×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
خندانی: دفاتر اسناد رسمی هوشمندسازی می‌شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، علی خندانی در همایش سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی، آموزش و توجه به فناوری‌های جدید را یکی از اولویت های محوری کانون اعلام و اظهار کرد: با توجه به الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات عمومی در کشور، دفاتر اسناد رسمی هم باید به سمت و سویی بروند که خدمات خود را به صورت برخط به مردم ارائه دهند وگرنه توفیقی در عملکرد خود نخواهیم داشت.

وی افزود: در این زمینه اقدامات خوبی طی ماه های اخیر انجام شده است تا بتوانیم به صورت مجازی و با استفاده از هوش مصنوعی و پلتفرم ها (زیرساخت) ی نوین از جمله “کاتب” با بهترین کیفیت به مردم خدمات رسانی کنیم.

خندانی دست یابی به اهداف تعیین شده برای کانون سردفتران و دفتریاران را منوط به توجه به امر آموزش دانست و ادامه داد: در این راستا واحدهای آموزش و پژوهش کانون های سراسر کشور باید فعال تر از قبل شوند و تعداد جلسات آموزشی را افزایش دهند.

وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در الزام تنظیم اسناد رسمی، گفت: برای اجرای این قانون باید نظم و انضباط اجتماعی مبنای اصلی قرار بگیرد و امیدواریم با اجرای آن، کشور از وضعیت موجود بی سامانی در حوزه اسناد رهایی پیدا کند و جلوی بسیاری از تخلفات گرفته شود.

خندانی یادآور شد: در راستای اجرای درست و اصولی قانون تبدیل اسناد عادی به اسناد رسمی باید قوه‌قضاییه، کانون سردفتران و دفتریاران و نیز سازمان ثبت اسناد همکاری فشرده داشته باشند و اقدامات مؤثر و سازنده‌ انجام دهند.

وی از تهیه و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای درست و دقیق این قانون خبر داد و گفت: قانون الزام تنظیم سند رسمی در راستای تبدیل سند عادی به رسمی باید انجام پذیرد که امیدواریم با تصویب نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام، زیرساخت‌های اجرای قانون تامین شود.

خندانی با تاکید بر لزوم استقرار فناوری های جدید در دفاتر اسناد رسمی، گفت: ما به دنبال خروج از حالت تنظیم و ارائه خدمات الکترونیکی و رفتن به سمت هوشمندسازی در دفاتر اسناد رسمی هستیم که اقدامات بسیار ارزنده‌ای در این حوزه انجام پذیرفته است.

وی از نحوه برون سپاری برخی خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک به دفاتر اسناد رسمی انتقاد و اضافه کرد: این طرح از همان ابتدا مورد استقبال قرار نگرفت، چون سران دفاتر به خوبی در این خصوص آموزش ندیده بودند.

خندانی با تاکید بر اینکه آموزش فقط نباید در حوزه حقوقی و ثبتی صورت بگیرد، یادآور شد: ما نیاز به آموزش‌های دیگر مانند روان شناختی هم داریم که طی تفاهم نامه‌ای با پژوهشکده دانشگاه شهید بهشتی در این خصوص نیز وارد مراحل اجرایی می شویم.

وی حرفه کتابت و سردفتری را ریشه در اعتقادات فقهی و از سوی دیگر ریشه در الزامات عقلی و اجتماعی دانست و گفت: اعتبار ناشی از این مبانی منتج به خلقِ جایگاهِ بی بدیلِ اجتماعی و حاکمیتی برای این حرفه و در راس آن سران دفاتر اسناد رسمی شده است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران اضافه کرد: بر همین اساس لازم است با تجهیز این حرفه به تخصص و تعهد بر مبنای امکانات روز در مسیر جوابگویی به نیازهای نوین جامعه، ساختاری جدید را برای این حرفه رقم بزنیم.هشت هزار و ۵۰۰ دفترخانه اسناد رسمی در کشور فعال است.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد