×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
یادداشت| اجرای کاداستر و بهره گیری از توان دفاتر اسناد رسمی

پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران|یادداشت| سعید کرمی زاده خزانه دار کانون| امروزه، فناوری ها و ابزارهای نوظهوری نظیر هوش مصنوعی تمامی جنبه های زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده که نظام‌های حقوقی نیز از این امر مستثنی نبوده اند و ناگزیر به نوآوری در شاخه‌های مختلف حقوق شده اند و بدیهی است حقوق ثبت نیز که در حال گذر از مرحله سنتی به نوین است. از فناوری های نوظهور برای دستیابی به اهداف خود استفاده نماید.

مهمترین شاخص حقوق ثبت نوین کاداستر است که اجرای کامل آن و تهیه فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین های واقع در قلمرو سرزمینی جمهوری اسلامی ایران می تواند به نتایج مختلفی چون سهولت دسترسی اشخاص و نهادهای مختلف به اطلاعات حقوقی، قضائی، ثبتی، مالی، مالیاتی، اقتصادی، شهری، روستایی، زراعی، زیست محیطی، توصیفی و …، جلوگیری از زمین خواری و ویژه خواری، نیل به اهداف قانون مبارزه با پولشوئی، افزایش شفافیت و مبارزه با فساد، برنامه ریزی صحیح اقتصادی، تسهیل فعالیت های تجاری و جذب سرمایه گذاری، منجر شود. که این نتایج زمینه ساز اجرای حکمرانی خوب توسط حاکمیت خواهد بود.

در این میان دفاتر اسناد رسمی به عنوان یکی از بازوهای اجرایی سازمان ثبت، جایگاه ویژه ای در اجرای قانون جامع حدنگار و عملیاتی شدن کاداستر دارند و کانون سردفتران و دفتریاران هم تلاش کرده جهت ارائه خدمات نوین ثبتی و نقش آفرینی در اجرای قانون فوق، به بهترین شکل از فناوری های نوین و ابزار هوش مصنوعی برای ارائه بهتر خدمات حاکمیتی توسط دفاتر اسناد رسمی استفاده نماید؛ که طراحی پلتفرم(سکو) کاتب که در آینده نقش بسیار مهمی در تنظیم و تنسیق روابط حقوقی مردم ایفاء خواهد نمود و به زودی رونمایی و راه اندازی خواهد شد.

یکی از برجسته ترین اقدامات کانون فوق در این خصوص می باشد. البته انتظار می رود کانون با استفاده از امکانات و ظرفیت ها و توانمندی بالای خود، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را در اجرایی نمودن کامل قانون جامع حدنگار یاری نماید که این کمک می تواند با تهیه نرم افزارها و سامانه ها و زیرساخت های فنی لازم به منظور ایجاد نظام جامع اطلاعات املاک و حدنگار توسط سازمان و انجام شایسته اقدامات قابل برون سپاری مندرج در آیین نامه اجرایی قانون فوق صورت پذیرد و امید است مثل همیشه سازمان به دفاتر اسناد رسمی به عنوان بازوی قدرتمند اجرایی اعتماد نموده و با بهره برداری از ظرفیت های بالای کانون عملیات اجرایی کاداستر را به نحو مطلوب به سرانجام رساند.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد