×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تولد کمیسیون زنان در کانون | ورود قدرتمند بانوان سردفتر و دفتریاران به عرصه مدیریت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، نخستین نشست هم اندیشی کمیسیون امور بانوان کانون سردفتران و دفتریاران به منظور ایجاد هماهنگی برای مسائل آتی و طرح برخی مطالبات شغلی بانوان سردفتر و دفتریار با حضور «خدیجه رضائیان» رئیس کمیسیون امور بانوان کانون سردفتران و دفتریاران، “فاطمه محمدی” کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، فاطمه نوروزی سردفتر ۴۱۶ شیراز و عضو هیات مدیره کانون استان فارس، شیما رستاقی سردفتر دفتر ۷۸ گرگان و نایب رئیس هیات مدیره کانون استان گلستان، لیلا خدادادی سردفتر ۴۷ شهرکرد و رئیس کمیسیون حقوقی و بانوان استان چهارمحال و بختیاری و جمعی از بانوان سردفتر و دفتریار، در محل سالن اجتماعات کانون سردفتران برگزار شد.

*قادری: ما باید به فکر صنف خود باشیم و در اشتباهات گذشتگان تغییراتی ایجاد کنیم

لیلا قادری سردفتر ۷۵۷ تهران در اولین جلسه هم اندیشی بانوان سردفتر و دفتریار اظهار کرد: از اینکه برای اولین بار بعد از سال ها تصمیم بر این شد تا حقوق بانوان سردفتر اهمیت خاص داده و بیشتر دیده شود، خوشحالم و از همه همکاران بویژه خانم رضائیان بابت احقاق این حق سپاسگزارم، این اتفاق پس از سال ها، باعث شد تا بانوی سردفتر در کنار آقای سردفتر قرار گیرد.

وی با ابراز امیدواری از نتایج مثبت این نشست و ضرورت همیاری، همدلی و تعاون بانوان سردفتر، افزود: یکی از مهمترین اهداف ما در کمیسیون بانوان، پیگیری مشکلات بیمه، بازنشستگی و مستمری است و به نظر می آید زمان حل این معضلات رسیده باشد.

قادری گفت: این کمیته باید به جایگاه اصلی اش هدایت شود، ما باید به فکر صنف خود باشیم و در اشتباهات گذشتگان تغییراتی ایجاد کنیم و این حرکت را به نام بانوان ثبت کنیم.

*فرج زاده: ما باید بدانیم در طی این سال ها چه چیزی مانع حرکت رو به رشد بانوان بوده است

لیلا فرج زاده سردفتر ۶۶۲ تهران هم با ابراز خرسندی از تشکیل کمیسیون امور بانوان، گفت: ما باید بدانیم در طی این سال ها چه چیزی مانع حرکت رو به رشد بانوان بوده است، سقف شیشه ای همیشه مانعی برای فعالیت اجتماعی و رشد خانم ها بوده و به همین دلیل می گویند سقف شیشه ای که نامرئی است و دیده نمی شود. بسیاری از وجود آن بی اطلاع هستند و نمی دانند که عبور از آن باعث جراحت ما خانم ها می شود.

وی افزود: مباحث بیمه، بازنشستگی آنقدری که در قوانین بالادستی دیده شده در حقوق زنان به آن اشاره نشده است. آسیب شناسی این موضوع نشان می دهد که عمده علت این مشکلات عدم اعتماد بانوان به توانمندی یکدیگر و عدم پشتیبانی از حقوق خودشان بوده است.

*رضائیان: نمی شود نسخه واحدی را برای مدیریت و فعالیت خانم ها در این حرفه قائل بود

در ادامه این نشست “خدیجه رضائیان” با ابراز تشکر از حضور بانوان و اقدامات موثر آنان در جهت تشکیل کمیسیون، اظهار کرد: هدف ما از تشکیل این گردهمایی غیر از ذکر دستاوردهای حوزه زنان بویژه در دفاتر اسناد رسمی، موشکافی چالش های پیش روی بانوان این حوزه، همچنین استفاده از توانمندی بانوان سردفتر و دفتریار برای طراحی یک کمیسیون موفق در این برهه حساس از سرنوشت دفاتر اسناد رسمی است.

وی به ضرورت وجودی کمیسیون امور بانوان و چرایی آن پرداخت و افزود: نقش معنادار زنان در توسعه پایدار را نمی توان انکار کرد، یکی از مولفه های مهم در ارزیابی توسعه انسانی جوامع، توجه به حضور و وضعیت بانوان و اهتمام به سرمایه انسانی زنان است که نظریه پردازان توسعه به طور مفصل به آن پرداخته اند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آمارهایی از بانک جهانی در توسعه اقتصادی کشورها نشان می دهد که در دولت هایی که مشارکت زنان در آن ها بالا بوده رشد اقتصادی بالاتری نسبت به جوامع و دولت های دیگر داشته است. فساد در این جوامع کمتر است و فعالیت ها به خوبی اداره می شود. همچنین حضور بانوان در دفاتر اسناد رسمی باعث بهتر اداره شدن و کاهش تخلفات شده چراکه بانوان قواعد را هم به درستی رعایت می کنند.

رضاییان افزود: متاسفانه در این سال ها در بخشنامه ها و مقررات، همکاران آقا مورد خطاب قرار می گیرند اما خیلی بدبین نباشید چرا که این موضوع به پیشینه دفاتر اسناد رسمی برمی گردد که این دفاتر ابتدا در محاضر شرعی(اصطلاح محضرخانه) بنیان گرفته و تاسیس شدند. بعدها در سیر تاریخی به بخش خصوصی با نام دفاتر اسناد رسمی واسپاری شد. اما اکنون در مقطعی هستیم که پتانسیل بانوان را در حرفه سردفتری نمی توان پنهان کرد و از نظر دور داشت.

رئیس کمیسیون امور بانوان کانون سردفتران و دفتریاران گفت: به همان اندازه که باید در مشارکت بانوان در مشاغل مدیریتی و حرفه ما تاکید شود، نگاه ویژه ای هم باید بر سیاست گذاری، قاعده گذاری و پژوهش های حوزه مقررات ویژه زن ها، بایسته ها و الزامات خاص خودش داشت. نمی شود نسخه واحدی را برای مدیریت و فعالیت خانم ها در این حرفه قائل بود. اگر غیر این اتفاق بیفتد با شکست و ناکارآمدی مواجه می شود. بنابراین در همین ابتدای راه فرصت های حرفه ای و مدیریتی در حوزه سردفتری برای بانوان باید اتفاق بیفتد و دسترسی به منابع برای همه یکسان باشد.

رضاییان با تاکید بر اینکه ما به خردجمعی معتقدیم و این باید در کمیسیون بانوان لحاظ شود، اظهار کرد: ما گردهم آمدیم که تریبونی در کمیسیون امور بانوان کانون سردفتران باشیم تا مطالبات عمومی و حرفه ای بویژه  مطالبات شغلی بانوان سردفتر و دفتریار را پیگیری و به سرانجام مشخص برسانیم. سیاست گذاری بانوان باید از کمیسیون بانوان شکل بگیرد. این کمیسیون قاعدتا به دنبال ایجاد حمایت های حقوقی برای بانوان حرفه سردفتری و دفتریاری است. همه می دانیم که با اتفاقاتی که پس از تصویب قانون تسهیل کسب و کار برای حرفه سردفتری اتفاق افتاده، بانوان زیادی به جمع ما خواهند پیوست، بنابراین این کمیسیون باید با اتاق فکر منسجم و خرد جمعی بازوی اجرایی و سیاستگذاری برای کانون سردفتران باشد تا کمترین آسیب برای بانوان شاغل کنونی در این حرفه اتفاق بیفتد.

وی درباره اصلاح و تصویب آیین نامه بازنشستگی بانوان گفت: این آئین نامه به نحو مطلوبی در این خصوص اصلاح خواهد شد. اعضای هیئت مدیره کانون بویژه آقای خندانی برای تصویب این موضوع تلاش بسیاری داشتند که این مسئله تحقق پیدا کند. این موضوع در مرحله آخر است و پس از امضای رئیس دستگاه قضا ابلاغ خواهد شد.

رضاییان با بیان اینکه در همین زمان اندکی که در اختیار داریم می شود کار موثر و عمیقی انجام داد، از بانوان سردفتر و دفتریار درخواست کرد تا با معرفی و ارسال سوابق خود برای مشارکت در کمیسیون های تخصصی (بیمه و رفاهی، مالی، حقوقی و …) اعلام آمادگی کنند.

وی افزود: قرار است دفتری برای کمیسیون امور بانوان درنظر گرفته شود تا محلی باشد برای تبادل آرا و نظرات بانوان تا مطالبات صنفی این حوزه به خوبی رسیدگی شود.

رئیس کمیسیون امور بانوان کانون سردفتران و دفتریاران، حضور بانوان در اعضای هئیت مدیره کانون استان ها را نشان دهنده موفقیت بانوان در این حرفه دانست و از زحمات و حمایت های رئیس کانون سردفتران و اعضای هیئت مدیره برای تشکیل این کمیسیون تشکر کرد.

در ادامه نشست اعضای هیات مدیره کانون استان های فارس، گلستان و چهارمحال و بختیاری به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود پرداختند.

فاطمه نوروزی عضو هیات مدیره کانون فارس گفت: در سال ۱۴۰۰ همزمان با عضویت خودم در هیات مدیره پیشنهاد تاسیس کمیسیون امور بانوان در کانون فارس را ارائه کردم.اساس نامه ای تنظیم و تدوین شد. صدور بیانیه مشترک با کمیسیون کانون وکلای فارس درباره خشونت علیه زنان و طرح خانواده و جوانی جمعیت همچنین بیان نقاط قوت و ضعف آن از اولین فعالیت های ما در این کمیسیون  بود. در بهمن ماه ۱۴۰۰، در رابطه با بازنشستگی پیش از موعد بانوان(۲۰ سال سابقه و حداقل ۴۵ سال سن)، پیشنهاد را با مستندات قانونی با جمع آوری ۱۲۰ نامه، خدمت رئیس سازمان ثبت ارسال کردیم. موضوع مهم و قابل بحث دیگر برقراری مستمری برای بازماندگان سردفتر است که اگر رسیدگی نشود اجحاف بزرگی در حق سردفتر و خانواده او است. چند وقت پیش سردفتر خانمی در شیراز در سن ۴۴ سالگی از دنیا رفت که خودش فرزند شهید بود و با ۲۰ سال سابقه کار در این سیستم هیچ مستمری به خانواده او پرداخت نشد.

انتقاد من به شورای عالی کانون ها است که اخیرا انتخابات آن در مشهد برگزار شد، چرا یک خانم در بین ۷۰ آقا حضور نداشت؟

شیما رستاقی نایب رئیس کانون استان گلستان گفت: زمانی که برای اولین بار به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره انتخاب شدم اولین تابوشکنی صنفی اتفاق افتاد و یک خانم به عنوان نائب رئیس انتخاب شد. به نظر می آید دیگر حضور خانم ها دغدغه نیست یک ضرورت است. انتقاد من به شورای عالی کانون ها است که اخیرا انتخابات آن در مشهد برگزار شد، چرا یک خانم در بین ۷۰ آقا حضور نداشت؟ علت آن اساس نامه شورا است که باید روسای کانون ها حضور داشته باشند اما در هیات مدیره کانون ها هیچ خانمی رئیس نمی شود که بخواهد در شورای عالی هم حضور داشته باشد. در کمیسیون بانوان هم درخصوص حضور بانوان در ترکیب اصلی شورای عالی و حضور در کمیته های تخصصی همچون درمان و … باید تبادل نظر صورت گیرد. متاسفانه از ظرفیت بانوان نخبه حقوقدان حتی در دادگاه انتظامی استفاده نمی شود درحالی که از دوره قاجار، زنان همواره گرداننده اصلی سلطنت در پشت صحنه بوده اند.

بانوان اگر کاری را شروع کنند به نحو احسن به اتمام خواهند رساند

لیلا خدادادی رئیس کمیسیون امور بانوان کانون استان چهارمحال و بختیاری گفت: من و همه همکارانم بیشتر تمایل به انجام دادن کار داریم تا اینکه بگوییم چه کار خواهیم کرد. عقیده من این است که بانوان اگر کاری را شروع کنند به نحو احسن به اتمام خواهند رساند. قانون دفاتر اسناد رسمی که تاکنون اعمال شده مربوط به سال ۱۳۵۴ است که در آن بانوان هیچ نقشی نداشتند از دهه ۷۰ که بانوان وارد این حوزه شدند هیچ حقوقی برای آن ها در نظر گرفته نشده. متاسفانه در آیین نامه سال ۱۴۰۰ هم انتظار داشتیم موارد خاصی برای بانوان پیش بینی شود که آن هم انجام نشد. پیشنهاد می کنم در شورای عالی که اعضای ثابت و متغیر دارد یک عضو ثابت خانم حضور داشته باشد. من به فعالیت و اثربخشی این کمیسیون خوشبین هستم چرا که هر زمان که ما مطالباتی داشتیم آقایان بابایی و خندانی روسای سازمان ثبت و کانون سردفتران ما را همراهی کردند اما موضوع مهمتر این است که ما خانم ها باید برای شغل خودمان ارزش قائل بوده و به آن مقید باشیم. هیچ فردی از جزئیات شغلی ما اطلاعات کافی ندارد ما باید شغل خودمان را برای مردم معرفی کنیم.

در انتهای این مراسم سید هادی کسایی زاده مشاور رسانه ای کانون سردفتران و دفتریاران گزارش عملکردی از واحد روابط عمومی کانون ارائه کرد و گفت: ایجاد دبیرخانه دائمی و مستند سازی جلسات کمیسیون، تهیه بانک اطلاعاتی از تمامی بانوان سردفتر و دفتریار، ایجاد بانک اطلاعاتی از بانوان سردفتر و دفتریاران فرهیخته و هنرمند و موثر، ارتباط با روابط عمومی کانون، استفاده از ابزار رسانه و فضای مجازی مهمترین برنامه این کمیسیون می تواند باشد اما از همه مهمتر آن است که برای بقای این حرکت ابتدا باید تشکیلات و ساختار تعریف کنید تا با جابجایی مدیران سیاست ها و برنامه ها از بین نرود.

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد