×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
گفتگوی خندانی با همتای اروپایی، آسیایی و آفریقایی| مذاکرات ایران برای پیوستن به اتحادیه جهانی سردفتران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، علی خندانی، رئیس کانون درباره جزئیات اجلاس منطقه‌ای اتحادیه جهانی سردفتران گفت: این جلسه  ۱۸ و ۱۹ مهرماه در سمرقند ازبکستان با محوریت چند موضوع مهم تشکیل شد. اتحادیه جهانی سردفتران از هر ۵ قاره دنیا عضو دارد به عبارتی ۹۶ عضو رسمی در اتحادیه که نیم قرن از تشکیل آن می‌گذرد، فعالیت می‌کنند. اتحادیه به صورت سالانه اجلاس‌های مختلفی در کشورها با موضوعات مختلف برگزار می‌کند که در این اجلاس ۴۰ کشور اروپایی، آسیایی، آسیای میانه و آفریقایی از جمله قزاقستان، قرقیزستان، ژاپن، فرانسه، ترکیه، اندونزی، ترکمنستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان،  لیتوانی، انگلستان، الجزایر، بنین به نمایندگی از کشورهای آفریقایی، بلاروس، تاجیکستان، ازبکستان، مغولستان، روسیه، رومانی، مجارستان حضور داشتند.

وی افزود: اجلاس ۱۸ مهرماه (۱۰ اکتبر) با موضوع پیشگیری از پولشویی از طریق دفاتر اسناد رسمی بود که در کشور ما هم به آن پرداخته می‌شود. سخنرانان در این اجلاس رئیس کانون سردفتران ازبکستان، رئیس کمیسیون همکاری بین المللی اتحادیه، وزیر دادگستری ازبکستان، دانیل سدار سنگور رییس سابق اتحادیه بین المللی سردفتران و نمایندگان دیگر اعضای اتحادیه از جمله قزاقستان، آرژانتین، اتریش، اسپانیا،ازبکستان، انگلستان بودند که در خصوص رویه های مبارزه با پولشویی به خصوص استفاده از تکنولوژی‌های جدید به ایراد سخنرانی پرداختند. موضوع دوم در راستای الکترونیکی شدن خدمات دفاتر اسناد رسمی بود که اجلاس آن ۱۹ مهرماه ( ۱۱ اکتبر) با موضوع دفاتر اسناد رسمی در عصر دیجیتال، سند الکترونیکی، ثبت الکترونیکی، تدوین و تنظیم سند از راه دور، استفاده از خدمات سردفتری از طریق تلفن همراه و سند همراه برگزار شد. با پیشرفت فناوری همه کشورها به سمت خدمات غیرحضوری رفتند، در ایران هم بسیاری از امور الکترونیکی و غیرحضوری شده است. بعد از سخنرانی نمایندگان کشورهایی از جمله روسیه، قراقستان، قرقیزستان، فرانسه، ژاپن، لیتوانی، انگلستان متوجه شدم کشور ما در این زمینه در جایگاه خوبی قرار دارد و خداراشکر عقب نیستیم.

خندانی تصریح کرد: نحوه استفاده از هوش مصنوعی در تنظیم اسناد یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این جلاس مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مسئله‌ای که مطرح شد این بود با چه کیفیت و به چه شکلی باید از هوش مصنوعی استفاده کرد که به دفاتر اسناد رسمی آسیبی وارد نشود و احراز هویت مالکیت افراد به درستی انجام شود. درنتیجه قرار شد جمع بندی نهایی انجام شود تا رویه‌ای برای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سردفتری پیش گرفته شود تا کمترین آسیبی به این حوزه وارد نشود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه گفت: علاوه بر مطرح شدن ۳ موضوع مزبور، جشن ۲۰ سالگی استقلال سردفتران ازبسکتان هم برگزار شد که در آن رئیس سابق اتحادیه جهانی سردفتران، نائب رئیس اول اتحادیه، رئیس کمیسیون روابط بین الملل اتحادیه، رئیس آسایی و آفریقایی اتحادیه از افرادی بودند که در جلسه شرکت داشتند.

خندانی از ادامه مذاکره برای پیوستن ایران به اتحادیه جهانی سردفتران خبر داد و بیان کرد: در حاشیه این مراسم که دو روز برگزار شد، دیدارهای بسیار خوبی در راستای پیوستن ایران به اتحادیه جهانی سردفتران با نائب رئیس اول و رئیس کمیسیون همکاری‌های بین المللی اتحادیه داشتیم. ایرادات و ابهاماتی که وجود داشت را برطرف کردیم و به اطلاع آنها رساندیم. هچنین با رئیس کمیته بین الملل اتحادیه که مسئول عضویت کشورهاست مذاکره بسیار خوبی داشتیم و ایشان هم پذیرفتند که ایران این ظرفیت را دارد که عضو اتحادیه قرار گیرد.

وی افزود: با روسای آسیایی و آفریقایی هم دیدارهای بسیار تاثیرگذار و خوبی داشتیم و با آنها مفصل دراین خصوص صحبت کردیم نهایتا قرار شد رئیس کمیسیون بین الملل اگر لازم بود به ایران سفر کند و از نزدیک شرایط ما را ببیند تا تصمیم نهایی را اتخاذ کنند. اگر ایران در اجلاس‌های بین المللی اتحادیه حضور داشته باشد می‌تواند با انجام مذاکرات با صاحبان رای، آراء را جذب کند تا انشالله عضو اتحادیه شود.

در این اجلاس با عبدالحمید اشیت نایب رئیس اتحادیه بین‌المللی سردفتران از کشور الجزایر در خصوص احیای قرارداد همکاری دوجانبه سردفتری بین دو کشور و راه حل‌های تسریع روند پیوستن ایران به اتحادیه گفتگو کردیم.

همچنین با دانیل سدار سنگور، رییس سابق اتحادیه بین‌المللی سردفتران از کشور سنگال، اولانیکا سلام رئیس کمیسیون کشورهای آفریقایی اتحادیه از کشور بنین، ریچارد بوک رئیس کمیسیون بین‌المللی سردفتران از کشور آلمان درخصوص روند پیوستن ایران به اتحادیه بین‌المللی سردفتران به گفتگو پرداختیم. بطورکلی با روسای کانون‌های سردفتران ۲۰ کشور آفریقایی عضو اتحادیه و اندونزی، ازبکستان ارمنستان، تاجیکستان، ترکیه و روسیه گفتگو داشتیم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درخصوص آثار مثبت پیوستن ایران به اتحادیه جهانی سردفتران گفت: اگر این اتفاق بیفتد به لحاظ بین المللی و داخلی برای ما برکات زیادی دارد. اتحادیه سردفتران با اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا، سازمان ملل و.. ارتباط بسیار خوبی دارد و از این جهت به نفع ما خواهد بود.

یکی از وظایف اتحادیه ایجاد وحدت رویه در کشورهای مختلف در حوزه تنطیم اسناد است درواقع  در راستای ایجاد وحدت رویه در تنظیم اسنادی که بین کشورها مشترک است قدم برمی‌دارند که این کار برای ما نیز اهمیت زیادی دارد. ضمن اینکه اتحادیه پیرو توسعه سند رسمی اقدامات خوبی انجام داده است که امروزه ما در کشور خودمان بسیار پیگیر آن هستیم و برای حوزه ما بسیار اهمیت دارد.

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد