×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
کشاورز: پلتفرم «کاتب» ۴۰۰ خدمت به ۸۰ میلیون نفر ارائه می دهد که «ثبتِ من» این قابلیت را نداشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، «صفدر کشاورز» امروز یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات سازمان ثبت اسناد در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: سازمان ثبت در سال ۱۴۰۲ اقدامات خوبی را در همه حوزه‌ها داشت. از مهمترین اقداماتی که انجام دادیم، در حوزه املاک این بود که نقشه کاداستر ۸۸ درصد کل عرصه‌های کشور تاکنون تهیه شده و اسناد مالکیت حدنگار صادر شده است. بخشی که باقی مانده مربوط به اراضی زراعی است که از ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هکتار عرصه های کشاورزی ۵۰ درصد منجر به صدور سند مالکیت شده و باقی مانده آن در سال آینده انجام می شود.

وی افرود: در رابطه با اراضی نیروهای مسلح در سال جاری اقدامات خوبی شده است و در عرصه‌های مسلح ۹۶ درصد منجر به صدور اسناد مالکیت شده است و در رابطه با موقوفات ۸۳ درصد منجر به نقشه کاداستر و صدور اسناد حد نگاری شده است.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: مهمترین موضوع در دفاتر اسناد برای سال ۱۴۰۲ بازطراحی و ارتقای ثبت الکترونیک اسناد برای تنظیم اسناد نقل وانتقال بود که قراردادش منعقد شد ودر اوایل سال بعد به بهره برداری می‌رسد. در ثبت شرکت‌ها بازطراحی و ارتقای سامانه ثبت شرکت‌ها در دستور کار بود که برخی از مراحلش به بهره برداری رسیده و در خرداد سال آینده بهره برداری نهایی آن انجام می شود. پرداخت الکترونیکی و امضای الکترونیکی انجام شد و با راه اندازی این دو بخش بیش از ۸۰ درصد مراجعین مراجعاتشان برطرف شده است و به صورت الکترونیکی انجام می شود.‌

وی گفت: پلمب دفاتر ثبت شرکت‌ها به صورت الکترونیکی انجام شد زیرا هرساله شاهد بودیم حجم زیادی از شرکت‌ها برای پلمب ارایه می‌شدند که دیگر به صورت الکترونیکی انجام می شود.

کشاورز درباره آخرین وضعیت پذیرفته شدگان آزمون سردفتری گفت: آزمون سردفتری ۱۴۰۱ در ۲۵ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد و ۹۵۳۴ شرکت کرده بودند و با توجه به اینکه تمام پذیرفته شدگان باید به سامانه مراجعه و مدارکشان را بارگزاری کنند، از این تعداد ۲۷۵۹ نفر هنوز به درگاه صدورمجوزها مراجعه نکردند. از آن عده ای که مراجعه کردند، برای ۸۵۰ نفر ابلاغ سردفتری صادر شده و ۵۴۵۰ نفر اختبارشان برگزار شده و۳۷۱۰ نفر از این اختبار شدگان قبول شدند و کارآموزی را طی می‌کنند. از ۹۵۳۴ نفری که اشاره شد، ۹۰۱۶ نفر توسط مراجع صلاحیت دار، صلاحیتشان تایید شده بود.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: با توافق با مرکز آموزش قوه قضاییه، بحث آموزش متقاضیان سردفتری به مرکز آموزش قوه قضاییه محول شد و در تمام استانها آموزش متقاضیان سردفتری توسط مرکز آموزش قوه قضاییه در استانها انجام می شود.

وی درپاسخ به سوالی درباره اقدامات سازمان ثبت در تأمین زیرساخت‌های لازم در خصوص الزام به تنظیم سند رسمی اموال غیرمنقول گفت: طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در مجمع تشخیص در حال بررسی است. بعد از آنکه قریب ۳۰ جلسه کارشناسی در دبیرخانه حقوقی و قضایی مجمع برگزار شد، ۱۲ جلسه هم در صحن اصلی مجمع برگزار شده‌ است. این طرح ۱۵ ماده دارد و تا تبصره ۳ ماده ۱۰ در صحن اصلی مجمع بررسی شده است.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: این طرح ۴ هدف اصلی دارد. ساماندهی نقل و انتقالات عادی که یک سال بعد از فعالیت سامانه ثبت ادعا هرگونه نقل و انتقال به صورت رسمی خواهد بود. ساماندهی مشاورین املاک که بعد از تسهیل‌گری بین خریدار و فروشنده با دسترسی به سامانه ثبت الکترونیک اسناد بتوانند قرارداد اشخاص را وارد سامانه کنند و بعد طرفین را برای تنظیم‌ سند به دفاتر اسناد رسمی هدایت کنند. تسهیل صدور اسناد مالکیت که موانع آن برداشته شود و نیز تسهیل تنظیم اسناد به این صورت که اسناد را بتوان در شبکه‌های الکترونیک تنظیم کرد و نیازی به حضور در دفاتر نداشته باشند.

وی ادامه داد: در سازمان ثبت کارگروه‌های متناسب با این ۴ هدف شامل کارگروه‌های املاک، اسناد، مشاورین املاک، اطلاع‌رسانی و فناوری ایجاد شده تا زمینه برای تامین زیرساخت‌ها دیده شود. برخی هم در بازطراحی سامانه‌های سازمان دیده شده است. اگر این طرح به نتیجه برسد موانع صدور اسناد کشاورزی و تعیین تکلیف اسناد دفترچه ای تمام می شود.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه تعداد سند الکترونیک ازدواج صادر شده است؟ گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف سازمان ثبت بحث الکترونیکی کردن همه فرایندها و اسناد مالکیت بصورت الکترونیکی است، سند الکترونیک طلاق و ازدواج و سند الکترونیکی اسناد و املاک را ایجاد کردیم. با توجه به اینکه در کل کشور باید انجام شود زود است که اسناد فیزیکی را حذف کنیم و همزمان سند فیزیکیش هم صادر می کنیم.

وی افزود: در بحث سند الکترونیک ازدواج بعد از اینکه اعلام شد بحث شروط ضمن عقد بود که بعد از اعلامش و راه اندازیش بنا به اشکالاتی که اشخاص گرفتند اصلاح شد و شروط در سند الکترونیکی ازدواج درج شد و در نهایت اسناد ازدواج با درج شروط صادر می شود.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: آمار اسنادالکترونیک صادره در خصوص ازدواج را فعلا ندارم.

کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در پلتفرم کاتب ۴۰۰ خدمت ارائه داده خواهد شد، گفت: بازطراحی خیلی از سامانه‌های سازمان ثبت شروع شده و الان برخی امکانات که در سامانه ثبت من وجود داشت در کاتب قابل دسترس است.

وی افزود: سامانه ثبت من این امکان و ظرفیت را نداشت تا بسیاری از مردم به آن مراجعه کنند اما سامانه کاتب می‌تواند به ۸۰ میلیون نفر خدمت بدهد. در حال حاضر سامانه کاتب ۲۰ خدمت ارائه می‌دهد و با تکمیل بازطراحی ثبت الکترونیک اسناد، خیلی از خدمات به کاتب منتقل می‌شود و بخشی از خدمات ثبت در کاتب در دسترس خواهد بود.

وی یادآور شد: برای تکمیل بازطراحی‌ها سکوی کاتب مطرح شد و در دهه فجر با حضور رئیس قوه قضاییه در سازمان ثبت اسناد مورد بهره برداری قرار گرفت و ۲۰ فرایند ثبتی از طریق این سکو ارائه می‌شود و مابقی فرایندها نیز با تکمیل و اتمام باز طراحی سامانه‌ها به این سکو ملحق می‌شوند تا تمام خدمات ثبت به صورت الکترونیکی و غیر حضوری ارائه شوند.

به اشتراک بگذارید...

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد