×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
همایش ۶ دی| کانون اردبیل|صداقت نیا:دفاتر اسناد رسمی یکی از نهادهای مدنی موثر و بازوی قوه قضائیه در امر قضا زدایی هستند

به گزارش پایگاه اطلاع سانی کانون سردفتران و دفتریاران، همایش بزرگداشت روز دفاتر اسناد رسمی با حضور دادستان عمومی و انقلاب استان،مسئولین قضائی و قضات دادگستری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیرکل و معاونان ثبت استان، و سردفتران و دفتریاران استان اردبیل، ششم دی ماه ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات کانون استان برگزار شد.

داود صداقت نیا، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اردبیل روز بزرگداشت دفاتر اسناد رسمی را به سردفتران و دفتریاران تبریک و تهنیت گفت و از زحمات حجت الاسلام و المسلمین کثیرلو، رییس کل دادگستری استان اردبیل در تشکیل این همایش تشکر و قدردانی کرد.

وی ادامه داد: از جمله افرادی که در حوزه ثبت نوین و دفاتر اسناد رسمی زحمت زیادی کشیدند؛ می توان به مرحوم دکتر تویسرکانی رییس اسبق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، و مرحومین استاد عظیمیان نایب رئیس سابق کانون مرکز و دکتر لطیف عبادپور که بخاطر بیماری کرونا دعوت حق را لبیک گفتند،اشاره کرد. آثار این افراد همیشه زنده و باقی است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اردبیل با بیان اینکه ششم دی ماه که ۲۸۲ دومین روز از سال و به استناد آیه شریفه ۲۸۲ سوره بقره طولانی ترین آیه قرآن است، گفت: دستور خداوند متعال برکتابت و عقود و پیمانها و امتناع از کتابت که مورد نهی واقع شده است. دفاتر اسناد رسمی یکی از نهادهای مدنی موثر است که نزدیک به ۹۰سال بعنوان بازوی قوه قضائیه در امر قضا زدایی و مانع ورود حجم بسیاری از پرونده ها به سیستم قضایی می شوند و نقش اساسی در پیشگیری از جرایم دارند.

صداقت نیا اظهار داشت: با توجه به اینکه دنیا چندین دهه است به سمت هوش مصنوعی می رود و تمامی علوم پزشکی، انسانی و بالاخص دفاتر اسناد رسمی خواسته یا ناخواسته باید همسو با این علوم و فنون باشد، با برنامه ریزی که در پیش است در سال آینده اسناد به صورت مجازی و غیرحضوری تنظیم خواهدشد. اصحاب معامله می توانند با سامانه کاتب و سامانه ثبت من، در اسرع وقت به اسناد خود دسترسی یابند که جا دارد از زحمات دکتر بابایی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک در این موضوع تشکر نماییم.

در صورت راه اندازی هر گونه سکو و طرح پلتفرم جدید که خارج از صلاحیت دفاتر اسناد رسمی اتفاق بیفتد چه در بحث معاملات یا اسناد رهنی … ،باید شاهد آسیب ها و زیانهای جبران ناپذیر اقتصادی و اجتماعی در جامعه باشیم و این کار با وجود سامانه ثبت من یک موازی کاری است که نیازی به چنین سکوی احساس نمی شود. جدا از اینکه فاقد هرگونه نظارت جهت احراز هویت و اهلیت اصحاب معامله وجود ندارد و در مقابل سند رسمی فاقد قدرت اجرایی، اثباتی، امنیت حقوقی و مسولیت مدنی است.

با تصویب طرح الزام به ثبت معاملات غیرمنقول در مجمع تشخیص مصلحت نظام که اسناد رسمی بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری مصلحت قطعی نظام و حاکمیت است بسیاری از مشکلات و آسیب های ناشی از اسناد عادی برطرف می شود.

رئیس کانون تصریح کرد: در جذب سردفتران جدید بدون شک چالشها و مشکلاتی بوجود خواهد آمد و با پذیرش بیش از حد نیاز امیدواریم طراحان قانون تسهیل از جهت تولید سند و درآمد دفاتر تدابیری جهت ادامه کار همکاران جدید داشته باشند.

وی در پایان سخنان خودگفت: امروز روز ماست و با این اتحاد می توانیم به اهداف خود برسیم و هیچ کس نمی تواند نقش اساسی دفاتر را در خدمت رسانی به مردم از تقویم پاک کند چون خداوند متعال در آیه شریفه۲۸۲ سوره بقره به نقش اساسی کاتب بالعدل که یک امر ضروری است اشاره کرده است.

در ادامه جلسه خداداد، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل، دغدغه دفاتر اسناد رسمی را دغدغه سازمان ثبت، دادگستری و قوه قضائیه و در نهایت حاکمیت خواند و ابراز امیدواری کرد: اقدامات و ناملایمتی ها و مصوبه های اخیر در زمان مناسب اصلاح و درست شود و حق و قانون اجرایی شود.

وی اعلام کرد: طولانی ترین آیه قرآن درخصوص امر کتابت است و نشان از اهمیت موضوع سند و مامورین رسمی و کاتب بالعدل و جایگاه ویژه دفاتر اسناد رسمی دارد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل درخصوص اقدامات حدنگاری در استان گزارشی اعلام کرد و گفت: حدنگاری منابع طبیعی در اواخر سال ۱۴۰۱ و اوایل سال ۱۴۰۲ به صورت صددرصدی در حدود ۱ میلیون هکتار انجام و اسناد صادر و تحویل منابع طبیعی شده است. سایر اسناد حدنگاری زراعی و دولتی و … با برنامه ریزی واحد های ثبتی و بخش های مختلف در حال انجام است.

جوانمرد، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با اشاره به جایگاه رفیع دفاتر اسناد رسمی این نهاد را در بحث پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ورودی پرونده های قضایی بسیار موثر دانست.

وی افزود: مباحث قراردادها از موارد پیچیده رشته حقوق بوده که به دفاتر اسناد رسمی محول شده است و به سران دفاتر توصیه کردند هنگام تنظیم سند باید اظهارات طرفین را استماع و با تبیین آثار سند تنظیمی به طرفین، نسبت به تنظیم سند اقدام کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل در خصوص نهضت ملی مسکن گفت: در مواردی مشاهده می شود این امتیازها بصورت وکالتی به چندین شخص فروخته می شود که در چند سال آینده باعث مشکلات حقوقی برای اشخاص خواهد شد که جهت اطلاع از فروش مال غیر باید از ظرفیت های سامانه ثبت من استفاده کرده و اسناد تنظیمی را بصورت رسمی ثبت نمایند.

در پایان مراسم از سردفتران و دفتریاران پیشکسوت و بازنشسته تجلیل بعمل آمد.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد