×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
آمادگی دفاتر اسناد رسمی در تنظیم حصر وراثت و دادخواست

«علی جهان‌پناه» در گفت‌ وگو با ویژه نامه کانون سردفتران و دفتریاران درباره برون سپاری خدمات قضایی به دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: با توجه به زیرساخت های دفاتر و امکانات سیستمی، این قابلیت و ظرفیت وجود دارد که بسیاری از برون سپاری هایی که مربوط به اداره ثبت اسناد است به دفاتر واگذار شود. پیش از این هم دفاتر اسناد رسمی در خصوص بحث اجرائیات سابقه خوبی داشته اند چراکه هم رضایت و رغبت مردم را به دنبال داشت و هم با استقبال دفاتر اسناد رسمی مواجه بود.

وی افزود: بحث دادنامه حصر وراثت، خدمات قضایی مثل تنظیم دادخواست، خواهان دادخواست و تنظیم و تقسیم ترکه اموال منقول و غیرمنقول در دفاتر اسناد رسمی از جمله مواردی است که می توان در برون سپاری به دفاتر اسناد رسمی اجرایی کرد.

جهان‌پناه در پاسخ به این سوال که اگر قانونگذار بودید چه قانونی در رابطه با دفاتر اسناد رسمی را حذف، کدام یک را اصلاح و یا قانون جدیدی وضع می کردید؟گفت: خود قوانین و آیین نامه های موجود مرتبط به دفاتر، قدیمی و مربوط به ۵۰ سال پیش است و واقعاً جوابگو زمان حال نیست، مثلا موضوع تحریر در سال ۵۴ مصوب شده و بر اساس آن هر چهار سال یکبار هزینه تحریر افزایش می یابد در حالیکه در آن زمان تورم یا افزایش قیمت وجود نداشت ولی امروزه بحث تورم و افزایش هزینه‌ها مطرح است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: این قانون در حال حاضر جوابگو نیست و به نظر من نیازمند یک تجدیدنظر کلی در قوانین و آیین نامه ها هستیم چرا که حتی برخی قانون ها و آیین‌نامه ها و بخشنامه ها با هم متناقض هستند.

وی تاکید کرد: از دیگر مواردی که نیاز به بازنگری دارد، ماده ۴۲ مربوط به سلب صلاحیت سردفتران است و بر اساس آن اعلام شکایت علیه سردفتر حتی شکایت شخصی باعث تعلیق سردفتر تا رای قطعی می شود که نیاز به بازنگری دارد.

جهان‌پناه با بیان اینکه استفاده از پلتفرم تحولات خوبی برای دفاتر ایجاد می کند، گفت: دنیای امروز با دنیای دیجیتال و فضای مجازی پیش می رود و دفاتر باید آمادگی پذیرش تغییرات و دگرگونی ها را در فضای امروز داشته باشند و بتوانند در قالب یک بستر از پلتفرم ها بهره ببرند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کهگیلویه و بویراحمد درباره توسعه سند رسمی گفت: تنظیم اسناد عادی در بنگاه ها باید ممنوع شود، چرا که این موضوع باعث ورودی و تراکم بالا در مراجع قضایی می شود ولی مراجعه کننده به دفاتر با اطمینان کامل یک سند رسمی را تنظیم می کند.

تعداد دفاتر اسناد رسمی استان کهگیلویه و بویراحمد: ۷۰
تعداد سردفتران و دفتریاران: ۱۴۰
بیشترین اسناد تنظیمی استان: اسناد متفرقه و وکالت

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد