×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
روایت «خندانی» از جشن ۳۰ سالگی خصوصی سازی کانون سردفتران روسیه!

«علی خندانی» در گفت وگو با ویژه نامه کانون سردفتران و دفتریاران، در رابطه با علت سفر به کشور روسیه گفت: پیرو تفاهم نامه هایی که در زمینه تبادل تجربه در حوزه ثبت اسناد و تنظیم سند با این کشور داشتیم، از سال ها پیش قرار بود سفری در دو مرحله به روسیه داشته باشیم. پیش از پاندمی کرونا رفت و آمد های کاری برقرار بود، در طول سال هایی که همه جهان، درگیر این بیماری بود دیدارها به شکل وبیناری انجام می شد. تفاهم نامه هایی از قبیل انتقال تجربیات صدور اسناد الکترونیک، تبادل استاد و دانشجو و … که کرونا باعث کاهش تعاملات شد و بعد از آن هم دو بار به روسیه دعوت شدیم که از سوی ما کنسل شد تا اینکه در جشن ۳۰ سالگی خصوصی سازی کانون سردفتران و دفتریاران روسیه دعوت شده و شرکت کردیم. این جشن با حضور رئیس دومای روسیه، روسای دیوانعالی، سازمان امور مالیاتی، سازمان سند و کاداستر، معاون وزیر دادگستری، مشاورهای رئیس جمهور روسیه و حدود ۱۰ هیات از کشور خارجی در محل برگزاری همایش های شهر مسکو برگزار شد.

*الگو گرفتن کانون سردفتران روسیه از کانون ایران!

خندانی با بیان اینکه کانون سردفتران و دفتریاران روسیه الگو گرفته از کانون ایران است، افزود: ما با کشور روسیه تفاهمات خاصی داریم؛ تفاهم نامه و مشترکاتی در راستای تنظیم اسناد بین ما و روسیه وجود دارد. ساختار اداری و روند تنظیم اسناد روسیه و ایران شبیه یکدیگر است، حتی قوانین، آیین نامه ها و دستورالعمل ها، نحوه برخورد و تخلفات انتظامی هم به نوعی شباهت به همدیگر دارد. یعنی آن ها از ما الگو گرفتند چرا که قدمت اسناد رسمی در ایران ۸۰ سال و در روسیه ۳۰ سال است. استان ها و ایالت های روسیه همانند ایران هر کدام کانون مستقل دارد، آن ها هم همچون کانون ایران هیات مدیره ای دارند که از طریق انتخابات تعیین می شوند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به جشن روز ۶ دی ماه که هر ساله به عنوان سالروز سند رسمی در ایران، به همت کانون سردفتران برگزار می شود، گفت: جشن کانون سردفتران روسیه هم شباهت زیادی به جلسه ۶ دی ما در حوزه اسناد داشت، ما ۲۸۲ امین روز سال را روز سند رسمی نامگذاری کردیم و هر سال جشن میگیریم و آن ها نیز در سالگرد خصوصی سازی.

*ثبت اسناد منقول و غیرمنقول در روسیه اجباری شد!

خندانی ادامه داد: رئیس دومای روسیه در این نشست از اقدامات خوب پارلمان این کشور برای رفع مشکل مالیاتی، اصلاح قوانین و رونق حوزه سردفتری و ثبت اسناد گفت که قرار است ثبت سند اموال منقول و غیرمنقول که پیش از این در این کشور اختیاری بود، اجباری شود. مردم روسیه تقریبا برای ثبت اسناد منقول و غیرمنقول مراجعه نمی کنند، اما با این قانون، ثبت و تنظیم سند این اموال اجباری شده و متولی آن هم دفترخانه ها هستند.

*تفاهم نامه همکاری کانون ایران با کانون روسیه در زمینه تبادل تجربه و ارائه خدمات الکترونیک

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران که به عنوان اولین سخنران به تریبون این جشن دعوت شده بود، در این باره گفت: ما با روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی و ثبت سند، روابط و همکاری های نزدیک و خوبی داریم، در سخنرانی خودم این موضوع را تاکید کرده و درباره اجرایی شدن تفاهم نامه های گذشته صحبت کردم. در این مراسم قول همکاری دادم تا تجربیات کانون ایران در زمینه ثبت الکترونیک را در اختیار کانون روسیه قرار دهیم آن ها در زمینه ثبت الکترونیک در ابتدای راه هستند.

وی همچنین درباره رایزنی برای عضویت در اتحادیه جهانی کانون سردفتران اظهار کرد: ما با دو کشور موثر و تاثیرگذار ازبکستان و تاجیکستان در اتحادیه جهانی قرابت فرهنگی داریم، رایزنی های خوبی انجام شده، علاوه بر آن با این دو کشور و روسیه در زمینه تنظیم سند اشتراکات و مشابهت های زیادی داریم. این دو کشور به علاوه روسیه عضو اتحادیه جهانی کانون سردفتران هستند و این به ما در زمینه عضویت در این اتحادیه کمک می کند چراکه برای عضویت، اعضا هم باید به حضور عضو جدید رای دهند.

*به زودی عضویت ما در اتحادیه جهانی سردفتران نهایی می شود

رئیس شورایعالی کانون ها و جوامع سردفتری کشور افزود: در دوره های گذشته و زمان ریاست آقای دشتی هم تلاش های زیادی برای پیوستن به این اتحادیه انجام شد اما بخاطر محدودیت های قانونی(مغایرت قانون های ما با قانون های جهانی) تاکنون این مهم اتفاق نیفتاده. برای مثال آن ها عنوان دفتریار در دفاتر اسناد رسمی ندارند و هر دفترخانه ای شامل سردفتر و معاون او است. ورود افراد غیردانشگاهی به حوزه سردفتری هم یکی دیگر از دلایلی است که عضویت ما را دچار اشکال کرده است. با توجه به اصلاح آیین نامه های ما، ایرادها را اصلاح کردیم و برخی مسائل را شفاف برای آن ها توضیح دادیم و آن ها هم پذیرفته اند. در آخرین جلسه اتحادیه پیش از کرونا قرار بود این عضویت نهایی شود اما به تعویق افتاد که امیدواریم به زودی نهایی شود.

خندانی با بیان اینکه فضای خوبی برای عضویت ما در اتحادیه جهانی فراهم شده است، در این زمینه توضیح داد: کشور ازبکستان که قول مساعد عضویت را به ما داده است، عضو موثر کمیسیون بررسی عضویت کشورها به اتحادیه است. قرار است عضویت ایران در اولین جلسه اتحادیه در پاریس بررسی شود. آنچه مهم است، رئیس فرانسوی اتحادیه رابطه بسیار خوبی با کانون ایران دارد. وی از همان زمانی که عضو اتحادیه بود از عضویت ایران حمایت می کرد.

*توسعه سند رسمی هدف مشترک روسای کانونها | اروپایی ها نیامدند!

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی به دلیل مسائل سیاسی(جنگ روسیه و اوکراین) این مراسم را تحریم کردند، افزود: در اتحادیه، ارتباطات سیاسی تاثیرات آنچنانی نداشته روسیه هم می تواند در پیوستن ما به اتحادیه جهانی کمک کند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در این مراسم به طور غیر رسمی از روسای کانون های کشورهای شرکت کننده برای حضور در ایران و شرکت در جشن ۶ دی ماه سال جاری دعوت کرد. وی در این باره گفت: در پنل های تخصصی درباره وضعیت سردفتران از نظر اقتصادی، مالی و علمی، جایگاه اجتماعی صحبت های خوبی شد و قرار شد این جلسات در کشورهای خودمان با دعوت از آن ها ادامه یابد. اگرچه تقارن ۶ دی ماه با سالروز تولد عیسی مسیح و ایام کریسمس ممکن است حضور آن ها را تحت تاثیر قرار دهد اما در فرصتی دیگر حتما از کشورها دعوت خواهیم کرد.

خندانی با بیان اینکه توسعه سند رسمی هدف مشترک همه روسای کانون های کشورها است، افزود: در جلسه ای کاملا علمی، اساتید مجربی در حوزه سردفتری درباره صلاحیت ها اظهار نظر کردند، عمده ترین موضوع بحث توسعه سند رسمی بود، اختصاص جایگاه ویژه برای سند رسمی، بازطراحی و تعریف مشخص، اصلاح برخی قوانین برای توسعه سند رسمی و رغبت مردم برای تنظیم سند، همچنین تبادل تجربه در زمینه نحوه اجرای اسناد، شکل تنظیم اسناد و صدور اجرائیه ها مهمترین موارد مورد بحث در این جلسه بود.

*برترین دفترخانه ها در فرانسه، اتریش و برخی کشورهای اروپایی است!

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به این سوال که آیا در اتحادیه جهانی، درجه بندی بین کانون ها وجود دارد؟ تشریح کرد: خیر. چرا که شکل و قوانین کار با هم متفاوت است، اگرچه می توان کشور فرانسه، اتریش و برخی دیگر از کشورهای اروپایی را از نظر تجهیزات روز، علم و قوانین سرآمد دانست، بویژه فرانسه که در این زمینه قدمتش بیشتر است و یک رشته دانشگاهی به اسم سردفتری دارد. در این کشور هر فردی می خواهد سردفتر شود باید حداقل معادل دکترای سردفتری را در دانشگاه کسب کرده باشد و بسیار تخصصی، علمی و سختگیرانه به آن می نگرند. البته ایران هم در زمینه ثبت الکترونیک از کشورهای همسایه، روسیه و برخی کشورهای اروپایی پیشتاز است و تنها در زمینه زیرساخت های شبکه اینترنتی و فیبر نوری قدری کندی وجود دارد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران همچنین درباره تجربه حضور خود در کانون روسیه و بازدید از دفترخانه های این کشور گفت: جلسات خوبی با کانون سردفتران روسیه و روسای کانون های برخی کشورها برگزار شد. مسائل و مشکلات شبیه به هم داشتیم، مانند “صلاحیت هایی که قابل ارائه به دفاتر نیستند”. آن ها هم مجموعه رقیبی دارند که حاکمیت هم بدش نمی آید به نفع رقیب آن ها کار کند. مالیات ها و زیرساخت های فناوری و صدور اجراییه در اسناد رهنی در (عمل و اقدام) نحوه عمل با بانک و مرجع قضایی از جمله اشتراکات ما در مسائل و مشکلات بود.

*بیمه و بازنشستگی سردفتران ایران باعث تعجب سردفتران روسی شد!

خندانی همچنین قدمت ۸۰ ساله کانون سردفتران ایران، اقدام کانون ایران در موضوع بیمه و بازنشستگی، تنظیم اسناد ملکی و اسناد غیرمنقول که از ابتدا در کانون ایران وجود داشته را برای روس ها عجیب و جالب توجه عنوان کرد و افزود: روسیه هم قرار شد موضوع بیمه و بازنشستگی سردفتران خود را دستورکار قرار دهد.آن ها برخی صلاحیت ها همچون تنظیم اسناد غیرمنقول و ملکی را ندارند.

رئیس شورایعالی کانون ها و جوامع سردفتری کشور گفت: صلاحیت کانون سردفتران روسیه در برونسپاری ها بالا بود، سردفتران آن ها بسیاری از خدماتی که در مراجع قضایی، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، پیشخوان دولت و دفاتر الکترونیک شهر ایران انجام می شود را به شکل متمرکز بر عهده دارند. در این زمینه باید تبادل تجربه داشته باشیم.

*سردفتری در اروپا لوکس و لاکچری!

وی با بیان اینکه سردفتری در روسیه و بسیاری از کشورهای اروپایی شغلی لوکس و اصطلاحا لاکچری به حساب می آید، اظهار کرد: تعرفه هایی که آن ها دارند مناسب و به مراتب بالا است، در حالی که تعرفه های ما مطابق با وظایف و مسئولیت سردفتری نیست. آنها اوضاع اقتصادی خوبی دارند درحالی که تعداد اسنادی که تنظیم می کنند، نسبت به ایران پایین تر است.

خندانی درباره شباهت دفترخانه های روسیه به دفترخانه های ایران بیان کرد: شکل و چیدمان اداری و نحوه کار در دفترخانه های روسیه شبیه دفترخانه های ایرانی است، یک اتاق سردفتر و یک اتاق مراجعین دارند. وقتی برای بازدید رفتیم احساس کردم وارد دفتر خانه ایرانی شدم. آرامش و ساعت کاری بیشتری دارند (از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر و اجازه دارند بیشتر بمانند). تناسب معناداری بین درآمد و هزینه دارند. البته کانون آن ها بیمه، دفتر حقوقی، بازرسی و تقسیم اسناد ندارد.

*۹۷ درصد سردفتران بلاروس خانم هستند| مقررات سخت روس ها برای سردفتر شدن!

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره تناسب جمعیت مردم روسیه و میزان دفاتر اسناد رسمی هم گفت: آن ها هم وسعت و هم جمعیت بالاتری نسبت به ایران دارند اما تعداد دفاترشان تقریبا اندازه ایران است.(۸ هزار دفتر) اما جذب سردفتر در آنجا پروسه سختی دارد، حتما باید ۵ سال تحصیلات حوزه سردفتری داشته باشند، یکسال کارآموزی کامل، شرکت در آزمون های مختلف برای تعیین صلاحیت و اختبار، حتی تعیین دفتر و تعداد آن به میزان مراجعه افراد بستگی دارد.

خندانی درپاسخ به این سوال که سخنرانی کدام روسا از نظر شما جالب توجه بود و ارزیابی شما از وضعیت کانون سردفتران کشورهای همسایه چیست؟ اظهار کرد: ازبکستان صحبتای خوبی در زمینه تعامل و برقراری جلسات منطقه ای با کشورهایی که اشتراکات زیادی با آن ها دارند، ایراد کرد که برای من جالب توجه بود.

در جلسات تخصصی و علمی هم نگاه تخصصی کانون بلاروس جالب توجه بود، ۹۷ درصد سردفتران بلاروس را خانم ها تشکیل می دهند.کشورهای همسایه همچون عراق، پاکستان، هندوستان کانون به این شکل منسجم ندارند. ضمن آنکه کشورهای حوزه آسیای جنوب شرقی همچون سنگاپور، مالزی، اندونزی و فیلیپین هم حضور نداشتند.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد