×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
بابایی: سند مهم‌ترین ادله مورد استناد دستگاه قضایی است | فناوری به صحت معامله و احراز طرفین کمک می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، حسن بابایی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ضمن تبریک ولادت باسعادت حضرت علی بن ابی طالب (ع) گفت:  تقارن این تحلیف با ولادت امام علی (ع) که مظهر عدالت است قطعا حکمتی دارد و شما سردفتران نیز در این منصب، به نحو شایسته و احسن عدالت را در تنظیم اسناد و در این جایگاه حساس رعایت خواهید کرد.

وی افزود: امروز در چهارمین مراسم تحلیف پذیرفته شدگان سردفتری ۱۵۰ نفر ابلاغ را دریافت و پس از طی تشریفات کار خود را آغاز خواهند کرد.

معاون رئیس قوه قضائیه ضمن تاکید بر رعایت قانون و امانتداری از سند به عنوان مهم‌ترین ادله مورد استناد دستگاه قضایی نام برد و اظهار کرد: در هم تنیدگی سازمان ثبت و قوه قضائیه شاید از این بابت باشد که سازمان ثبت عهده‌دار مسئولیتی است که علاوه بر تنظیم و تنسیق روابط اقتصادی و اجتماعی افراد، اسناد مورد استناد مقامات قضایی را تنظیم می‌کند که مبنای صدور حکم قضایی است.

بابایی بیان کرد: سند رسمی شالوده ای از ۲ عدله اعم از ترکیبی از اقرار و شهادت است اقرار از این بابت که وقتی سندی تنظیم می‌شود طرفین امضا می‌کنند و می‌پذیرند و شهادت را منتسب به سردفتر و و دفتر یار داریم. افرادی که به عنوان امنای قوه قضائیه پس از امضای طرفین این سند را تائید می‌کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اقدامات دیگر سردفتران در دفترخانه‌ها احراز صلاحیت اصحاب سند، تشخیص نوع عقد و سند است. در دفترخانه سردفتر و دفتر یار باید شرایط صحت عقل را احراز کند و اگر سردفتر برای یک مجنون و مکره سند تنظیم کند مسئولیت مدنی و کیفری دارد.

وی ادامه داد: تشخیص نوع عقدی که در دفترخانه تنظیم می‌شود با سردفتر است حداقل ۸۰ نوع سند در دفترخانه‌ها تنظیم می‌شود و این یک منصب مهمی است که با هیچ فناوری و امکانی جایگزین و بدلی نمی‌توانیم برای این موضوع تعریف کنیم.

بابایی اظهار کرد: فناوری در دفاتر اسناد رسمی و سامانه های سازمان ثبت اسناد نیز نسبت به سنوات گذشته نقش بسیار پررنگی پیدا کرده است. دفاتر سنتی جمع آوری شده اند و در حال حاضر تصدیق الکترونیکی داریم و می توانید به بانک‌های اطلاعاتی دسترسی پیدا کنید و احراز هویت صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود:  فناوری از بسیاری جعل‌ها جلوگیری و به صحت معامله و احراز طرفین کمک می‌کند تا معامله و سند با کمترین خطا تنظیم شود. همچنین در مدت زمان کوتاه ۴  مراسم تحلیف برگزار شده است که ماحصل زحمات معاونان اسناد سازمان ثبت در سراسرکشور است.

سعادتیان معاون امور اسناد نیز ادامه داد: جایگاه سر دفتری با هیچ شغل و تجارتی قابل قیاس نیست و منصبی وابسته به قوه قضائیه  در جهت تنظیم اسناد است و تنظیم اسناد  نقشی بی بدیل در کاهش دعاوی و پیشگیری از وقوع جرم دارد.

وی افزود: پیشگیری از وقوع جرم از وظائف اصلی قوه است که سردفتر با رعایت مقررات و نظامات ثبتی در تنظیم اسناد مانع از بروز جعل و سوء استفاده افراد فرصت طلب می شود. همچنین بایدها و نبایدها در تنظیم اسناد با گذراندن دوره کارآموزی از سوی متخصصان ثبتی  به شما آموزش داده می شود.

سعادتیان بیان کرد: سران دفاتر در صف خدمت رسانی به مردم هستند و باید با حفظ حرمت مردم و شان سردفتر خدمت کنید.

اعظمی دادستان انتظامی سردفتران و دفتریاران کشور نیز ضمن اشاره به تخلفاتی که در کمین سردفتر است، عنوان کرد: منصب سردفتری منصبی خطیر بوده که امروزه به واسطه پیشرفت علم و تکنولوژی ممکن است افراد سودجو از عدم آگاهی سردفتر به قوانین و مقررات استفاده نمایند لذا سردفتر باید در لابه لای قوانین و آئین نامه ها بتواند اسنادی که مورد اعتماد مردم است را تنظیم کند.

وی با تاکید بر امانتداری سران دفاتر که فلسفه تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی پیشگیری از وقوع جرم و اعتمادسازی است، اظهار کرد: مردم شما را امین خود می دانند و این وصف باید حفظ شود تا اعتماد مردم در تنظیم اسناد فرهنگ سازی شود و اگر سردفتری اقدامی خلاف قانون انجام دهد ضمن برخورد انتظامی، در حوزه حقوقی نیز با اعلام جرم، پیگیر جبران خسارت نیز خواهیم بود.

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد