×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
همایش ۶ دی | کانون یزد| اقبال: استفاده از هوش مصنوعی در ثبت سند رسمی منافی نقش ارزنده سردفتران نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران،مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد با اشاره به لزوم نگاه متعهدانه و علمی به منصب سردفتری گفت: استفاده از هوش مصنوعی در ثبت سند رسمی منافی نقش ارزنده سردفتران نیست.

وی در همایش ششم دی روز دفاتر اسناد رسمی اظهار داشت: روز ۶ دی به‌عنوان روز دفاتر اسناد رسمی، به آن دلیل صورت گرفته که این روز، دویست و هشتاد و دومین روز سال است و در آیه ۲۸۲ سوره بقره نیز بر ضرورت کتابت عقود و معاهدات تاکید شده است.

اقبال با اشاره به اهمیت شغل و منصب سردفتری و یاد سردفتران درگذشته کشور و استان افزود: در این منصب، علم و تجربه توأمان با هم مهم است و قطعا جایگاه این منصب از حقوقدان بالاتر است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد، تشکیل اتحادیه بین المللی دفاتر اسناد را دلیل بر اهمیت جایگاه این شغل دانست و بیان کرد: فعالیتهای این بخش تخصصی به هیچ وجه توسط شرکتهای غیرمتخصص و هوش مصنوعی امکان پذیر نیست.

اقبال خاطرنشان کرد: در کشورهایی همچون ترکیه که در بحث کاداستر فعال هستند و ما از آنها در بحث نظام حاکمیتی و مالکیت املاک و مستغلات الگو می گیریم همچنان دفاتر اسناد رسمی، نگاه علمی و منصبی ویژه دارد.

وی با اشاره به اهمیت سند رسمی که از طریق کتابت دفاتر اسناد رسمی کتابت می شود، ادامه داد: منظور از هوش مصنوعی در ثبت اسناد رسمی این است که عملیات ثبت سند رسمی از طریق اپلیکیشن ها و سامانه ها امکان پذیر بوده و تأیید صلاحیت و هویت ها با سران دفاتر اسناد رسمی است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد یادآور شد: اهمیت دفاتر اسناد رسمی و سردفتر تا جایی است که در کشورهایی چون ترکیه، تقسیم ارث، فرزند خواندگی و مباحث مرتبط با املاک و مستغلات با دفاتر اسناد رسمی است از این رو با توجه به اینکه معتمدین میان مردم و حاکمیت سردفتران هستند مسلما باید در بحث تنظیم سند رسمی بیش از پیش دقت شود.

اقبال در بخش دیگر جلسه با اشاره به کاهش درآمدهای دفاتر اسنادرسمی استان طی دو سال اخیر اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد ۱۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یافته و امسال در ۹ ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل این اسناد رسمی ۱۳ درصد کاهش داشته است.

وی با تأکید بر اینکه باید تصمیمی جدی در خصوص اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی و تشویق و ترغیب به تنظیم سند رسمی گرفته شود، افزود: امیدواریم با اجرای قانون الزام به تنظیم سند رسمی تحولی در این بخش اتفاق بیفتد.

عضو شورای قضایی یزد ضمن تقدیر از جامعه سردفتری اسناد رسمی استان یزد تصریح کرد: با توجه به اینکه سردفتران استان یزد متعهد و با علم هستند کمترین کیفرخواست و صدور رأی و آرای صادره را برای سردفتران در دادگاه بدوی و تجدید نظر شاهد هستیم.

وی در پایان ضمن گرامیداشت یاد تمامی متولیان امور ثبتی بویژه سردفتران درگذشته و تبریک به سردفتران جوان و تشکر از سردفتران بازنشسته استان یزد بر لزوم نگاه متعهدانه و علمی به شغل و منصب تأکید کرد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان یزد، با تبریک روز ششم دی ماه روز دفاتر اسناد رسمی، هدف از برگزاری این همایش را تجلیل از جایگاه دفاتر اسناد رسمی و بررسی چالش‌های این حوزه دانست.

سید حسین حسینی نیک به جایگاه و راه‌های ترویج فرهنگ استفاده از اسناد رسمی اشاره کرد و افزود: نقش موثر سند رسمی در تعالی اخلاق عمومی و نشاط اجتماعی و پیشگیری و حتی رفع بی اعتمادی ها و اختلافات قابل توجه است.

وی با تشریح اهمیت نقش تنظیم سند رسمی در دفاتر اظهار داشت: نقش اسناد رسمی در مناسبات اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و حقوقی از جهات متعددی قابل بررسی و موثر است که مکررا تبیین و از رسانه های مختلف بیان شده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران یزد اضافه کرد: وجه دیگری که فکر می کنم ترویج و فرهنگ سازی اسناد رسمی می تواند سبب تحول در آن حوزه باشد حوزه اخلاق عمومی و به تبع آن نشاط اجتماعی است.

حسینی نیک با اشاره به اینکه جامعه امروز بشدت از فقر در حوزه های اخلاقی و اجتماعی رنج می برد و مبتلا به آسیب های شدید اجتماعی شده است، تأکید کرد: بخش بزرگی از این اختلافات خانوادگی، طایفه ای و اجتماعی با تنسیق و تنظیم اسناد رسمی در دفاتر اسناد رسمی، قابل حل و پیشگیری است.

وی ادامه داد : بسیاری از دعاوی خانوادگی که منشاء آن عقود و معاملات حین الحیات مورثین فوت شده بوده یا قراردادهای اقتصادی و شراکت و مراودات تجاری، وقتی بصورت رسمی تنظیم شود اصولا سبب اختلاف و طرح دعوا و در نتیجه هتک حرمت ها، بی اعتمادی ها و زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی نخواهد شد.

حسینی نیک خاطرنشان کرد: جامعه امروز به نحو فزاینده ای دچار گسست اخلاقی و کمبود نشاط است و در این سردی روابط، بی تردید صلح و صفا و صمیمت و مهربانی می تواند فرهنگ عمومی جامعه را تعالی ببخشد و هرچند عوامل متعددی در موضوع اثر گذارند و لیکن نمی توان نقش موثر سند رسمی را در پیشگیری و حتی رفع اختلافات و نزاع و دعواهای فی ما بین مردم نادیده گرفت.

وی به چالشهای در حال بررسی در شورای عالی کانون سردفتران و دفتریاران پرداخت و گفت: خوشبختانه در کانون یزد علاوه بر همدلی داخلی، همدلی بسیار خوبی با اداره کل ثبت اسناد و املاک وجود دارد.

دشتی اردکانی:  لزوم تجهیز کامل کانون سردفتران و دفتریاران به فناوری

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرفتری یک صنف نیست و باید برایش اعتبار قائل باشیم، گفت: با توجه به اهمیت اجرای قانون الزام به تنظیم سند رسمی، تجهیز کامل کانون سردفتران و دفتریاران به فناوری های روز و مرتبط ضروری است.

محمّدرضا دشتی در همایش روز دفاتر اسناد رسمی با حضور سردفتران و دفتریاران استان یزد با اشاره اینکه مجلس شورای اسلامی در چهار سال گذشته، طرحها و لوایحی داشت که گاها به کام سردفتران نبود، اظهار داشت: خوشبختانه چند طرح خوب هم در این مجلس مصوب شد که باعث افتخار است.

وی یکی از این طرح ها و قوانین را الزام به تنظیم سند رسمی عنوان کرد و افزود: این طرح در اسفندماه ۱۳۹۹ بعد از تأیید مجلس به شورای نگهبان ارسال شده بود مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفته و منجر به فرمان تاریخی مقام معظم رهبری در این خصوص شد.

نماینده اردکان یادآور شد: در تیرماه امسال مقام معظم رهبری، منشا تمام زمین خواری و یکی از منشاهای فساد در کشور را عدم الزام به ثبت سند رسمی دانستند، از این رو بر اجرای قانون الزام به تنظیم سند رسمی تأکید فرمودند.

رئیس اسبق کانون سردفتران و دفتریاران کشور بر توجه به تجهیز کانون ها به فناوری روز برای اجرای این قانون تأکید کرد و گفت: باید تجهیز شوید تا در مسابقه الزام به تنظیم سند رسمی عقب نیفتید.

وی یکی دیگر از مصوبات را جدایی سازمان ثبت اسناد از قوه قضائیه اعلام کرد و گفت: متاسفانه در دهه ۷۰ هم تلاشهایی برای جدایی سازمان ثبت اسناد از قوه قضائیه صورت گرفت و در شورای نگهبان رد شده بود و امروز هم تلاش هایی شده که با توجه تصویب وظایف دستگاهها در برنامه هفتم توسعه شرایط فرق کرده و این امر در اعتباربخشی احکام سردفتران توسط قاضی القضات و یا معاونان ایشان تغییر ایجاد می کند.

نماینده مردم اردکان در بخش پایانی سخنان خود با تجلیل از سردفتران پیشکسوت و لزوم توجه به صندوق بازنشستگی کانون سردفتران تأکید کرد: اگر همین منوال فعلی صندوق کانون سردفتران ادامه یابد همانند اکثر صندوق های بازنشستگی که ورشکسته هستند و با کمک دولت سرپا هستند ورشکسته خواهد شد و باید فکری برای این صندوق که الان ورشکسته نیست انجام داد و آنها را در ریل درست انداخت.

در پایان این همایش از تعدادی از سردفتران بازنشسته و فعال و نخستین خانم سردفتر استان یزد هم تقدیر شد.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد