×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
گفت‌وگو با زوج سردفتر و دفتریار شمشیرباز!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، «محمد میرزایی امجد» سردفتر اسناد رسمی ۴۰۴ تهران، ۵۰ ساله، اهل کرمانشاه است. قهرمان شمشیربازی کشور، یکی از پرافتخارترین سردفتران جامعه سردفتری است. شاید آن زمان که علاقه اش به کشتی را رها کرد و اجبارا شمشیر در دست گرفت، نمی دانست کارنامه پر باری از مدال های رنگارنگ در انتظار او است. او از سال ۱۳۶۹ شمشیربازی را آغاز کرد و تاکنون که عنوان مربی گری تیم ملی فلوره کشور را برعهده دارد، بیش از پانزده عنوان قهرمانی را در کارنامه ورزشی خود ثبت کرده و آخرین عنوان او سومی پیشکسوتان آسیا بوده است. همسر دفتریار او «پرستو پارسافر» هم قهرمان شمشیربازی بانوان، داور بین المللی کلاسB سابر و فلوره است، ماهان پسر ۲۰ ساله اش که این روزها برای مسابقات آسیایی چین آماده می شود، هم جا پای پدر گذاشته است؛ میرزایی هم اکنون رئیس هیات شمشیربازی پایتخت، مربی تیم ملی فلوره، داور بین المللی کلاسB سابر و فلوره است. گفت‌وگوی کوتاه ویژه نامه کانون سردفتران و دفتریاران را با او می خوانید:

*رشته تحصیلی خودتان و همسرتان چیست و از چه سالی سردفتری را شروع کردید؟

کارشناسی حقوق قضا و همسرم کارشناسی ارشد روانشناسی است، از سال ۱۳۸۵ سردفتر شدم و همسرم از سال ۱۳۹۱ دفتریار.

*اختبار شما را چه کسی امضا کرد؟

مرحوم تویسرکانی.

*آشنایی شما با همسرتان چگونه بود و چه شد ایشان دفتریار شد؟

ما هر دو شمشیرباز بودیم و آشنایی ما از اینجا شروع شد. هم خودم دوست داشتم، هم ایشان قابلیت های زیادی برای این کار داشت.

*شمشیربازی را از چه سالی آغاز کردید؟

از سال ۱۳۶۹٫ در کرمانشاه ورزش اول کشتی است، من هم کشتی را دوست داشتم، به اصرار پدر و مادرم که همیشه من را با سر و صورت زخمی می دیدند، رشته ورزشی ام را تغییر دادم، چون بدنم آماده بود، موفق شدم همان سال قهرمان ایران شوم. از آنجایی که به شمشیربازی علاقه ای نداشتم، همزمان هم کشتی می رفتم و هم شمشیربازی! اما رفته رفته علاقه مند شدم و دیگر کشتی را رها کردم.

*هزینه تجهیزات شمشیربازی چقدر است؟

به برند آن بستگی دارد، معمولا برندهای اروپایی با کیفیت تر و گران تر هستند، نکته مهم این است که وسایل این رشته ورزشی حتما باید استاندارد جهانی باشد و آرم فدراسیون در آن ثبت شده باشد و الا اجازه بازی رسمی به ورزشکار نمی دهند. همیشه پیش از مسابقه تمام وسیله ها از اسلحه، لباس تا ماسک و .. چک و کنترل می شود.

*سطح رشته شمشیربازی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر چگونه است؟ رتبه خوبی داریم؟

ورزشکاران پر افتخاری داریم، در رشته سابر، یکی از نمایندگان ما در طی دو دوره متوالی المپیک با اختلاف ۱ امتیاز، دستش از مدال کوتاه شد و به ایتالیا باخت. دور قبل هم نماینده ما در بازی با آمریکا نتیجه را ۱۵ به ۱۴ واگذار کرد. در واقع اگر این دو بازی را برده بودیم به طور قطع مدال آور بودیم. برای رشته فلوره ورود به المپیک قطعی نشده، کمیته ملی المپیک تمام رشته های ورزشی را که صد درصد امید به مدال دارند رصد می کند اگر جز ۴ نفر مدال آور باشد، اعزام قطعی است.

*شمشیربازی شرایط سنی دارد؟

از ۸ سالگی تا بالای ۸۰ سال مسابقه رسمی دارد.

*هر ورزشی ممکن است بخشی از بدن را درگیر کند، در شمشیربازی چطور؟

یک اصطلاح جهانی وجود دارد که شمشیربازی شطرنج فیزیکی است! شعار جهانی هم می گوید، شمشیرباز باید قدرت بدنی یک بسکتبالیست، انعطاف یک ژیمیناست و تمرکز یک شطرنج باز را داشته باشد.

*رابطه ای بین شمشیربازی و سردفتری وجود دارد؟

اگرچه برای من هر دوی این موقعیت ها اتفاقی بود اما سردفتری هم مانند شمشیربازی تمرکز و دقت بالایی نیاز دارد، یک غفلت و اشتباه صدمات زیادی به بار می آورد.

*با توجه به اینکه شما مسلح هستید؟!

مسلح بودن یک شمشیرباز در کار سردفتری تاثیر ندارد چراکه سلاح ما در دفترخانه قلم ما است. ورزش به آرامش و تمرکز سردفتر کمک می کند، “عقل سالم در بدن سالم” را واقعا درک کردم.

*با توجه به اینکه مربی هستید، بازی هم می کنید؟

بله در تیم پیشکسوتان بازی می کنم اما بیشتر فعالیتم مربی گری است، مربی پسرم هم هستم، ماهان در ۱۷ سالگی قهرمان بزرگسالان ایران شده و انشالله بتواند سهمیه المپیک بگیرد.

*با همسرتان هم مسابقه داده اید؟

(باخنده)شهامتش را نداشتم تا حالا!

*حتی دوستانه؟

(باخنده)در خانه که مبارزه نمی کنیم چون نتیجه مشخص است. اما با پسرم چند بار بازی کردم و شیرین ترین باخت هایم را در بازی با پسرم تجربه کردم.موقع بازی پسرم فن نمی زد، ادب می کرد، اما میگفتم درست بازی کن وقتی درست بازی می کند و مراعات من را نمی کند واقعا به توان او نمی رسم.

*پسرتان چگونه علاقه مند شد؟

علاقه زیادی به فوتبال داشت. با من که برای تمرین می آمد، با خودش توپ می آورد، مسئول سالن بارها دعوایش می کرد، چون توپ وسیله ها را خراب می کرد. توپ را ازش می گرفت، ماهان هم ناچارا با درب های نوشابه های پلاستیک با بچه ها بازی می کرد، اما دست به شمشیر نمی زد. بعدها رشته بسکتبال را انتخاب کرد در مرحله انتخاب تیم بود که تصمیم اش تغییر کرد و الان قهرمان ایران در شمشیربازی است و برای مسابقات آسیایی چین آماده می شود. ماهان فکر می کرد چون پدر و مادرش قهرمان شمشیربازی اند، می تواند مثل ما موفق شود. اولین مسابقه ای که شرکت کرد اصلا تمرین نداشت، بازی را ۱۰، ۰ باخت. خیلی گریه کرد گفتم این اشک ها همان عرق هایی است که در سالن نریختی! جالب است سال بعد با همان شخص روبه رو شد، در فینال ۱۰، ۱ برد و قهرمان نونهالان شد.الان هم به شدت در حال تمرین است.

*واکنش مردمی که به دفترخانه شما می آیند نسبت به مدال ها و عنوان ها چیست؟ سوال می کنند؟

اتفاقا خیلی سوال می پرسند و برایشان جالب است هم ورزشکار باشی هم سردفتر!

*آیا ممکن است در بخش واحد رفاهی-ورزشی کانون رشته شمشیربازی اضافه کرد؟

بله امکانش هست با توجه به اینکه رئیس هیات هستم، می توانم امکاناتی را فراهم کنم، البته تعاملاتی از قبل ایجاد شده و آقای آذرپور هم تلاش می کنند.

*اگر مجبور باشید بین شمشیربازی و سردفتری کدام را انتخاب می کنید؟

سردفتری اما یواشکی شمشیربازی را هم ادامه می دهم! اگر به سردفتری نه بگویم زندگی ام نمی گذرد! چون شمشیربازی هزینه دارد اما درآمد نه!

پرستو پارسافر همسر استاد محمد میرزایی می گوید: من در خانواده ای تحصیلکرده و ورزشی بزرگ شدم، پدرم به درس و استقلال، مادرم به ورزش و بالندگی بسیار اهمیت می دادند. این باعث شد خیلی زود بتوانم مدرک کارشناسی ارشد دریافت کنم و از طرفی  قهرمانی های پی در پی کشوری، بین المللی و کشورهای اسلامی را در رشته شمشیربازی کسب کنم. من داور بین المللی شمشیربازی هستم و به عنوان کمک داور در مسابقات کلاس آ آقایان در میدان آزادی داوری کرده ام. در حال حاضر هم مربی و داور بین المللی هستم. چون قبلا دبیر آموزش و پرورش بودم در رشته فوتسال، دو میدانی، شطرنج و امادگی جسمانی و …مدرک داوری دارم. جایی خواندم کسانی که به زندگی دیگران نور می بخشند، روزی خورشید خواهند شد برای من مصداق جناب دکتر بابایی مدیر توانمند و صمیمی هستند و همینطور جناب خندانی که به ورزشکاران مخصوصا خانم ها اهمیت می دهند

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد