×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
مقدس: بهترین جا برای داوری و میانجیگری حوزه سردفتری است/ خندانی: داوری؛ شروع توسعه صلاحیت‌های دفاتر اسناد رسمی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، دفتر آموزش و پژوهش کانون سردفتران و دفتریاران، جلسه پاسخ به سوالات حوزه داوری و میانجیگری را با حضور محسن مقدس، معاون داوری و میانجیگری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه برگزار کرد.

سالاریان: میانجیگری حجم پرونده‌های قضائی را کاهش می‌دهد/ حتما سردفتران و دفتریاران حضور پررنگی در داوری خواهند داشت

در ابتدای جلسه محمدامین سالاریان، مدیر دفتر آموزش و پژوهش ضمن خوش آمدگویی گفت: قریب به یکصدسال از فعالیت دفاتر اسناد رسمی به عنوان نهالی در جامعه حقوقی می گذرد و امروزه به عنوان یک درخت تنومند در جامعه حضور دارند و همه می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. دفاتر اسناد رسمی رسالت جامعه سردفتری به عنوان اولین نهاد خصوصی را به درستی انجام داده‎‌اند.

این عضو هیات مدیره کانون افزود: مهم‌ترین ظرفیت جامعه سردفتری علاوه بر تخصص‌های مختلف، اعتماد عمومی است که برای ما بسیار ارزشمند است. ما سردفتران سالهاست در میان مردم به صورت غیررسمی کار میانجیگری و داوری انجام می‌دهیم به عبارتی اختلافات مراجعین خود را حل و فصل می‌کنیم. به اعتقاد بنده استفاده از ظرفیت مردم در امر داوری، یک ظرافت و تیزهوشی بود که در قوه قضائیه صورت گرفت. بدون شک داوری و میانجیگری، ورودی پرونده‌ها به سیستم قضائی را بسیار کاهش می‌دهد.

سالاریان تصریح کرد: ۴۷ ماده در آیین دادرسی مدنی درخصوص امر داوری وجود دارد که اهمیت این موضوع را با پشتوانه مردمی که سردفتران و دفتریاران دارند، حتما پرشور در این حوزه حضور خواهیم داشت تا درخدمت سیستم قضائی باشیم.

خندانی: داوری؛ شروع توسعه صلاحیت‌های دفاتر اسناد رسمی است

در ادامه مراسم علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: متاسفانه حال و روز جامعه سردفتری این روزها اصلا خوب نیست. امیدواریم به شرایطی برسیم که از این دوران گذر کرده و اوضاع و احوالمان بهتر شود. تاکنون از ظرفیت حوزه سردفتری آن گونه که باید استفاده نشده است. دفاتر اسناد رسمی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارند که حتی از نصف آنها هم استفاده نشده است.

وی افزود: با قاطعیت می‌گویم کمتر قشری در جامعه وجود دارد که این قدر مورد اعتماد مردم باشد. این امانت داری و اعتماد نه تنها کمتر نشده بلکه هر روز رو به گسترش است. کمتر جایی می‌بینیم افراد بدون اینکه متن قرارداد را بخوانند، امضا کنند اما در دفاتر به وفور مشاهده می‌شود که مردم بدون اینکه متن را مطالعه کنند فقط با اعتماد به سردفتر امضا می‌کنند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های خوب حوزه سردفتری داوری است که خوشبختانه با حمایت‌های معاون داوری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه صورت گرفت. این شروع خوبی است که صلاحیت‌های دفاتر اسناد رسمی توسعه پیدا کند. اطمینان خاطر می‌دهم همکاران بنده در سراسر کشور امر داوری و میانجیگری را به خوبی انجام خواهند داد چرا که روزی نیست سردفتر در دفترخانه خود به حل اختلافات نپردازد.

نصیریان: سردفتران و دفتریاران سالهاست میان مراجعین خود میانجیگری می‌کنند

اردشیر نصیریان، رئیس جامعه سردفتران و دفتریاران بازنشسته در سخنانی تاکید کرد: جامعه سردفتران و دفتریاران که اجتماعی از حقوقدانان و فرهیختگان هستند، علاوه براینکه از حقوق مالکیت مردم صیانت می‌کنند، بدون منت و اجرت به دلیل اینکه امین و امانت دار مردم هستند، مشاوره رایگان به مردم ارائه می‌دهند. لذا هم اکنون آمادگی دارند تا در خدمت قوه قضائیه باشند.

نصیریان گفت: بیش از ۶۰ سال در دفاتر اسناد رسمی خدمت کردم و بیش از ۲۳ سال در کانون عضو هیات مدیره بودم به قاطعیت می‌گویم، مردم به دفاتر اعتماد کامل دارند.

مقدس: بهترین جا برای داوری و میانجیگری حوزه سردفتری است

محسن مقدس، معاون داوری و میانجیگری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: زمانی که مسئولیت گرفتم، بلافاصله بررسی کردم که در حوزه داوری که عملا قضاوت است از چه طیفی می‌توانیم استفاده و از آنها طلب کمک کنیم. مشاهده کردم در شیوه نامه اسمی از دفاتر اسناد رسمی آورده نشده، بلافاصه از کانون سردفتران و دفتریاران دعوت کردم. معتقدم بهترین جایی که می‌توان از آنها برای داوری استفاده کرد همین حوزه سردفتری است. چرا که هم اشراف حقوقی دارند، هم مردم به آنها اعتماد دارند و هم مکان مناسبی برای این کار در اختیار دارند.

وی افزود: مقام معظم رهبری با نگاه عالمانه خود به جایگزین‌های رسیدگی قضائی تاکید کردند. در بهمن ماه ۱۴۰۰ ریاست قوه دستورالعمل ساماندهی داوری را تصریح کرد. در شیوه نامه داوری، برای وکلا با سابقه ۱۵ سال، برخی اساتید دانشگاه با درجه دانشیاری به بالا آزمون حذف شده بود اما اسمی از سردفتران و دفتریاران برده نشده بود، بلافاصله تلاش کردیم طی مذاکراتی شیوه نامه را اصلاح کنیم تا سران دفاتر هم بتوانند بدون آزمون وارد شوند که اخیرا این اتفاق افتاد و شیوه نامه جدید ابلاغ شد. سردفتران و دفتریاران با مطالعه شیوه نامه می‌توانند اطلاعات کافی در این خصوص را به دست آوردند اگر سوالی هم داشتند بنده شخصا پاسخگو خواهم بود.

مقدس تصریح کرد: امر داوری عملا یک قضاوت خصوصی است و تفاوت آن با آرای محاکم در این است که آرای داوران قطعی است و دادگستری مرجع مجری حکم می‌شود بنابراین بسیار مهم است. بنده این کار را بسیار سخت اما با ارزش معنوی بالا می‌دانم مخصوصا برای سردفتران و دفتریاران که در این حوزه توانایی علمی کافی دارند و کاملا آشنا با موضوع هستند.

در ادامه جلسه مقدس، معاون داوری و میانجیگری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه به سوالات سردفتران و دفتریاران درخصوص داوری پاسخ داد.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد