×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
خندانی: لزوم افزایش تعداد جلسات آموزشی برای سران دفاتر/ سالاریان: ۴ جلسه آموزشی دیگر تا پایان سال برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، واحد آموزش و پژوهش کانون جلسه آموزشی با حضور ثریا افروغ، مدیر سابق اجرای اسناد رسمی استان تهران برگزار کرد

. این جلسه با محور نحوه صدور اجرائیه قراردادهای عادی بانک‌ها، چک و قبوض اقساطی، عوارض شهرداری‌ها، اسناد رهنی و وصول هزینه‌های مشترک اپارتمان‌ها و آرا هیات داوری بورس اوراق بهادار و … برگزار شد. همچنین در پایان جلسه، حکم اعضای کمیسیون آموزش و پژوهش ابلاغ شد.

علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با تاکید بر افزایش جلسات آموزشی گفت: باتوجه به الکترونیکی شدن خدمات، دفاتر اسناد رسمی هم باید به سمت و سویی بروند که خدمات خود را به صورت آنلاین به مردم ارائه دهند وگرنه به تاریخ خواهیم پیوست. در این زمینه اقدامات بسیار خوبی هم انجام شده تا بتوانیم به صورت مجازی و با استفاده از هوش مصنوعی و پلتفرم کاتب، با بهترین کیفیت به مردم عزیزمان خدمات رسانی کنیم. این امر مستلزم آموزش سردفتران و دفتریاران است لذا خواهش می‌کنم واحد آموزش و پژوهش کانون تعداد جلسات آموزشی را افزایش دهد.

وی افزود: یکی از موضوعات جلسه امروز، اجرا است که توسط سازمان ثبت برون سپاری و به دفاتر اسناد رسمی واگذار شد اما از همان ابتدا هم مورد استقبال قرار نگرفت چون سران دفاتر به خوبی در این خصوص آموزش ندیدند. از همکاران هم خواهش می‌کنم در جلسات آموزشی حضور پیدا کنند. کارآموزان جدید هم باید موضوع آموزش را جدی بگیرند و از همان ابتدای کار در جلسات آموزشی شرکت کنند چرا که هر سندی نیاز به آموزش و مشورت مخصوص خود را دارد و سران دفاتر از همان روز اول تا روزی که از دفترخانه خداحافظی کنند نیاز به آموزش دارند.

خندانی با تاکید بر اینکه آموزش فقط نباید در حوزه حقوقی و ثبتی باشد، گفت: ما نیاز به آموزش‌های دیگر مانند روان شناختی هم داریم. انشالله تفاهم نامه‌ای با پژوهشکده دانشگاه شهید بهشتی منعقد خواهیم کرد تا اساتید حرفه‌ای و قابل، مسائل روانشناسی و روانشناختی را برای سردفتران و دفتریاران آموزش دهند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تاکید کرد: در این دوره از هیات مدیره تلاش کردیم، از تمام گرایش‌ها و دیدگاه‌ها فارغ از اختلاف نظرها استفاده کنیم و هیچ تفاوتی بین افراد قائل نشویم.

 

در ادامه محمدامین سالاریان به ارائه گزارش عملکرد حوزه آموزش و پژوهش کانون طی چند ماه گذشته پرداخت و اظهار کرد: هدف ما در سلسله نشست های آموزشی، بررسی نیازهای صنفی و بهره برداری از علم و درایت جامعه فرهیخته دانشگاهی برای پیشبرد اهداف و بهبود نظام سردفتری است.

وی افزود: زمانی که بنده به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شدم، صنف سردفتری از همه جهات دچار مشکلات مختلف شد. یکی از این موارد، افزایش ورودی های جدید سردفتری است. نه اینکه ما نخواهیم از ظرفیت افراد تازه وارد استفاده کنیم، موضوع این است که مهمان هم اگر زیادتر از حد معمول بیاید، رسیدگی به آن سخت خواهد شد.

مدیر واحد آموزش و پژوهش کانون سردفتران و دفتریاران، ایجاد دستورالعمل آموزشی-پژوهشی را از اولویت های این واحد عنوان کرد و گفت: ضرورت و الزاماتی که قانون تسهیل داشت ما را بر این داشت تا تمام دستورالعمل را تغییر داده و دستورالعملی کاربردی و قابل استفاده به شکل منبع تهیه کنیم که در هیات مدیره هم تصویب شد. به زودی این دستورالعمل از سوی سازمان ثبت نهایی می شود. به شکل استاندارد می شود و برای آیندگان هم قابل استفاده است.

سالاریان همچنین تهیه و تدوین سند تحول را از دیگر برنامه های حوزه آموزش دانست و در این باره گفت: برای تهیه این سند، با مشارکت متخصصان حوزه مدیریت، پروپوزالی را آماده کردیم. ما بر این باور هستیم که اگر بخواهیم در حوزه سردفتری تغییر ایجاد کنیم باید با هدف و برنامه ریزی و آینده نگری باشد.

وی با مورد توجه قراردادن موضوع آینده پژوهی در حوزه سردفتری، ادامه داد: با وجود شرایط متغیری که در آن هستیم، تغییر سلایق مراجعین، تحولات فناوری، سیاسی و اقتصادی باید کاری کنیم که آینده های دوردست را مشاهده کنیم. این به این معنا است که ما هم باید تغییر کنیم و خودمان را با برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به این تغییرات نزدیک کنیم. آینده پژوهی اصلی انکارناپذیر است که باید در تمام سازمان ها و نهادها به آن پایبند بود. در صنف سردفتری هم افراد شاخص و باتجربه ای در شاغلین و بازنشسته ها وجود دارد که این سرمایه بزرگ را باید با برنامه ریزی درست دور هم جمع کنیم.

مدیر واحد آموزش و پژوهش کانون سردفتران و دفتریاران، با بیان اینکه متاسفانه شاهد کاهش صلاحیت های ارزشمند این حوزه هستیم، گفت: صلاحیت هایی که از نظر ارزش آوری برای دفترخانه و کمک به سردفتر برای تامین معیشت و بهبود شرایط زندگی او بود، رفته رفته کم شده و ما باید جایگزینی برای آن پیدا کرده و صلاحیت های جدید اضافه کنیم.

سالاریان با اعلام اینکه تاکنون بیش از دو هزار نفر از سردفتران و دفتریاران برای داوری ثبت نام کردند، افزود: موضوع «داوری» بدون آزمون که از سوی بنده پیشنهاد شد در راستای افزایش صلاحیت های سردفتران بود که شکر خدا استقبال خوبی از سوی این قشر صورت گرفت. امیدواریم با نگاه حاکمیت که حل و فصل اختلافات را از نظر قضایی خارج کرده با صلاحیت جدید داوری بتوانیم نقش و تاثیر خودمان را در جامعه حقوقی کشور نشان دهیم.

وی همچنین خبر خوشی به سردفتران و دفتریاران با سابقه پایین تر از ۱۰ سال داد و گفت: تلاش ما این است که همه افراد به صرف ابلاغ سردفتری بتوانند از شرایط داوری بدون آزمون شرکت کرده و ابلاغ داوری بگیرند. البته که شرایط کارآموزی و … به قوت خود باقی است.

سالاریان با اشاره به موضوع بازنشستگی سردفتران اظهار داشت: نکته مهمی در این زمینه وجود دارد، پیش از آیین نامه جدید، سردفتران تا سن ۷۰ سالگی با عشق و علاقه کار می کردند و به زور می توانستیم قلم را از دست سردفتر بگیریم اما بعد از ابلاغ آیین نامه جدید به متقاضیان زیادی برخوردیم که براساس ماده ۶۹ آن تقاضای بازنشستگی دارند. چراکه براساس آیین نامه، سردفتر با ۲۵ سال سابقه می تواند بازنشسته شود. متاسفانه بخش زیادی از وقت حوزه آموزش و پژوهش درگیر این متقاضیان و صرف برگزاری اختبار و خواندن مقالات شده بود.

مدیر واحد آموزش و پژوهش کانون سردفتران و دفتریاران از برگزاری ۴ جلسه آموزشی تا پایان سال خبر داد و افزود: تا سال جدید ۴ نشست داوری با حضور معاون داوری و میانجی گیری قوه قضائیه، بررسی ماده ۱۳ با حضور اساتید حوزه جزا دانشگاه شهید بهشتی و تهران، بررسی مسئولیت مدنی با حضور عضو هیات مدیره دانشگاه تهران، بررسی موضوع جعل با حضور کارشناسان رسمی دادگستری برگزار خواهیم کرد.

برای مشاهده فایل آموزشی مباحث مطرح شده  اینجا  کلیک کنید.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد