکید و ابراز امیدواری کرد: با خود مراقبتی و نظارتی که خودتان در تنظیم اسناد دارید امیدواریم این بخش از سازمان بخش بی‌فعالیتی باشد، اما به جهت وظایف نظارتی که بر عهده این مراکز هست نظارت دقیق بر فعالیت دفاتر در دستور کار قرار دارد و هرجا که تخلفی مشاهده شود به صورت جدی برخورد خواهد شد.

وی همچنین از برخورد جدی با دریافت هزینه‌های اضافی در دفاتر اسناد رسمی خبر داد و گفت: با هزینه‌های اضافه‌ای که از مراجعان در دفاتر اسناد رسمی دریافت می‌شود به شدت برخورد می‌شود چرا که این موضوع به بیت المال مربوط است؛ بنابراین لازم است از دریافت هزینه مازاد بر تعرفه‌های قانونی و پیش‌بینی شده از مراجعان بپرهیزید.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد