×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
نیکزاد: بایدگفت که بخش زیادی از دریافتی دفاتر به خزانه واریز می شود و درآمد دفتر اسناد رسمی نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، جلسه هیات مدیره و کمیسیون آموزش و پژوهش کانون سردفتران و دفتریاران استان اردبیل و مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان با علی نیکزاد نماینده مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه ۱۲بهمن ماه در کانون استان برگزار شد.

داود صداقت نیا رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اردبیل با خیر مقدم و خوش آمدگویی به مدعوین از زحمات نیکزاد در حوزه دفاتر اسناد رسمی و همچنین در بحث انتزاع سازمان ثبت اسناد و املاک ازقوه قضائیه به دولت تقدیر و تشکر کرد.

رئیس کانون در ابتدا از خدمات ارزنده دفاتر اسناد رسمی نزدیک به یک قرن که بدون ایجاد بار مالی به دولت در تثبت مالکیت شهروندان و دولت می باشد، بیان کرد: انتظار می رود دفاتر اسناد رسمی از تمامی نهادها حاکمیتی از بابت نقش اساسی در امر قضازدایی مورد حمایت واقع گردد و نباید قوانین بخاطر منافع اشخاص بد تفسیر شود و خدمات شایسته این نهاد مدنی کم رنگ و بخاطر اجرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی مورد اتهام و حتی گاه محکوم به رانت گردد و این اظهارات دور از انصاف و عدالت می باشد.

وی در خصوص جذب سردفتران جدید طبق قانون تسهیل کسب و کار گفت: همه تابع قانون هستیم اما در تصویب آن متاسفانه به یک سری اصول و ساختار توجه نشده و در عمل همکاران قدیمی و جدید را با چالشهای شدید مواجه خواهد کرد  که در این مورد نیاز مبرم به بازنگری در قانون هست و بدون شک جایگاه اعتمادی مردم به این نهاد بنا به عللی کم رنگ و همچنین منجر به اشتغال زدایی بجای اشتغال زایی می شود.

او همچنین به طرح استفساریه که اخیراً به قانون تسهیل توسط هیات رئیسه محترم مجلس اعلام وصول شد اظهار کرد: نمایندگان محترم به عواقب این طرح ان شاالله بخاطر منافع عمومی جامعه دقت لازم داشته باشند.

صداقت نیا در خصوص انتزاع سازمان ثبت اسناد و املاک از قوه قضائیه به دولت بیان کرد: عملیات سازمان ثبت صرفا اداری نیست و اقداماتش شبه قضائی و گاه قضائی هست و هیچ نهاد دولتی به اندازه سازمان ثبت نمی تواند در صدور سند مالکیت در سریع ترین زمان اقدام کند و همچنین  استعلامات ثبتی بصورت انی قابل تحقق در حالیکه استعلامهای مورد نیاز از دیگر نهادهای دولتی شاید چندین هفته طول و منجر به نارضایتی ارباب رجوع میشود در حالی که یکی از دلایل توجیهی بحث موافقین انتزاع همین اصطلاح نارضایتی بود ولی در عمل دفاتر اسناد رسمی و اداره ثبت اسناد واملاک در حداقل زمان ممکن وظایف محوله را به نحو احسن انجام می دهند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل بیان کرد: یکی از وظایف مهم سازمان ثبت اسناد و املاک ، تثبیت عقود و مالکیت مردم و دولت و حاکمیت است و این سازمان در حوزه املاک ، اجرای اسناد رسمی ، دفاتر اسناد رسمی ، دفاتر ازدواج و طلاق و … فعالیت می کند و در استان اردبیل ۱۳۳ دفتر اسناد رسمی فعال بوده و با لحاظ سردفتران و دفتریاران و کارکنان دفاتر اسناد رسمی می‌توان گفت قریب به پنج هزار خانوار از مجموعه دفاتر اسناد رسمی استان امرار معاش می کنند.

خداداد با اشاره به تعداد ۷۷۴ مورد بازرسی صورت گرفته از دفاتر اسناد رسمی استان، دفاتر استان را از دفاتر با کمترین تخلف اعلام کرد که با برنامه ریزی سازمان این بازرسی ها در آینده نزدیک بصورت هوشمند و سیستمی خواهد بود.

او دلیل پائین بودن درآمد دفاتر اسناد رسمی در سالهای اخیر را افزایش اجاره محل دفترخانه، افزایش هزینه های جاری دفاتر و کاهش معاملات دانست و گفت: با افزایش تعداد دفاتر اسناد رسمی مشکل جدی بر درآمد و معیشت سردفتران و دفتریاران شاغل در دفاتر اسناد رسمی به وجود خواهد آمد.

علی نیکزاد، نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی از عموم مردم و مجموعه دفاتر اسناد رسمی و ثبتی خواست در انتخابات پیشرو حضور و مشارکت حداکثری داشته باشند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح الزام به تنظیم سند رسمی معاملات اموال غیرمنقول، تاکید به موقع  مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع را تسریع در روند رسیدگی مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد و با استماع مشکلات و مسائل حوزه دفاتر اسناد رسمی تاکید بر آن داشت که دفاتر اسناد رسمی با کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی ارتباط نزدیک داشته و موضوعات را پیگیری کنند.

نیکزاد تصریح کرد: دفاتر اسناد رسمی نقش مهم و اساسی در تثبیت مالکیت دارند که در برخی مواقع حق الثبت که درآمد دولت و خزانه می باشد را اشتباها جزو درآمدهای دفاتر اسناد رسمی در نظر می گیرند و نیاز به شفاف سازی در این امر است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی مشکلات و موضوعات مطروحه از طرف رییس کانون اردبیل را مکتوب کرده و گفت: در زمان مناسب بصورت حضوری در تهران مجددا جلسه ای داشته باشیم.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد