×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
جزئیات گردهمایی کمیته پارلمانی کانون سردفتران و دفتریاران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، گردهمایی سالانه اعضای کمیته پارلمانی کانون سردفتران و دفتریاران به مدت دو روز پنج شنبه و جمعه ۲۶ و ۲۵ خردادماه در تهران برگزار شد.

در ابتدای جلسه علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: قانون الزام به ثبت سند رسمی اتفاق خوبی برای دفاتر اسناد رسمی و کاهش پرونده های قضایی است. امیدواریم با دفاع حقوقی خوبی که رییس قوه قضاییه در مجمع داشتند اتفاق خوبی رخ دهد. اگر ایجاد دیتاسنتر و توسعه فن آوری در کانون رخ نداده بود امروز برون سپاری ها در حوزه دفاتر اسناد رسمی رخ نمی داد. همان منتقدان سابق توسعه فن آوری امروز خواهان توسعه بیشتر آن شده اند.

او افزود: باید بازنگری در برنامه های کمیته پارلمانی داشته باشیم. با تقویت این کمیته اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. باید سازماندهی جدیدی رخ دهد. در حوزه دفاتر اسناد رسمی هر فرد با هر سلیقه ای که ایده و توانمندی دارد با آغوش باز می پذیریم. حتی ما به سمت این عزیزان می رویم و خواهش می کنیم در این کمیته فعال باشند. باید تمامی طرح ها و لوایح در حوزه دفاتر اسناد رسمی رصد و پیگیری شود تا به دولت و مجلس در تصویب درست آن کمک کنیم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تاکید کرد: ما با طراحی و مدیریت پلتفرم در خارج از قوه قضاییه موافق نیستیم. آقایان گفتند نظر مثبت کانون مهم است و شما محور باشید تا تصویب شود و من اصلا قبول نکردم. خودمان طراحی کردیم. امروز در مرحله ای هستیم که کانون قدرتمندترین طراح و پشتیبان این پلتفرم خواهد بود. اینها همه توفیق است که رخ داده است و زحمات اثربخش بوده و نباید سیاه دید. ما در کمیته پارلمانی مشکل هزینه نداریم چون هر اقدامی سرمایه گذاری است. اما باید ساز و کار داشته باشد و باید پاسخگوی مالی باشیم. هر مطلبی که روابط عمومی منتشر می کند و در سایت کانون نشر می شود نظر رسمی کانون است. اگر خودم مطلبی می نویسم در گروهی نظر شخصی من است. بقیه افراد هم همین است. اعضای هیات مدیره هم نظر شخصی دارند که محترم است. ما نباید فقط در بحران ها سراغ نمایندگان مجلس برویم. ارتباط با نمایندگان باید همیشگی باشد. آنها به مشورت حقوقی ما هم نیاز دارند.

سید موسی ساداتی، رئیس کمیته پارلمانی اظهار کرد: هزینه کمیته پارلمانی کانون در طول ۲ سال یعنی ۲۴ ماه کمتر از ۱۳۰ میلیون تومان بوده است. در این گردهمایی می خواهیم هر نقدی دارند دوستان بیان کنند و بدون رودربایستی مطرح شود تا ایرادات رفع شود. گاهی برای دفاع از دفاتر اسناد رسمی در برخی لوایح و قوانین فقط فرصت ۳۰ دقیقه ای داریم. کار سخت است چون گاهی برخی طرح ها چند بار تغییر می کنند.
حبیبی، رییس کانون کرمانشاه و عضو کمیته پارلمانی گفت: تعداد ۲۷ نفر را شناسایی کردیم تا وارد کمیته شوند. این افراد فعال و نخبه هستند و برای ورود به کمیته با اجازه کانون استان خواهد بود.

صفایی پور، سردفتر تهران و عضو کمیته پارلمانی تصریح کرد: به اعتقاد من سردفتر حقوقدان می تواند در مجلس بسیار در قانونگذاری و تنقیح قوانین موثر باشد. آیا جامعه دفاتر اسناد رسمی از کاندیداهای سردفتر برای ورود به مجلس حمایت خواهند کرد؟ پیشنهاد من این است که می توان سردفتران نخبه را در تمام استانها با حمایت وارد مجلس کرد. چون مجلس نیازمند حقوقدانان است.

محمدعلی قجری، سردفتر بجنورد و عضو کمیته پارلمانی بیان داشت: همه احزاب و گروه ها در جهان به دنبال کرسی در پارلمان حقوقی و قانونی هستند و ما هم بعنوان کرسی حقوقی برای مجلس نامزد داشته باشیم. امروز سردفتر اسناد رسمی معتبرترین جایگاه در استان ها را دارد. امروز در استان یک سردفتر با شهردار و فرماندار و استاندار ارتباط خوبی دارند و این یعنی اعتباری که ۹۰ سال عقبه دارد‌. بحث حمایت مادی نیست بلکه حمایت معنوی نیاز است.

قدرت الله جلیل پیران، سردفتر از استان چهارمحال بختیاری و عضو کمیته پارلمانی در ادامه جلسه گفت: تشکر ویژه از محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مجلس دارم که تلاش های زیادی برای جامعه دفاتر اسناد رسمی داشتند و هر وقت نیاز به مشورت و حضور در مجلس و دفاع داشتیم همیشه پیشقدم بودند. این کمیته چندین سال فعالیت دارد و تنها سرمایه ما عشق به این شغل است‌. مرحوم عظیمیان گفتند که کمیته پارلمانی نباید غیرتشکیلاتی اداره شود و باید تشکیلاتی باشد. برای همین می گویم تا امروز از ذخیره و عشق خود استفاده کرده و باید از هیجان خارج شده و وارد فوق حرفه ای شویم. این کمیته باید پارلمانی باید برای اقدامات خود اتفاقا هزینه کند‌. برخی آقایان نقد در هزینه ها دارند. قطعا قانون خوب و حرفه ای باید هزینه پژوهش و کار حرفه ای را بپردازد. امیدواریم با ورود مجلس جدید کمیته کارآمدتری داشته باشیم.

محمدرضا بزمیان، سردفتر دهدشت و عضو کمیته پارلمانی عنوان کرد: این کمیته تاثیرگذار است و چشم همه دفاتر به خروجی این کمیته است. لذا نیاز به تحول در کمیته هستیم. عزیزانی که فرصت ندارند جای خود را به افراد فعال بدهند.

بهارلویی، رییس کانون اصفهان گفت: من عضو کمیته نیستم و امروز مهمان شما عزیزان هستم. از زحمات همه تشکر می کنم و هر کمکی خواستید در خدمت هستم.

مهدی سلیمی، سردفتر اصفهان و عضو کمیته پارلمانی اظهار کرد: گاهی برای امضا گرفتن برای یک طرح هفته ها و ماه ها باید تلاش کنیم در حالی که قبلا چند روزه میسر بود. به اعتقاد من باید برنامه ها مستمر باشد و صرفا یک گردهمایی نباشد. تشکر ویژه هم از آقای دشتی دارم که همکاری خوبی داشتند. پیشنهاد دارم پایشی هم در کمیته پارلمانی داشته باشیم و از سردفتران جوان استفاده کنیم.

حسین سعادتی، دفتریار اصفهان و عضو کمیته پارلمانی در ادامه جلسه گفت: اگر خدا توفیق دهد کاندیدا خواهم شد.

هادی، عضو کمیته پارلمانی و رییس کانون خراسان جنوبی افزود: پیشنهاد می کنم لیستی ارائه شود تا از برخی آقایان و خانم ها که به درد نظام و انقلاب می خورند را حمایت کنیم. انتخابات مجلس بسیار اهمیت دارد.

جهان پناه، رییس کانون کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کانون تهران در بودجه استانها بخشی را برای بودجه کمیته پارلمانی استان ها داشته باشد. قطعا استان ها می توانند از این ظرفیت به درستی بهره ببرند.

مظفر، نایب رییس کانون کردستان گفت: با پالایش اعضای کمیته پارلمانی موافق هستم حتی اگر فردی را در کردستان پیدا کردم تا بتوانم جایگزین خودم کنم. همچنین حضور در عرصه انتخابات را مهم می دانم.

سید مهدی پرهیزگار، سردفتر مشهد و عضو کمیته پارلمانی گفت: تیم ما پیروز بود چون در جریان حذف تبصره های بودجه این تلاش ها مشخص بود. راهکار من این است که باید ببینیم منتقدان سرسخت یا بهتر بگویم افرادی که می خواهند دفاتر اسناد رسمی را حذف کنند چه اقدام دیگری در پیش دارند. باید با منطق و قانون و قدرت پیش برویم. گاهی شاید در یک موضوع یک سوم مجلس را قانع کردیم اما در روز رای گیری چند رای بیشتر نداشتیم. و این یعنی کار و راه ما سخت است. به نظرم یک کمیته تخصصی آینده پژوهی تشکیل شود و هم افزایی میان روابط عمومی و شورایعالی تشکیل شود.

تیمورپناه، عضو هیات مدیره و روابط عمومی کانون بیان داشت: در انتقادی که به روابط عمومی وارد شد باید بگویم که برخی مصوبات قبلی که محقق نشده بود را انجام دادیم و تجهیزات روابط عمومی به روز شد. و بدون تعارف حمایت های خاص آقای خندانی را داشتیم. روابط عمومی برخلاف تصورات ساده نیست. برنامه جامع و خوبی برای روابط عمومی تدوین شده و منتظر تصویب هستیم. استان های ما تشکیلات خوبی برای روابط عمومی ندارند‌‌. سال گذشته به کمک سید هادی کسایی زاده مشاور رسانه ای کانون و کارشناسان و همکاران عزیز در روابط عمومی برای هر استان پایگاه خبری طراحی شد اما محتوا ندارند. خواهش دارم مدیران روابط عمومی استان ها معرفی شوند تا همایش جامعی داشته باشیم. همچنین قرارشده اتاق خبر مشترکی با سازمان داشته باشیم.

حسینی، دفتراسناد بیرجند و عضو کمیته افزود: قرار است مجمع مشورتی نظام و مشکلات کشور تشکیل شود و همه استانها چنین مجمعی داشته باشند. حسن این مجمع این است که کمیسیون های حقوقی ازبین کانون ها و سردفتران باشند. پیشنهاد دارم سردفتران توانمند استانها شناسایی شوند تا وارد مجلس شوند.

علی سلطان پناهی عضو کانون بوشهر و عضو کمیته پارلمانی گفت: باید سردفتران و دفتریاران در استان ها منسجم باشند. باید روابط عمومی و تبلیغات فعال تر شوند. کانون مرکز باید اظهارنظرها را منجسم و متحد و یک پارچه کند و جزیره ای نباشد.

نایینی سردفتر بادرود و عضو کمیته عنوان کرد: حاضر هستم افراد تازه نفس را جای خودم برای عضویت در کمیته معرفی کنم.

داود صداقت نیا، سردفتر اردبیل و عصو کمیته پارلمانی افزود: ما نمی توانیم بگوییم دنیا پیشرفت کند و بگوییم ما نمی خواهیم. باید با تکنولوژی پیش برویم. پلتفرم کار بزرگی است و باید قوانین مرتبط با آن تدوین شود.

بهرام قاسمعلی، دفتریار گرگان و خزانه دار کمیته پارلمانی گفت: تمام هزینه ها با حداقل ها انجام شده و ریخت و پاشی نبوده است و هزینه غیر از ایاب و ذهاب و پذیرایی نداشته ایم و شفاف و سالم قابل ارائه است‌.

جلیلی، سردفتر گیلان و عضو کمیته پارلمانی اظهار داشت: ما توان داریم تعدادی نخبه سردفتر را حمایت کنیم وارد مجلس شوند. باید اتاق فکر ما به سازمان خوراک بدهد. ما وقتی در رسانه قدرتمند هستید که افراد نخبه و قوی کنار روابط عمومی و رییس کانون باشند. باید دوره هایی برای سردفتران و دفتریاران برای به روز کردن اطلاعات در مسایل سیاسی و رسانه برگزار کنیم.

نصیرمشایخ، سردفتر کرج و عضو کمیته پارلمانی بیان کرد: روابط عمومی خود کمیته باید از کمیته پارلمانی و اعضا خبردهد‌. شان کمیته پارلمانی را باید بالا برد. این کمیته نهاد تصمیم ساز است. بدنه کمیته باید متفکر باشد. برای مصیبت ها نباید آه و ناله کرد. قانون توسعه و پلتفرم و دولت هوشمند و وضعیت سردفتران جدید دغدغه و دستور کار کمیته می تواند باشد. دولت هوشمند امری اجتناب ناپذیر است و امروز پلتفرم ها ایجاد رانت و کنار رفتن دولت ها را در بردارد. امروز بعنوان بخش خصوصی نگران این نباشیم که با ورود تکنولوژی مشکل می خوریم بلکه باید در بازی پلتفرم ها باشیم.

او افزود: در مورد ورود سردفتران جدید با قانون قانون تسهیل اتفاقی است که افتاده است. برخی از این افراد با انگیزه و جوان و باسواد هستند که به دنبال هویت در دفاتر اسناد رسمی هستند. این افراد می توانند ظرفیت هم باشند و باید روی آن فکر کرد. در قانون توسعه در سال ۱۴۰۰ گفتم که نظر بدهید و امروز باز فرصت هست. این قانون تحول زاست و باید کمک کنیم در شوراها و هیات ها سردفتران هم دیده شوند و وارد قانون شوند. پیشنهاد ایجاد مجمع حقوقی کانون ها را دارم که ایجاد شود.

مسعود سلطان قیس، سردفتر تبریز نایب رییس کمیته پارلمانی گفت: تکلیف اعضای کمیته پارلمانی باید بدون ملاحظه کاری مشخص شود. در نحوه فعالیت هم باید بازنگری شود. این کمیته باید پاسخگوی همکاران باشد. البته تا امروز حمایتی از شورایعالی نداشتیم اما در ناکامی ها ما مقصر بودیم و در موفقیت ها دوستان به نام خود مصادره می کردند.

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد