×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
۴۶ بار صعود به قله سبلان توسط دفتریار «اردبیلی»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، جلال عالم در روایتی نوشت: ساعت ۲۴ روز پنج شنبه پانزدهم تیر با باشگاه آلوارس اردبیل در یک گروه ۳۰ نفری با مینی بوس بطرف آلوارس سرعین حرکت کردیم و ساعت دو بامداد روز جمعه شانزدهم تیر به آنجا رسیدیم و سوار نیسان ها شده و بطرف مسیر جنوب غربی (مسیر چروک قیه _ هاچا) که یکی از سخت ترین و طولانی ترین و سنگین ترین مسیرهای صعود می باشد و پناهگاهی ندارد حرکت کردیم.

ساعت ۳ بامداد زیر نور ماه و نور چراغها که بسیار دل انگیز و روح نواز بود آغاز کردیم و طلوع آفتاب بسیار عالی و دلنشین را مشاهده کردیم. ساعت ۶ صبح برای تجدید قوا و صرف صبحانه توقف و نیم ساعت بعد به راهمان ادامه دادیم و پس از عبور از برف ها و سنگلاخ ها و شن اسکی ها و یالها و مسیرهای سخت و طاقت فرسا و تماشای رویش انواع گلها که نشان از عظمت و بزرگی خالق زیبا می باشد و وجود این همه زیبائیها انسان را شگفت زده می کند و انرژی مضاعفی برای پیمودن راه بوجود می آورد؛ خلاصه ساعت  ۱۲:۳۰به بهشت موعود که دریاچه سبلان بود رسیدیم و سجده شکر بجا آوردم و اشک شوق از گونه ها جاری نمودم و دوباره ساعت۱۴:۳۰ از مسیر جنوبی (قره مچید) برف نیسان ها که کلا شن اسکی و سرازیری می باشد راه افتادیم و ساعت ۱۷:۳۰ به نیسان ها در خیراندیش اوباسی رسیدیم سوار آنها شده و بطرف آلوارس حرکت کردیم بار دیگر خاطره ای زیبا و خوش ساختیم.

سبلان سومین قله بلند ایران پس از دماوند و علم کوه یکی از۱۵۱۵  قله های برجسته جهان بشمار می‌رود. سبلان یک کوه آتشفشان نیمه فعال است و در بالای قله آن دریاچه قرار دارد که تنها دریاچه دهانه ای کشور و یکی از مرتفع ترین دریاچه های جهان بشمار می آید و این دریاچه دارای مساحت یک هکتار و عمق تا ۲۵ متر است و برخی زرتشتیان سبلان را محل بعثت زرتشت می دانند و می گویند زیر تخته سنگی کنار دریاچه آرمیده است و مکانی مقدس و مورد احترام در میان  بومیان و عشایر منطقه بشمار می رود.

کوه سبلان ۲۵ کیلومتر با اردبیل و ۲۵ کیلومتر تا جنوب شرقی مشگین شهر فاصله دارد. سبلان خیلی بزرگ است و طول آن حدود ۶۰ کیلومتر و پهنای آن ۴۵ کیلومتر و بلندی آن ۴۸۱۱ متر ثبت شده است.این کوه سه قله معروف به اسم سلطان ساوالان ؛ هرم و کسرا دارد و نماد کوه سبلان تخته سنگی به شکل عقاب که به سمت شرق نگاه می کند که در غرب قله سلطان سبلان قرار دارد.روستای آلوارس و کوه سبلان در  بیشتر ماه های سال یخ زده است و حیوانات و گیاهان فراوانی در این منطقه وجود دارد.

 

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد