×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
رمضان الکریم | «کاتبان بالعدل» کم فروشی نمی کنند

پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران| با ورود فناوری به زندگی‌مان همه می‌خواهیم برای دسترسی آسان به خواسته‌های خود از میانبرها استفاده کنیم. حالا حتی روی گوشی تلفن همراه هم می‌شود کلید میانبر ساخت! بله؛ می‌شود برای خیلی از امکانات گوشی‌های همراه و رایانه‌ها کلید میانبر ساخت اما دیگر این یک مورد فناوری با گروه خونی دین هم‌خوانی ندارد. چراکه اگر در امور دنیوی سراغ میانبرها برویم کارمان به کم‌فروشی و گران‌فروشی و احتکار و سایر مفاسد اقتصادی خواهد رسید. شاید کار خدا هیچ ارتباطی به کار فناوری نداشته باشد اما این راحت‌طلبی که فناوری به ما آموخته به خدا رسیدن را سخت کرده است. به قولی می‌توان گفت دوری از میانبرهایی مانند کم‌فروشی برای کسب ثروت، خود میانبری برای رسیدن به سعادت است.

خداوند در سوره مطففین به طور صریح کم‌فروشان و گران‌فروشان را مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید: «وَیلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ؛ الَّذِینَ إِذَا اکتَالُواْ عَلَى النَّاسِ یسْتَوْفُونَ؛ وَ إِذَا کالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ یخْسِرُونَ؛ واى بر کم‏فروشان! آنان که وقتى براى خود پیمانه مى‏کنند، حق خود را به‌طور کامل مى‏گیرند؛ امّا هنگامى که مى‏خواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم می گذارند.»

خداوند در آیات ۸۴ تا ۸۶ سوره هود با اشاره به یکی از مفاسد اقتصادی کم فروشی می فرماید: « وَ إِلى‏ مَدْیَنَ أَخاهُمْ شُعَیْباً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ وَ لا تَنْقُصُوا الْمِکْیالَ وَ الْمِیزانَ إِنِّی أَراکُمْ بِخَیْرٍ وَ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْمٍ مُحِیطٍ *وَ یا قَوْمِ أَوْفُوا الْمِکْیالَ وَ الْمِیزانَ بِالْقِسْطِ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ * بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ؛ و به سوى (اهل) مدین برادرشان شعیب را فرستادیم، گفت اى قوم من!” اللَّه” را پرستش کنید که جز او معبود دیگرى براى شما نیست و پیمانه و وزن را کم نکنید (و دست به کم فروشى نزنید) من خیر خواه شما هستم و من از عذاب روز فراگیر بر شما بیمناکم!. و اى قوم من!، پیمانه و وزن را با عدالت وفا کنید و بر اشیاء (و اجناس) مردم عیب مگذارید و از حق آنان نکاهید و در زمین فساد مکنید. سرمایه حلالى که خداوند براى شما باقى گذارده برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید، و من پاسدار شما (و مامور بر اجبارتان به ایمان) نیستم».

اما چرا خداوند این طور کم‌فروشان را مورد خطاب قرار می‌دهد؟ مگر سرانجام و نتیجه کار آن‌ها چیست؟ آیا کم‌فروشی فقط به کارهایی در زمینه خرید و فروش مربوط می‌شود یا مشاغل اداری و خدماتی هم شامل کم‌فروشی می‌شوند؟

باید گفت که کم فروشی فقط در فروش کالا خلاصه نمی شود بلکه در ارائه خدمات و تمامی مشاغل دولتی و غیردولتی هم قابل مشاهده است. حالا چه مدیری که از وقت اداری و خدمت خود می زند و کار شخصی انجام می دهد و یا نقاش ساختمانی که به جای ۳ دست رنگ با دو دست رنگ کار را تحویل می دهد.

در شغل سردفتری هم کم فروشی کمین کرده است. اما سردفتران و دفتریاران با ارائه مشاوره رایگان حقوقی به شهروندان نخستین قدم را برای مبارزه با کم فروشی بر می دارند تا طرفین معامله و شهروندان بتوانند درک درستی از خدمتی که می خواهند بگیرند داشته باشند و ثبت درستی را انجام دهند. سردفتران و دفتریاران کم فروشی نمی کنند که انشا الله همیشه چنین باشد و تمام توان خود را برای امین مردم ماندن و تعصی به تاکید خداوند متعال مبنی بر نامیدن آنها بعنوان کاتبان بالعدل به کار می برند. انشا الله خداوند متعال به آنانی که در انجام امورات مردم از هیچ کاری دریغ نمی کنند اجر اخروی و دنیوی عطا نماید.

 

 

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد