×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
صوت| خندانی در رادیو: به مردم بگوئید که چندهزار پرونده به دلیل عدم ثبت خودرو در دادگستری ها داریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، علی خندانی در برنامه زنده رادیو سلامت در پاسخ به این پرسش که مردم برای ثبت غیررسمی معاملات خود انگیزه های مختلفی همچون پولشویی، فرار مالیاتی و قطع یارانه دارند، چقدر این اتفاق زمینه ساز ایجاد پرونده های قضایی در دادگاه ها شده است؟ اظهار کرد: سند رسمی و عادی از نظر حقوقی تفاوت های بسیاری دارند، درست است که مردم، دشواریِ مراجعه حضوری و هزینه دار بودن ثبت سند را بهانه ای برای فرار از ثبت رسمی اعلام می کنند اما اگر یک روز سری به مراجع قضایی و راهروهای دادگاه ها بزنند، متوجه می شوند که اعتماد شفاهی طرفین در معاملات هیچ وقت جای سند رسمی را پر نمی کند. متاسفانه بسیاری از پرونده های قضایی ناشی از عدم ثبت سند رسمی در دفاتر است.

وی با بیان اینکه هزینه اثبات معامله شفاهی در دادگاه بسیار بیشتر از ثبت سند رسمی است، افزود: معمولا مردم اطلاع چندانی ندارند و باید معامله خود را ثبت رسمی کنند و می گویند بلد نیستیم! درحالی که یکی از وظایف سردفتران و دفتریاران ارائه مشاوره رایگان به مردم است.در سال گذشته هم ۸ هزار ساعت مشاوره رایگان به مردم داده شده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به این توضیح مجری برنامه که پرسید: بنظر می رسد قانون الزام به سند رسمی که در طرح تحول قضایی در دوره ریاست حجت الاسلام اژه ای مطرح شد و براساس آن قرار بود مشاورین املاک اجازه تنظیم سند غیررسمی نداشته باشند، اجرایی نشده، ضمن آنکه بسیاری از مردم نگران قطعی یارانه ۲۰۰ هزار تومانی شان هستند که لازم هست هشدارهای بیشتری در این زمینه داده شود، گفت: طرح الزام به ثبت سند رسمی در کشور یکی از طرح های مهم در این حوزه است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است اگر به نتیجه برسد، بحث ساماندهی اسناد عادی هم در آن دیده شده و یک راهکار بسیار مناسب برای جلوگیری از مشکلات است. این طرح هنوز قانون نشده و امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شود.

خندانی افزود: تاکنون مورد قطع یارانه به صرف داشتن سند رسمی یک ملک در کشور اتفاق نیفتاده و اگر فرض محال این اتفاق افتاده باشد، با توجه به نوسانات قیمتی این روزها در کشور، قطعا عدد و رقم یارانه ای که مردم دریافت می کنند نسبت به ارزش دارایی ها و املاک آن ها حتی اگر در دورترین و کم ارزش ترین مناطق هم باشد کمتر است. بنابراین بهانه خوبی هم برای عدم مراجعه به دفاتر برای ثبت رسمی نیست.

وی با تاکید بر اینکه مزایای ثبت سند رسمی قابل مقایسه با معایب آن نیست، اظهار کرد: ما هیچگاه مالکیت افراد را تحت شعاع این موضوع قرار نمی دهیم. ضمن آنکه اگر موضوع قطع یارانه ها باشد روش های مختلفی برای راستی آزمایی درآمد افراد از سوی دولت وجود دارد و نیازی به ثبت سند رسمی نیست.

خندانی در پاسخ به این سوال که سیستم حقوقی- قضایی ما از اسناد عادی اعتبارزدایی کرده است ؟ گفت: اعتبارزدایی به معنای واقعی کلمه خیر. اما تفاوت سند رسمی و عادی بیشتر در اختلافات است. اگر سند رسمی را به محاکم قضایی ارائه کنید دیگر نیاز به ادله اثبات دعوا ندارید. چراکه خود سند محکم و قاطع است.در بسیاری از موارد هم نیازی به مراجعه نیست.

 

خبرگزاری صداو سیما 

فایل صوتی گفتگوی رادیویی علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران:

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true
  1. بهرخ

    سلام حدودا صد سال بود که اسناد اتومبیل در دفاتر اسناد تنظیم و ثبت میشد و خیال همه قانونمداران راحت بود
    هزینه ثبت اتومبیل مبلغی جهت دارایی مبلغی برای اداره ثبت و یک مبلغ تعیین شده از سوی دارایی سهم دفترخانه ها بوده بنده اطلاع دارم که آنهم باز تقسیم می‌شده به هر حال چه شد به یکباره پس از صد سال این تصمیم گرفته شد و تنها در این مورد استفاده و هزینه مردم مد نظر بوده برای اهل تفکر بسیار جای تامل و تفکر دارد هر چند رئیس قوه قضائیه هم در سال‌های قبل با عادی سازی سند عادی به جای سند رسمی و غیر تخصصی نمودن آن مخالفت می‌کردند پر واضح و مبرهن است بدون تنظیم سند در مراجع ذیصلاح ثبتی با انبوهی از پرونده های قضایی در دادگاه‌ها مواجه شده و خواهیم شد به امید اینکه این امر خیلی مهم دوباره قانونی و در دفاتر ثبتی انجام پذیرد .

  2. رضا مهدیزاده

    با سلام
    احتراماً ، باید خدمت شما عزیز عرض کنم که هیچ پرونده ای به دلیل ثبت نشدن سند خودرو در دفتر اسناد در دادگستری وجود ندارد و دفتر اسناد رسمی بابت خودرو فقط و فقط یک کار اضافی و تله جیب مردم هست و اینک در کشورهای دیگر هم همچین چیزی وجود ندارد و دفتر اسناد رسمی مربوط به کارهای ملکی هست و لطفاً دوباره این گزارشها رو پخش نکنید و با این ترفند ها جیب مردم رو بیشتر از این خالی نکنید
    اگر خودرو نیاز به ثبت در دفتر اسناد رسمی داشت قبل از سند سبز و در کمپانی سازنده این کار انجام میشد ، پس در نتیجه نیازی نیست و حالا که عموم مردم قانون جدید حدود پانزده سال پیش را کم کم دارن اجرا میکنند شما هم با مردم همسو شوید و به نفع مردم کار کنید

    • Admin

      سلام علیکم؛ بله حرف شما درست است خودرو وقتی از کارخانه خارج می شود نیاز به سند ندارد و همان برگ سبز نشانه اصالت خودرو است. اما در زمان نقل و انتقال خودرو باید سند در دفتر اسناد رسمی منعقد شود. شما می توانید این کار را نکنید اما بعدا در صورت بروز مشکل حقوقی مانند انحصار وراثت، محجوریت یا کلاهبرداری ها درگیر دادگاه خواهید شد. در ضمن هزینه زیادی در دفتر اسناد رسمی نمی گیرند و مهم همان مالیات است که الان هم مجبور هستید بدهید.

  3. محمدملایی

    سلام
    آقای خندانی یه وقت ملاقات به بنده بدهیدحضوری خدمت برسم ودیدگاهم رااعلام نمایم. متشکرم

  4. قیی

    هیچی نداریم. دلایل چیز دیگه‌ای هست. برگ سبز اعتبار بیشتر دارد

  5. علی

    سلام دلیل و بهانه تشویق کنندگان مردم به عدم ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی ، هزینه بالای آن بود که به دروغ می گفتند کل مبالغ پرداختی ،سهم دفترخانه است در حالیکه مردم هم پول زیادی به کافی نت وو ماکز تعوبض پلاک و سایر مراجع مربوط جهت پرداخت عوارض، مالیات ……می دهند که به اذعان اکثر مراجعه کنندگان به دفاتر اسناد رسمی ، از هزینه ای که قبلا به دفاتر می دادند، بیشتر شده است و نیت مبلغین علیه دفاتر برای مردم روشن شده است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد