×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
همایش ۶ دی| کانون اصفهان| بهارلویی: شاید افرادی که قانون تسهیل را سیاست‌گذاری کردند، قرآن را نخواندند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، آئین گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی در اصفهان با حضور سید عبدالعزیز الیاسی مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان اسناد و املاک کشور، علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران مرکز، جواد فخاری مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان و جمعی از سردفتران و دفتریاران استان برگزار شد.

*رئیس کانون اصفهان: نتیجه بررسی طرح الزام به ثبت رسمی در مجمع تشخیص با تاکیدات رهبری منافات دارد!

سیامک بهارلویی در آئین گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی که در اصفهان برگزار شد، علت نامگذاری دویست و هشتاد و دومین روز سال به این نام را آیه ۲۸۲ سوره بقره برشمرد و اظهار کرد: این روز بهانه‌ای است که نشان دهیم حرفه ما تکیه به قرآن داشته و براساس دستور خداوند است که در آیات وحی تاکید به ثبت معاملات می‌کند.

وی افزود: نقل قول معروفی از فرزند آخوند خراسانی که در تهران سردفتر بود، وجود دارد که ایشان درباره چرایی اتخاذ این شغل می‌گوید سردفتری را نه شغل بلکه شأن خود می‌داند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان تصریح کرد: خداوند دانش سردفتری را به خود نسبت داده و در ادبیات دینی ارزش، شأن و جایگاه والایی دارد؛ بدین سبب با وجود آنکه سردفتری از سال ۱۳۰۷ به عنوان شغل در کشور شناخته می‌شود، از قرن‌ها پیش جزو سیره علما بوده و با این دیدگاه به آن می پرداخته‌اند که با یک پیچش قلم می‌توان یک انسان را نابود یا زنده کرد.

وی ادامه داد: قانون دفاتر اسناد رسمی توسط مرحوم مهدوی دامغانی در سال ۱۳۵۴ نوشته شد و برخی از مواد آن عیناً برگرفته از قرآن کریم است مانند ماده ۳۰ این قانون که دقیقاً ترجمه قرآن بوده و مانند آیات وحی که تاکید می‌کند کاتب حق ندارد از نوشتن ابا کند، در قانون مذکور نیز تصریح شده که سردفتر نباید از ثبت سند امتناع کرده و اگر به هر علتی چنین کند لازم است کتباً آن را اعلام کند.

بهارلویی با انتقاد از تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار که به‌وسیله آن محدودیت ورود افراد به حرفه سردفتری برداشته می‌شود، اضافه کرد: شاید افرادی که در این خصوص سیاستگذاری کرده‌اند قرآن را نخواندند و نمی‌دانند که این حرفه با تجارت متفاوت است؛ اسناد باید توسط سردفتر نوشته شود و او حق ندارد مانند مغازه‌دار از انجام خدمت امتناع کند.

وی تاکید کرد: نگاه قانونگذار در ماده ۳۱ قانون دفاتر اسناد رسمی به سردفتر مثل قاضی دادگاه تجدیدنظر بوده و سند ثبت شده او لازم الاجرا و از حکم دادگاه رسمی بالاتر است درحالی که براساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار همانطور که نانوایی نان می‌دهد سردفتر نیز سند صادر می‌کند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان گفت: جای تعجب است که در طول یک قرن ۸۵۰۰ مجوز سردفتری صادر شده و در زمان کنونی تنها با یک آزمون ۹۵۰۰ نفر جذب این حرفه می‌شوند.

وی با انتقاد از نبود اصلاح در رویه صدور اسناد غیررسمی، نتیجه طرح الزام به ثبت سند رسمی که مورد بررسی مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفته است را منافی تأکیدات مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: ایشان به ساماندهی اسناد عادی تاکید کرده و مصلحت قطعی کشور را بی‌اعتبار شدن این اسناد می‌دانند که منافی بزرگ فساد است.

بهارلویی گفت: بنگاه‌ها حق تنظیم سند را ندارند اما با وجود تمام تلاش‌هایی که برای مقابله با این اتفاق شده و پس از طی فرایند قانونگذاری، مجدداً سازوکاری فراهم شده که آن‌ها می‌توانند پیش‌نویس بنویسند و این پیشنویس به منزله یک سند محسوب شود درحالی که چنین امری آثار حقوقی ندارد مگر اینکه در دفتر اسناد ثبت شود.

**مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان: اسناد ملکی ۶۰ درصد از اراضی کشاورزی استان اصفهان تثبیت شد

«جواد فخاری» در آئین گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی که در اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: نقش سردفتران هنگام تنظیم سند رسمی از لحاظ امنیت و ثبات اقتصادی در جامعه و نیز آرامش روانی میان مراجعان بر همگان واضح است.

وی افزود: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان ۴۰ واحد ثبتی و دو نمایندگی دارد و باوجود کمبود نیروی انسانی و وظایفی که هرسال بیشتر می‌شود، خدمات خود را به نحو مطلوب به مراجعان ارائه می‌کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان با بیان اینکه در اجرای قانون حدنگار هنوز بیشتر قسمت‌ها تا نیمه راه پیش رفته و لایه‌های مختلف آن نیاز به ارتقا دارد، تصریح کرد: بیش از ۹۹ درصد اسناد مربوط به اراضی ملی اصفهان صادر شده تا از تصرف عدوانی این اراضی جلوگیری شود؛ همچنین از ۴۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۶۰ درصد به نقطه تثبیت و سند مالکیت رسیده که با وجود موانع قانونی که در این خصوص وجود دارد، اصفهان رتبه بالایی در کشور دارد.

وی ادامه داد: در هر واحد ثبتی نمایندگان اداره کل برای مشاوره به مردم حضور دارند و در نقشه برداری، ورود و بارگذاری اطلاعات، استعلام از امور اراضی و تشکیل پرونده الکترونیکی به مراجعان خدمت می‌دهند تا مراحل قانونی صدور سند مالکیت به نحو مطلوبی طی شود.

فخاری با بیان اینکه در ثبت اراضی شهری ۵۸ درصد پیشرفت وجود دارد، گفت: این آمار در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاها بین ۲۱ و ۲۶ درصد است که دلیل آن وجود چند صد هزار سند مالکیت دفترچه‌ای است و اجباری برای مراجعه مالکان از لحاظ قانونی نیست مگر آنکه برای انتقال، صداق یا تسهیلات مجبور به اقدام برای صدور سند مالکیت الکترونیکی شوند؛ در این زمینه تلاش می‌کنیم از ظرفیت بنیاد مسکن استفاده کنیم.

وی با تاکید بر انجام اسکن و بارگذاری پرونده‌های الکترونیکی املاک و حذف فیزیکی آن‌ها در اداره ثبت، این اقدام را گامی جدی در بروزرسانی و جلوگیری از مفقودی پرونده‌ها دانست.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان گفت: در فرآیند صدور اسناد بیش از ۵۷ میلیون برگ اوراق املاک به اتمام رسیده و در ۹ ماهه اخیر بیش از ۲۹ هزار سند مالکیت تک‌برگ صادر شده است.

وی در حوزه اسناد به تغییرات اساسی در سامانه، مراجعه حداقلی مردم و اتخاذ روند امضا و پرداخت الکترونیک اشاره کرد و گفت: در روش سنتی رسیدگی به درخواست‌ها دیر اتفاق افتاده است و تضییع حق ایجاد می‌شود که با تشکیل پرونده الکترونیکی این امر سریع‌تر انجام خواهد شد.

فخاری خاطرنشان کرد: پیش تر ثبت علائم تجاری تا یک ماه زمان می‌برد اما اکنون اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند از درگاه الکترونیکی درخواست دهند.

وی با بیان اینکه در اصفهان ۵۴۶ دفتر اسناد رسمی وجود دارد، گفت: عملکرد این دفاتر در ۹ ماهه سال جاری بیش از ۸۹۱ هزار فقره بوده است.

فخاری تصریح کرد: در صورت تصویب طرح الزام به تنظیم سند رسمی، وضعیت بهتری از نظر تحریر برای سردفتران ایجاد می‌شود و امیدواریم در نهایت این طرح به شکلی تصویب شود که قولنامه‌های تنظیمی به سمت دفتر خاصی نرود.

**مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان اسناد و املاک کشور: حیات سردفتری نیاز به نوآوری دارد

«سید عبدالعزیز الیاسی» در آئین گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی در اصفهان، اظهار داشت: سردفتر برمبنای آموزه‌های قرآنی باید تقوا داشته باشد و این خصوصیت باعث می‌شود که جایگاه حرفه سردفتری اهمیت و حساسیت والایی پیدا کند.

وی ادامه داد: سند فصل‌الخطاب بوده و به کار بستن آن به دست سردفتران است بدین سبب سردفتری محل رجوع مردم است و سازمان اسناد و املاک کشور با وجود تمام مخاطرات، در محافظت از صنف سردفتری تا حد امکان کوشا بوده است.

الیاسی با تاکید بر دفاع و حمایت حداکثری سازمان ثبت اسناد از سردفتران کشور، تصریح کرد: این صنف درباره برون‌سپاری‌ها نگرانی به حقی دارند و با مصوباتی که به استان‌ها ابلاغ شده سعی کرده‌ایم دغدغه سردفتران را کاهش دهیم.

وی با تاکید براینکه با تحولات اخیر صرف سند نوشتن برای ادامه حیات سردفتری کافی نیست و نیاز به نوآوری دارد، گفت: سازمان اسناد و املاک کشور در راستای اتخاذ طرح‌های نو پذیرای پیشنهاد سردفتران سراسر کشور بوده و در صدد هستیم به حوزه‌های جدیدی وارد شده و اختیارات تازه‌ای را در حوزه کاری آن‌ها اضافه کنیم.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد