×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
گزارش عملکرد ۳ ماه نخست سال جاری واحدهای کانون سردفتران و دفتریاران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، گزارش عملکرد ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۲ واحدهای کانون اعم از واحد حقوقی و معاضدت قضائی، بیمه و درمان، تقسیم اسناد، نظارت و بازرسی، رفاهی ورزشی، آموزش و پژوهش، صندوق تعاون، پژوهشگاه کانون و مجله کانون به شرح ذیل است:

حمید آذرپور: طرح تشویق سردفتران و دفتریاران شاخص تقدیم هیات مدیره شد

حمید آذرپور، مدیر کمیته رفاهی ورزشی کانون درمورد عملکرد واحد خود گفت: هماهنگی در تشکیل کمیته تنیس روی میز کانون در فروردین ماه و متعاقب آن اجاره دو سالن اختصاصی در غرب و شرق تهران همچنین تنظیم برنامه تمرینی علاقه‌مندان این رشته ورزشی و تعیین سرپرست آن، برگزاری جشنواره ماه رمضان با حضور ۱۴ استان، برگزاری رقابت‌های تنیس روی میز آقایان در تهران مورخ ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت‌ماه جهت شرکت در مسابقات قهرمانی کشور، برگزاری مسابقات تنیس روی میز قهرمانی کشور در شهرستان مشهد مورخ ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت ماه با حضور ۲۰ تن از ورزشکاران استان‌های کشور که مقام اول به آقای آغاسی از استان اصفهان، مقام دوم به آقای فارسی از تهران، مقام سوم به آقای محمدی از مرکزی رسید. مسابقات شطرنج قهرمانی کشور ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ماه در اصفهان برگزار شد که در این مسابقات ۱۵ نفر شرکت کردند. برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط واحد رفاهی ورزشی برای بازنشستگان پیش بینی شده است که جلسه اول آن (کارگاه آشنایی بازنشستگان با تلفن همراه) ۳۰ اردیبهشت ماه و جلسه دوم آن ۳ خرداد با حضور ۳۰ تن از داوطلبان و همکاری واحد انفورماتیک برگزار شد. کارگاه آموزش کامپیوتر، حرکات اصلاحی و سلامتی و تندرستی از جمله کارگاه‌های دیگری‌ست که به زودی برگزار خواهد شد.

در اردیبهشت ماه کمیته ورزش بانوان با حضور ۵ تن از علاقه‌مندان و متخصصان این حوزه برگزار شد که درنهایت سمیرا رفیعی نژاد به عنوان رئیس حوزه ورزش بانوان و فقیهی به عنوان نائب رئیس انتخاب شدند. قرار است آیین نامه‌ای هم تنظیم شود تا براساس آن این بخش هم فعالیت خود را آغاز کند.

جلسه برگزاری مسابقات فوتسال سراسری کانون‌های استان‌های کشور در خردادماه برگزار شد که آیین نامه آن با حضور ۲۲ تن از اعضای استان‌ها تدوین گردید همچنین فروردین ماه انتخابات هیات سرپرستی فوتسال هم برگزار شد. همچنین دومین دوره مسابقات شطرنج بازنشستگان تهران در خردادماه برگزار شد.

توافق نامه‌ای با مجموعه ورزشی انقلاب امضا کردیم تا سردفتران و دفتریاران بتوانند همراه خانواده‌هایشان از تخفیف ۳۵ درصدی استفاده کنند. همکاران همچنان می‌توانند به صورت محدود از استخر و سالن ورزشی یو جیم هم استفاده کنند. همچنین جلسات مکرر با مسئولان ورزشی فوتبال، فوتسال، کوهنوردی و… داریم تا بتوانیم به این رشته‌های ورزشی بیشتر از قبل رونق دهیم. واحد کوهنوردی هم برنامه منظمی به صورت هفتگی دارد که درنوع خود بینظیر است. طرح ساماندهی مهمانسراهای کانون‌ها و ساماندهی ورزش استان‌ها از دوطرح عمده‌ای است که به هیات مدیره ارسال کردیم تا همه به صورت یکسان از خدمات ورزشی و رفاهی برخوردار شوند چرا که اعتقاد ما این است سردفتری که در سیستان و بلوچستان است هیچ فرقی با سردفتر تهران ندارد.

استان خراسان رضوی، اصفهان از جمله استان‌هایی هستند که در حوزه ورزشی بسیار فعال هستند. استان‌های دیگر از جمله لرستان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، سیستان و بلوچستان هم پیشرفت بسیار خوبی داشتند. به اعتقاد من موتور حوزه ورزشی در استان‌ها روشن شده و خداروشکر به خوبی پیش رفته است و ایمان دارم سال آینده همه استان‌ها فعال خواهند بود یعنی اگر بدانند ما چه شرایط خوبی را فراهم می‌کنیم حتما استقبال خواهند کرد ضمن اینکه کم تحرکی برای صنف ما سم است و ورزش برای همکاران ضروری‌ست.

تجلیل از بازنشستگان با یک لوح بسیار زرین و زیبا یکی از اقداماتی است که هر ۳ ماه یکبار توسط کمیته رفاهی ورزشی در سراسر کشور برگزار می‌شود تا اقدامی جهت سپاس از بازنشستگان محترم باشد.

طرح تشویق سردفتران و دفتریاران شاخص (شایسته سالاری) را به هیات مدیره ارسال کردیم تا افراد شایسته صنف خود را بشناسیم و از آنها تقدیر بعمل آوریم البته این طرح فقط مربوط به حوزه ورزشی و ورزشکاران نیست بلکه شامل هنرمندان، نویسندگان و بطور کلی افراد شاخص می‌شود. برای این کار روسای کانون‌های استان‌ها باید سردفتران و دفتریاران شاخص را به ما معرفی کنند تا از آنها تجلیل کنیم

انصافا هیات مدیره کمک بسیار خوبی در بخش ورزش و رفاه کرده است. همچنین از واحد روابط عمومی و انفورماتیک کانون و تمامی همکارانم در کمیته رفاهی ورزشی تهران و استان‌ها تشکر ویژه‌ای دارم.

جلیلیان: پژوهشگاه کانون آماده بهره برداری و کار است

علی جلیلیان، رئیس پژوهشگاه کانون در مورد آخرین وضعیت ایجاد پژوهشگاه گفت: مشکل ما در حوزه سردفتری این است که رفتار انفعالی داریم یعنی برای خطرات احتمالی و حتی امتیازاتی که ممکن است برای ما وجود داشته باشد، هیچ برنامه مدونی از یک کانال مشخص نداریم درواقع همیشه منتظریم طرح یا لایحه‌ای از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی بیاید و بعد برای رفع خطرات حوزه سردفتری چاره‌ای بیاندیشیم درحالی که نباید اینگونه باشد. ما از خطرات و ظرفیت‌های مثبت و منفی صنف سردفتری آگاهیم فقط برنامه‌ای برای رفع خطرات و همچنین بالفعل کردن ظرفیت‌ها نداریم. همانطور که مشخص است، وظیفه این کارها برعهده اتاق فکر است تا هر ایده و طرحی را عینیت ببخشد. پیرو این موضوع، اواخر هیات مدیره قبلی آقای خندانی پیشنهاد دادند پژوهشگاهی ایجاد کنیم به همین با آقایان خندانی، حبیبی مظاهری، عزیزی مرادپور، سعیدی کیا و بنده هیات موسس این پژوهشگاه را تشکیل دادیم. تاسیس پژوهشگاه نیاز به اخذ یکسری مجوزها از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارد بنابراین شاخص‌ها و مواردی که لازم بود را آماده و به این وزارتخانه تحویل دادیم. اولین اقدام اداری که برای پژوهشگاه انجام دادیم، تدوین اساسنامه بود.

ما اعضای هیات موسس به همراه فحول و نخبگان صنف سردفتری از جمله آقایان مشایخ، کی نیا، آرانی، گودرزی، محروم عظیمیان در روزهای سخت کرونا به صورت حضوری جلسات متعددی برگزار کردیم و درنهایت اساسنامه پژوهشگاه تدوین شد. لازمه یک پژوهشگاه وجود ۲ الی ۳ گروه پژوهشی است لذا برای تامین این گروه‌ها ( هر گروه ۵ نفر) نیاز به نیروی انسانی داشتیم بنابراین اولین کاری که انجام دادیم این بود یک فراخوان عام میان همکاران و افرادی جز سردفتران و دفتریاران منتشر کردیم چرا که ما در انتخاب این گروه‌ها محدودیت داشتیم و تعدادی ازاین افراد باید به صورت تمام وقت در پژوهشگاه کار کنند بنابراین طبیعی‌ست که نمی‌توانستیم همه افراد گروه‌های پژوهشی را از میان سران دفاتر و دفتریاران انتخاب کنیم. پیرو این فراخوان بیش از ۱۴۰ نفر از همکاران و افراد علاه مند به کار در پژوهشگاه، اعلام آمادگی کردند و رزومه خود را برای ما فرستادند ما هم یک کارگروه تشکیل دادیم تا رزومه‌ها را براساس ممیزی‌ها بررسی کرده و افراد را براساس جایگاه علمی‌شان طبقه بندی کنند. از میان تمام افرادی که اعلام آمادگی کردند به ۳۰ نفر اول آنها براساس علم‌شان نمره دادیم درواقع فقط یه خوداظهاری یعنی رزومه ارسالی اکتفا نکردیم بلکه مصاحبه حضوری هم گرفتیم تا در سنجش علمی افراد به اطمینان برسیم. برنامه ما این است که از ۱۵ نفر اول در پژوهشگاه استفاده کنیم و اگر فردی نتواند همکاری کند سراغ نفر شانزدهم برویم به همین ترتیب نگرانی بابت تامین نیروی انسانی گروه‌های پژوهشی نداشته باشیم. ساختمان اصلی پژوهشگاه کنار ساختمان اصلی کانون سردفتران و دفتریاران است و هم اکنون درحال تجهیز آن هستیم و تقریبا آماده است درواقع علاوه بر طی کردن مسیر اداری به امور اجرایی هم پرداختیم تا عقب نمانیم و بتوانیم هرچه زودتر پژوهشگاه را راه اندازی کنیم. چشم انداز ما این است که این پژوهشگاه اتاق فکری باشد تا بتوانیم از خطرات احتمالی که ممکن است برای حوزه سردفتری به وجود بیاید، جلوگیری کنیم. این روزها با پیشرفت علم و فناوری یک سری از مشاغل کاملا از بین رفته‌اند برای مثال یک روزی در کشورمان تلگراف خانه داشتیم که الان اثری از آن نیست مبرهن است اگر مشاغل خود را با پیشرفت علم همراه نکنند رو به نابودی می‌روند. در شغل ما هم با ورود هوش مصنوعی و پیشرفت سریع فناوری قطعا دگرگونی‌هایی ایجاد می‌شود به همین دلیل ناچاریم خودمان را به روزرسانی کنیم که این کار نیاز به فکر و تحلیل اتفاقات آینده دارد و وظیفه آن برعهده پژوهشگاه و نخبگان آن است. اکنون ۸ هزار و ۳۰۰ دفتر اسناد رسمی در نقاط مختلف کشور وجود دارد که تک تک آنها ظرفیت بسیار بالایی دارند و کارهای بسیار زیادی می‌توانند انجام دهند برای مثال از آنجایی که دولت به سمت کوچک سازی خود می‌رود، می‌توان یکسری از کارهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دولت را برعهده دفاتر قرار داد تا هم بخش خصوصی به عنوان چرخ قوی اقتصادی تقویت شود هم وظایف دولت کم شود. طبیعتا اگر طبق برنامه‌های پژوهشگاه پیش برویم علاوه بر اینکه می‌توانیم صلاحیت‌های از دست رفته را برگردانیم، می‌توانیم صلاحیت‌های جدیدی را هم بگیریم.

به اعتقاد من حوزه سردفتری مهم‌ترین حوزه در بخش خصوصی است. نمی‌توان شغل دیگری را مانند آن پیدا کرد که هم کار حاکمیتی انجام دهد هم به صورت بخش خصوصی  فعالیت کند. حتما در برنامه‌های خود تعامل با سایر پژوهشگاه‌ها هم داریم. اکنون هم همکاران ما با پژوهشگاه قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و… همکاری دارند اما به صورت پراکنده است که انشالله با راه اندازی پژوهشگاه به صورت منظم و متمرکز این تعامل را ادامه خواهیم تا درنهایت به نفع نظام و ساختار اداری و دیوانی کشور باشد.

 سالاریان: ایجاد دیوان داوری کانون سردفتران و دفتریاران در دستور کار واحد

محمد امین سالاریان، رئیس واحد آموزش و پژوهش کانون و عضو هیات مدیره درمورد عملکرد این واحد می‌گوید: دفتر آموزش و پژوهش با رصد چالش‌ها و آسیب‌های موجود از جمله دغدغه همکاران در خصوص  قانون صدور مجوز کسب و کار، تلاش براى احیاى ماده ٢٩ قانون تخلفات، نگرانى از صندوق سرمایه گذارى و بیمه، نحوست و خطر ماده ١٣ قانون دفاتر، اصلاح آیین نامه، اصلاح ساختار و تشکیلات کانون، اهتمام به ارتقاء حقوق بازنشستگى، افزایش تعرفه حق التحریر، بهره گیرى از فناوری‌هاى نوین و نوظهور، عدم استاندارد بودن بخش‌ها و قسمت‌های مختلف کاملا آشنا بوده لذا در گام نخست و ‌براساس اولویت بندی و در راستای توسعه کمی و کیفی و نظارت بر کلیه امور مرتبط، مبادرت به تهیه و تدوین برنامه جامع و سند تحول آموزش و پژوهش کرده و بر مباحثی همچون استانداردسازی، ترمیم و ارتقاء واحدهاى آموزشی و پژوهشی و استقلال مالی و تجاری سازی و سودآوری آن توجه ویژه‌ای داشته است.

دغدغه و نگرانی جامعه سردفتری در خصوص قانون تسهیل کسب و کار و احتمال ورود بدون ضابطه متقاضیان جدید، اینجانب و دفتر آموزش و پژوهش را بر آن داشت تا به سرعت نسبت به تدوین دستورالعمل آموزشی و کارآموزی و اختبار اقدام کنیم در نتیجه دستورالعمل حاضر در ۶۷ ماده شامل هشت فصل حاوی مسائل مبتلا به آموزشی و کارآموزی و اختبار متقاضیان ماده ۶۹ و ورودی‌های جدید و در پاره‌ای از مواد در برگیرنده آموزش ضمن خدمت همکاران می‌باشد که علاوه بر تعیین خط مشی و سیاست گذاری‌های کلان به ارتقاء سطح علمی و عملی و پژوهشی توجه خاصی شده است. گرچه دفتر آموزش و پژوهش سخت براین باور است که باعنایت به اینکه در قسمت پنجم بند (الف) ماده ۱۳۵ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۳ و نیز بند (ه ) ماده ۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ ، امور ثبتی در زمره امور حاکمیتی ، محسوب گردیده و نهاد سردفتری اسناد رسمی نیز در چارچوب قوانین و قواعد جاری به عنوان مأمور عمومی و در کنار حاکمیت در دفاع از حریم اسناد و تثبیت و تحکیم سند رسمی و ایجاد امنیت و بهداشت قضایی ایفاء نقش می‌نماید لذا نهاد سردفتری می‌بایست همچون سایر نهادهای حاکمیتی از شمول قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار  خارج  شود. یکی دیگر از چالش‌ها و آسیب‌های صنف سردفتری و همکاران سردفتر و‌دفتریار اعمال ماده ۱۳ قانون دفاتر مصوب ۱۳۵۴ است که موجب بروز لطمات و خسارات مادی و معنوی شدیدی به همکاران شده است لذا دفتر آموزش و پژوهش با ارائه راهکارهای حقوقی سازنده از جمله تهیه درخواستی جهت اعمال ماده ۹۱ قانون تشکیلات آیین دادرسی دیوان عدالت کرده است تا موجبات نسخ و یا محدود نمودن این ماده فراهم شود.

نگرانی از صندوق کانون و کاهش ارزش موجودی براساس شاخص تورم سالیانه، دفتر آموزش را بر آن داشت تا در کنار دیگر دغدغه مندان با دعوت از نخبگان و مدیران مالی در حوزه‌های بورس، سرمایه گذاری، بانکداری و … در جلسات هیئت مدیره و جلسات کمیته اقتصادی بتواند از تجارب ارزشمند ایشان بهره مند شود.

ضرورت داشتن برنامه و سند چشم انداز و تحول، امری اجتناب ناپذیر بوده بنابراین دعوت از اساتید رشته‌های مرتبط با حوزه مدیریت آغاز و نهایتا پرپوزالی به عنوان طراحی نقشه راه و چشم انداز کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت برای نهاد سردفتری تدوین و در قالب سند راهبردی تسلیم هیئت مدیره شد تا موجبات ترمیم و استاندارد سازی ساختار و تشکیلات کانون و ارتقا مطلوب‌تر ظرفیت‌های آن را به دنبال داشته باشد.

حفظ صلاحیت‌های موجود و افزایش صلاحیت‌های جدید از دیگر چالش‌های صنف سردفتری بوده و هست که بارها مورد بررسی و مداقه دفتر آموزش قرار گرفته و طرح‌ها و‌ پیشنهاداتی هم مطرح شده است که از جمله مهمترین آنها تاسیس مراکز راهنمایی و مشاوره ثبتی در کانون تهران و سایر کانون‌ها، تاسیس دیوان داوری کانون سردفتران و دفتران در تهران و دیگر استان‌ها می‌باشد چراکه با تجربه اینجانب در تدریس حقوق داورى و همکارى با مراکز داورى بر این باورم که تاسیس دیوان داورى کانون با داشتن پشتوانه قانونى، فقهی و حاکمیتى از جمله بند الف ماده ١١۶ قانون برنامه ششم، مواد ۴۵۴ تا ۵٠١ ق ا د م  مصوب ١٣٧٩، قانون داورى تجارى بین المللى مصوب ١٣٧۶، تشویق و ترغیت قوه قضاییه به شکسته شده انحصار و رسیدگی به حل و فصل دعاوى از طریق داوری‌هاى موردى و سازمانى، ظرفیت موجود در نهاد سردفترى با داشتن سرمایه‌هاى انسانى مجرب و متخصص و معتمد عموم جامعه از سردفتران شاغل و بازنشسته، ضرورت ایجاد زمینه جدید براى نهاد سردفترى تا بتواند با جذب و آموزش و ارجاع داورى سهم مادى و معنوى خود را در بین سایر نهادها قضایی و حقوقى تحصیل نماید، مى تواند هم باعث ایجاد سرمایه، اشتغال و درآمد شود و هم اینکه نقش نهاد سردفترى را در سیستم‌هاى حقوقى و قضایى پررنگ‌تر کند.

علاوه بر این اقدامات دفتر آموزش و پژوهش کانون به تصدی اینجانب هم زمان با اقدامات مذکور، نسبت به برگزاری کلاس‌های دوره کارآموزی تعداد ۴۶ نفر متقاضیان سردفتری و آزمون کارآموزان دوره سوم از تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۹  اقدام کرد که این آزمون‌ها در تهران در محل دانشگاه کانون و در استان‌ها با مشارکت رؤسای مراکز کانون استانی و به صورت حضوری برگزار شد و جلسات اختبار هم به بطور منظم در روزهای یکشنبه و سه شنبه با حضور اساتید محترم برگزار شده است.

شیبت زاده: امکان بارگذاری مقالات به زودی در سایت کانون ایجاد می‌شود

کامیار شیبت زاده، مدیر ماهنامه کانون وابسته به کانون سردفتران و دفتریاران درمورد عملکرد خود می‌گوید: در واحد ماهنامه کانون سردفتران و دفتریاران تعدادی مقاله زمین مانده بود که همه آنها را داوری، ویراستاری و به روز رسانی کردیم که همین کار چندین ماه زمان به خود اختصاص داد تا بتوانیم همه مقالات را طبقه بندی کنیم. به روز رسانی همه مقالات در سایت کانون انجام شده است به طوری که تمامی مجلات در دسترس است و با مراجعه به سایت می‌توان فایل آن را دریافت کرد . علاوه بر آن آرشیو کامل مجلات را به شکل فیزیکی در دسترس داریم.

یکی دیگر از اقدامات مهم انجام شده در ماه‌های اخیر ورود اعضای جدید به تحریریه ماهنامه کانون است. هم اکنون ۲۰ الی ۳۰ داور در جلسات حقوقی متعدد شرکت می‌کنند تا مقالات در جایگاه و شان کانون منتشر شوند. درهای واحد ما برای ورود اعضا تحریریه و داوران جدید همواره باز است و از پویایی اعضا استقبال می‌کنیم.

تاکنون ۱۹۲ شماره مجله چاپ و توزیع شده است. نکته مهم این است که مجله با کیفیت علمی مورد قبولی چاپ شود در واقع ما با کمترین هزینه این مجله را چاپ و توزیع می کنیم. حتی دلنوشته‌هایمان هم دغدغه‌های روز جامعه سردفتری است. تعداد فروش مجله‌ها و بازخورد سردفتران و دفتریاران نشان می‌دهد که ماهنامه در حد مقبولی قرار دارد.

مقالات ما از سوی جامعه حقوقی از جمله همکاران محترم و محاکم و دانشجویان حقوق مورد استقبال بسیاری قرار می‌گیرد و همه آنها در ردیف اول موتورهای جستجو در دسترس هستند. همین جا اعلام می‌کنم در تدوین ماهنامه از دریافت مقالات تمام علاقه مندان حقوق استقبال می‌کنیم البته که چاپ آنها بستگی به کیفیت علمی مقالات دریافتی دارد. متاسفانه مقالاتی که توسط همکاران محترم به ما ارسال می‌شود کم است با این وجود کانون سردفتران و دفتریاران مفتخر است ماهنامه ارزشمندی به قدمت ۷۰ سال دارد که به اصطلاح به آن پیشانی کانون می‌گویند.

به زودی بخشی در سایت کانون رونمایی می‌شود که به واسطه آن از سیستم سنتی کاملا خارج می‌شویم به این صورت که سردفتران و دفتریاران و تمامی علاقه مندان وارد سایت شده و مقالات خود را بارگذاری می‌کنند و تمامی ارتباط با داوران و نویسندگان در همان فضا انجام می گردد.

بنده و همکارانم در این واحد از پیشنهادات استقبال نموده و همواره پاسخ گوی هرگونه سوال و انتقادی هستیم.

با سایت‌های مهم و معتبر حقوقی در ارتباط هستیم و مقالات ما نمایه می‌شوند به همین دلیل میزان بازدید از مقالات تفاوت چشم گیری داشته است تا جایی که ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ما خواستند با مجله این سازمان تعامل داشته باشیم.

اتفاقات روز حوزه سردفتری، نوک پیکان ماهنامه است و در تمام شماره‌ها این دغدغه‌ها چاپ می شوند.

علیان نژادی: هیچ شکایتی بدون رسیدگی نمی‌ماند

رضا علیان نژادی، مدیر واحد نظارت و بازرسی کانون سردفتران و دفتریاران درمورد عملکرد واحد خود می‌گوید: یکی از اقداماتی که توسط واحد نظارت و بازرسی کانون سردفتران و دفتریاران انجام می‌شود، رسیدگی به تمامی شکایات ارجاع شده از طرف اداره کل ثبت استان تهران است که پاسخ مقتضی اعم از احراز تخلف و عدم احراز تخلف را اعلام می‌کنیم. رسیدگی به تمامی شکایات مطروحه در کانون سردفتران و و دفتریاران که به میز خدمت (مستقر در ساختمان اصلی کانون) ارائه و در دبیرخانه ثبت گردیده است از دیگر کارهای این واحد است که پیرو آن پاسخ مقتضی، مستدل و قانونی مبنی بر عدم احراز یا احراز تخلف ارائه می‌شود. «بازرسی‌های اجمالی» یکی از انواع بازرسی‌هاییست که انجام می‌شود. در این نوع بازرسی به صورت رندوم بدون طرح شکایت، دفاتر اسناد رسمی در سطح استان تهران مورد بازرسی قرار می‌گیرند که اگر تخلفی مشاهده شود، پرونده تا حصول نتیجه مورد تعقیب قرار می‌گیرد. دفتر بازرسی کانون، در «بازرسی‌های تلفیقی» با اداره کل بازرسی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همکاری می‌کند. امسال دو گروه متشکل از ۲ بازرس کانون سردفتران و دفتریاران، ۱ بازرس از سازمان ثبت اسناد و املاک استان تهران، ۱ بازرس از اداره کل بازرسی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای بازرسی تلفیقی از دفاتر اسناد رسمی تشکیل شده است. پاسخ به استعلام مراجع قضائی، انتظامی و پاسخگویی به سوالات مشورتی مراجع قضائی از دیگر اقدامات دفتر نظارت و بازرسی است که بسیار مورد استفاده مراجع قرار می‌گیرد. آموزش بازرسان کانون سردفتران و دفتریاران جهت به روزرسانی آنها، معمولا هر دوماه یکبار برگزار می‌شود. نکته حائز اهمیت اینکه باتوجه تعاملات فی مابین کانون و بازرسی سازمان و وضع دیدگاه ویژه قانونگذار به مسئله بررسی و تحقیقات مقدماتی  و تخصصی بودن بسیاری از امور دفاتر اسنادرسمی  و جایگاه همطرازی،  مطابق مواد ۶۶ و۷۳ همانند استعلام مراجع قضایی، دفتر نظارت و بازرسی  کانون بعنوان پایگاه علمی و تخصصی محل مشورت قرارمی‌گیرد وهمکاران ما در کانون بعنوان شخصیت‌های علمی در کلاس‌های آموزشی بازرسی سازمان مورد توجه‌اند. یکسال گذشته تعیین محل دفاتر یا جابجایی آنها برعهده کانون قرار گرفته و دو نفر از بازرسان کانون به عنوان نماینده دادستان این کار را انجام می‌دهند. گاهی بازرسان درخصوص یک پرونده دچار تشتت رویه می‌شوند که در این صورت کمیسیون بازرسی متشکل از سردفتران باسواد و بنام برگزار می‌شود تا اعضا به یک نظر واحد برسند.

رضایی: تمامی آرای صادر شده کمیسیون وحدت رویه کاملا حقوقی، قانونی، مدلل و مستدل است

مجتبی رضایی، مدیر دفتر حقوقی و معاضدت قضائی درمورد عملکرد واحد خود می‌گوید: دفتر حقوقی متشکل از پنج کمیسیون است که عبارتند از کمیسیون حقوقی، کمیسیون وحدت رویه، کمسیون حمایت و معاضدت قضائی، کمیسیون اصلاح و بررسی قوانین، کمیسیون بیمه و مسئولیت مدنی. از همان روز اول شروع به کار در این دفتر، تمامی اعضای فرهیخته که جز فحول و اصفیای قوم و جامعه سردفتری هستند را با سلایق و دیدگاه‌های مختلف دعوت کردیم که به نوبه خود اگر نگوییم بی‌نظیر، کم نظیر بود از طرفی با رواج بیماری کرونا امکان تشکیل جلسات به صورت حضوری وجود نداشت و سال‌ها بود که جلسات مجازی برگزار می‌شد که نتیجه چندانی هم نداشت بنابراین تشکیل جلسات حضوری را شروع کردیم تا سوالات حقوقی انباشته شده در دفتر حقوقی را به صورت مدلل و مستدل پاسخ دهیم.

براساس بند ۲ ماده ۶۶ قانون دفاتر اسناد رسمی، در مواردی که همکاران و سران دفاتر اسناد رسمی درخصوص تنظیم اسناد و یا موضوعی دچار تشتت رویه شوند، کمیسیون وحدت رویه تشکیل می‎شود تا اعضای این کمیسیون درباره آن به یک نظر واحد مدلل مستدل و قانونی برسند و رای صادر کنند، این رای پس از امضای ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان رای وحدت رویه لازم الاتباع و لازم الاجرا خواهد بود درنتیجه سران دفاتر اسناد رسمی موظف هستند در چارچوب رای وحدت رویه عمل کنند و اگر خدایی ناکرده آن را نادیده بگیرند، تخلف محسوب می‌شود. قاطعانه می‌گویم تمامی آرای صادر شده کمیسیون وحدت رویه کاملا حقوقی، قانونی، مدلل و مستدل است. از میان سوالات مطرح شده هفت مورد را که دفاتر اسناد رسمی در نحوه عمل دارای تشتت رویه می‌باشند انتخاب و جهت ایجاد وحدت رویه به کمیسیون مربوطه احاله نمودیم که به زودی در کمیسیون وحدت رویه مطرح ومورد بررسی قرار خواهند  گرفت.

پاسخ‌های کمیسیون حقوقی به صورت مشورتی‌ست بنابراین لازم الاتباع نیست اما بسیاری از همکاران در سراسر کشور از این نظرات در تنظیم اسناد خود استفاده می‌کنند درواقع می‌توان این کمیسیون را به اداره کل حقوقی قوه قضائیه تشبیه کرد. لازم به ذکر است علاوه بر سردفتران و دفتریاران سراسر کشور، محاکم دادگستری هم از کمیسیون حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران سوالاتی را مطرح می‌کنند بعنوان مثال دادگاهی از ما درباره قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ۴ سوال مطرح نموده  که این نشان می‌دهد نه تنها همکاران بلکه دادگاه‌ها هم از نظرات دفتر حقوقی کانون استفاده می‌کنند و مسئولیت این کمیسیون خطیر است. در ۱۲ جلسه تشکیل شده این کمیسیون به ۳۸سوال پاسخ داده شده است لازم بذکر است برای پاسخ به بعضی سوالات گاها اعضای محترم دفتر حقوقی چندین ساعت پیرامون موضوع با یکدیگر فحص و بحث می‌کنند تا بتوانند به یک اتفاق نظر رسیده و پاسخ مربوطه کاملا قانونی و مدلل و مستدل و با قوانین و مقرات موضوعه کاملا منطبق باشد.

کمیسیون حمایت و معاضدت قضائی براساس بند هشت ماده ۶۶ قانون دفاتر اسناد رسمی به اختلافات فی مابین سردفتر و دفتریار رسیدگی می‌کند که از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است وعمده این اختلافات ناشی از مسائل مالی می‌باشد. این کمیسیون علاوه بر رسیدگی به این اختلافات، به چالش‌ها و مشکلات حقوقی  که همکاران اعزه و گرامی در دادگاه‌های انتظامی، کیفری، حقوقی، دیوان عدالت اداری،  با آن روبه رو می‌شوند معاضدت و کمک کرده و در نحوه دفاع و تنظیم لوایح به همکاران گرامی مساعدت و بعضا مبادرت به تنظیم لوایح مربوطه جهت ارائه به مراجع مارالذکر می‌کنند لازم بذکر است از اواخر دی ماه سال گذشته اعضای محترم این کمیسیون که تمامی جز فرهیختگان جامعه سردفتری هستند قریب به ۲۶ مورد پرونده رسیدگی و مبادرت به اصدار رای مقتضی کرده‌اند.

کمیسیون اصلاح و بررسی قوانین از دیگر کمیسیون‌هایی است که با حضور قریب به ۱۵ نفر از فرهیختگان جامعه سردفتری برگزار می‌شود. موضوع این کمیسیون بررسی و تدوین و پیشنهاد اصلاح قوانین و آیین نامه ها و بخشنامه ها و دستورالعمل ها و شیوه نامه های مربوطه به مراجع ذیصلاح و تصمیم گیر است از جمله مواردی که این کمیسیون درحال حاضر مشغول به تدوین و ارائه پیشنهاد است بازنگری کامل در قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب  ۱۳۵۴ و ایضا آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتر یاران مصوب ۱۴۰۰می‌باشد چرا که قانون دفاتر اسناد رسمی باید براساس نیازهای روز جامعه مورد بازنگری و اصلاح واقع شود لذا یکی از وظایف مهم این کمیسیون همین موضوع است درواقع اعضای این کمیسیون مبادرت به تدوین و تنظیم پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات و آیین نامه و بخشنامه ها کرده و پیش نویس آنها را نیز آماده و مهیا کرده تا در صورت اقتضا و لزوم به مراجع ذیصلاح در قالب طرح یا لایحه ارائه گردد.

از دیگر کمیسیون‌های دفتر حقوقی کمیسیون بیمه و مسئولیت مدنی است که چنانچه سردفتری در تنظیم اسناد سهوا و یا بطور غیرعمد مرتکب تخلف و یا قصوری در تنظیم اسناد شود و در صورتی که متضرر و زیان دیده مبادرت به اقامه دعوی در دادگاه‌های حقوقی نماید و دادگاه مربوطه رای بر جبران خسارات وارده نماید اعضای این کمیسیون بر اساس قرارداد منعقده و پس از بررسی و رسیدگی موضوع مبادرت به صدور رای مقتضی خواهند نمود که درحال حاضر در این خصوص چهار پرونده در حال رسیدگی و بررسی و صدور رای مقتضی است.

در خاتمه لازم میدانم از زحمات بی‌دریغ و بی شائبه تمامی اعضای معزز و گرامی دفتر حقوقی که با زحمات خود باعث پیشبرد اهداف کانون و اعتلای جامعه سردفتری را فراهم می‌کنند کمال تشکر و امتنان را داشته باشم چرا که من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق.

پرداخت ماهانه ۱۳۰ مورد وام به سردفتران و دفتریاران

صندوق تعاون بطور متوسط هفته‌ای ۳۰ تا ۴۰ نفر و ماهیانه حدود ۱۳۰ نفر وام به سردفتران و دفتریاران پرداخت می‌کند. مبلغ این وام از ۲۴ میلیون تومان و حداکثر ۹۰ میلیون تومان متغییر است. برای وام کمتر از ۶۰ میلیون تومان یک ضامن و بیشتر از ۶۰ میلیون تومان ۲ ضامن لازم است. درخصوص مدارک لازم هم می‌توان به چک وام گیرنده، چک ضامن، وکالت‌نامه و قرارداد اشاره کرد. مدت بازپرداخت وام ۵ سال و یا ۶۰ ماه است همچنین لازم به ذکر است پس از یک ماه از دریافت وام باید نسبت به پرداخت اقساط آن اقدام شود. درصورت تاخیر در پرداخت ۲ قسط اخطار و بیش از ۳ قسط اقدام قانونی انجام می‌گیرد. میزان مبلغ وام براساس سنوات خدمت تعیین می شود به این صورت که به سردفتر زیر ۱۰ سال ۳۰ میلیون تومان، بین ۱۰ تا ۲۰ سال خدمت ۶۰ میلیون و بالای ۲۰ سال خدمت ۹۰ میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد. همچنین دفتریار زیر ۱۰ سال ۲۴ میلیون تومان، بین ۱۰ تا ۲۰ سال خدمت ۴۸ میلیون تومان و بالای ۲۰ سال خدمت ۷۲ میلیون وام تعلق می‌گیرد.

کرمی زاده: تقویت حوزه IT کانون یک سرمایه گذاری بزرگ است

سعید کرمی زاده، عضو هیات مدیره و خزانه دار کانون سردفتران و دفتریاران درخصوص سرمایه گذاری جهت تامین منافع جامعه دفاتر اسناد رسمی گفت: درخصوص سرمایه گذاری باید عرض شود که در شروع دوره هیئت مدیره جدید، خود را با دو چالش روبرو دیدیم یکی چالش مرتبط با حوزه انفورماتیک و دیگری چالش سرمایه گذاری برای نجات صندوق بیمه و بازنشستگی کانون از خطر ورشکستگی و بالتبع تلاش برای پشت سر گذاشتن این چالش‌ها را در اولویت کاری خودمان قراردادیم.

مستحضرید که زمانه عوض شده و در عصر دیجیتال به سر می‌بریم، دفاتر اسناد رسمی درحال حاضر به روش سنتی خدمات خود را ارائه می‌کنند و طبیعی است در عصر دیجیتال کارایی لازم را ندارند و اگر اوضاع بر همین سبک و سیاق ادامه پیدا کند مرگ و یا اضمحلال دفاتر اسناد رسمی حتمی خواهد بود بنابراین تنها راه نجات انفورماتیک و استفاده از فناوری‌های عصر دیجیتال است و چاره‌ای جز سرمایه گذاری در این حوزه نداریم تا از سردفتری سنتی به سمت سردفتری نوین گذر کنیم. از طرفی برای دوام و بقای دفاتر اسناد رسمی نیاز به سرمایه گذاری در حوزه آی تی داریم و از طرفی سود آورترین سرمایه گذاری‌ها در دنیا درحال حاضر سرمایه گذاری در این بخش است به این دلیل چاره‌ای جز سرمایه گذاری در این حوزه نداریم چون اگر سرمایه گذاری نکنیم دفاتر اسناد رسمی به تاریخ خواهند پیوست از طرفی سرمایه گذاری در این بخش با توجه به سودآوری بالای آن به نجات صندوق بیمه و بازنشستگی کانون نیز کمک خواهد کرد.

اولویت دوم ما نجات صندوق بیمه و بازنشستگی کانون از ورشکستگی است. بی پردهعرض کنم حال صندوق بیمه و بازنشستگی کانون خوب نیست و تنها راه نجات آن از ورشکستگی تقویت صندوق با سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف است. اعضای هیئت مدیره فعلی بر لزوم سرمایه گذاری برای نجات صندوق کانون اتفاق نظر دارند و در این خصوص هم اقداماتی انجام داده‌ایم و با گروه‌های مختلف جهت سرمایه گذاری نشست داشته‌ایم که این تلاش‌ها اگر به نتیجه برسد برکات زیادی برای صنف خواهد داشت.

در خصوص پلتفرم‌ها و خرید دیتا سنتر هم این اطمینان را به همکاران می‌دهم اگر درایت لازم در تاسیس پلتفرم‌ها وجود داشته باشد و اگر واحد فناوری کانون مطابق با برنامه‌های پیش بینی شده به وظایف خود عمل کند نه تنها بازگشت سرمایه خواهیم داشت بلکه در آینده این امر هم باعث تقویت صندوق بیمه و بازنشستگی کانون خواهد شد  و هم با توجه به اینکه تاسیس پلتفرم‌ها خواسته حاکمیت است و به تسهیل در امور مردم منجر می‌شود سبب توسعه صلاحیت دفاتر و بازگشت صلاحیت‌های گرفته شده به دفاتر خواهد بود.

۳۴۹ مورد ابلاغ حذف موقت دفاتر اسناد رسمی

کمیسیون تقسیم اسناد کانون سردفتران و دفتریاران در جهت رعایت مساوات و عدالت در تقسیم اسناد دولتی و بانک های دولتی براساس بخشنامه شماره ۳۹۱۲ مورخ ۳۰/۰۹/۸۸ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دوبخش فعالیت می‌نماید. دبیرخانه تقسیم اسناد و هیات تقسیم اسناد. وظایف دبیرخانه کمیسیون تقسیم اسناد بدین شرح است: ۱) ورود اطلاعات آمار ارسالی ماهانه تعداد ۱۶۶۳ دفتر اسناد رسمی حوزه ثبتی تهران بزرگ و شهرری، ۲) رسیدگی و کنترل آمار واصله فوق از دفاتر یاد شده به منظور بررسی صحت اطلاعات و رعایت بخشنامه صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موضوع حق التحریر اسناد دولتی و در ادامه حسب مورد مکاتبه و تماس تلفنی جهت رفع نقص و تکمیل آمار.۳) بررسی نسبت به درخواست و شکایات دفاتر و مراکز دولتی در ارتباط با حذف یا اضافه بانک‌ها یا ادارات دولتی و نهایتا تهیه گزارش جداگانه مربوط به هریک از مراکز یا دفاتر جهت طرح در کمیسیون تقسیم اسناد بطور هفتگی ۴) بررسی درخواست‌های مجوز موردی که درخصوص یک سند واحد که در جلسات هفتگی کمیسیون مطرح نشده، اقدام لازم معمول و تحویل دبیرخانه می‌گردد. ۵) دفاتری که با درخواست آنها درخصوص همکاری با بانک‌ها و مراکز دولتی در کمیسیون تقسیم اسناد موافقت گردیده، ابلاغ مربوطه درصورتی صادر و ارسال می‌شود که سران دفاتر مربوطه بدهی معوقه به صندوق تعاون نداشته باشد. اعضای هیئت کمیسیون تقسیم اسناد به موجب مفاد بخشنامه شماره ۱۱۲۵۶۲۷۷۲۷۱ عبارتند از: نماینده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نماینده امور وزارت اقتصادی و دارایی، ریاست هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران که هر هفته در روز تعیین شده از قبل تشکیل جلسه داده و به گزارشات و توضیحاتی که توسط دبیر کمیسیون ارائه می‌گردد رسیدگی و پس از بررسی، تصمیمات متخذه در قالب مصوبه در اختیار دبیر کمیسیون قرار داده می‌شود تا برابر مقررات اقدام مقتضی صورت پذیرد.  ۱۸۱ نامه جهت صدور نامه در تقسیم اسناد، ۱۰۸ مورد ابلاغ حذف و همکاری، ۳۸ مورد مجوز موردی، ۰ مورد ابلاغ حذف موقت دفاتر اسناد رسمی، ۳۵ مورد مکاتبات متفرقه، ثبت ماهانه ۱۶۶۳ فقره آمار اسناد رهنی دولتی در سامانه، فرستنده و گیرنده نامه‌ها ۷۰ درصد دفاتر و ۳۰ درصد ادارات می‌باشند.

فعالیت ۱۴۵۸ مرکز درمانی در سراسر کشور

گزارش عملکرد ۳ ماهه نخست سال واحد بیمه و درمان به شرح ذیل است:

۸۶۵۸ ارجاع پرونده‌ها به واحد، ۱۰۸۹۶ ورودی پرونده‌ها به کانون، ۲۲۸۷۱ تعداد بیمه شدگان تحت تکفل، ۱۵۸۶۰ تعداد بیمه شدگان اصلی، ۱۴۵۸ تعداد مراکز درمانی، ۲۸۷۳۱ نفر تعداد بیمه شدگان کانون، ۱۰۷ میلیارد تومان هزینه‌های بیمه و درمانی.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد