×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
گزارش کامل از پانزدهمین مجمع عمومی شورایعالی کانون ها و جوامع سردفتری در مشهد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، پانزدهمین مجمع عمومی شورایعالی کانون ها و جوامع سردفتری کشور روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در شهر مشهد کار خود را رسما آغاز کرد.

در ابتدای مراسم پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید، سرود ملی و زیارت خاصه حضرت ثامن الائمه امام رضا(ع) علی خندانی بعنوان رئیس جلسه، دستور کار را قرائت کرد که مهمترین دستور کار این مجمع برگزاری انتخابات هیات مدیره شورایعالی کانون ها و جوامع سردفتری بود.

با تعیین اعضای کمیته اجرایی انتخابات فرم ثبت نام کاندیداهای عضویت در هیات مدیره توزیع شد و تعداد ۱۹ نفر نامزد شدند. پس از آن تعداد ۱۹ شماره در گوی شیشه ای قرارگرفت و طی قرعه کشی به ترتیب نامزدها به مدت ۵ دقیقه برنامه ها و دیدگاه های خود را بیان کردند.

پس از پایان سخنرانی نامزدها برگه های اخذ رای توزیع شد و پس از نوشتن آراء اعضای شورایعالی آرای خود را به صندوق رای انداختند.

 

خندانی: از میان ۱۹ کاندیدا ۷ عضو اصلی و ۲ علی البدل شورایعالی انتخاب شدند

 

علی خندانی رئیس شورایعالی کانون ها و جوامع سردفتری با تشریح انتخابات در روز اول مجمع عمومی گفت: با توجه به اینکه دوران هیئت مدیره شورای عالی کانون ها که منتخب مجمع عمومی هستند، ۳ ساله است، نخستین دستور کار این جلسات، انتخابات جدید هیئت مدیره شورای عالی کانون ها و جوامع کشور بود.

خندانی تصریح کرد: ۱۹ نفر نامزد عضویت در شورای عالی بودند و رای گیری طبق استانداردهای لازم برگزار شد و در نهایت اعضای شورای هیئت مدیره کانون ها و‌جوامع انتخاب شدند.

وی یادآور شد: آقایان سید مجید حبیبی، قدرت الله جلیل پیران، ساداتی کردخیلی، سیامک بهارلویی، مصطفی فرزانجو، محمد قجری و مصطفی سرخیل به عنوان ۷ نفر اعضای اصلی، آقایان آراد و حسن زاده به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: جلسه بعد از ظهر شوراعالی هم به بیان نقطه نظرات چند تن ار اعضا در خصوص موضوعات مختلف سپری شد. در ابتدای این جلسه ،علیرضا سلیمی نائینی رئیس واحد فن آوری کانون گزارشی از سیر تحولات کانون در ۳ سال گذشته در خصوص پلتفرم ها، اقدامات انجام شده و یا در دست اقدام ارائه کرد.

وی اضافه کرد: در ادامه آقایان مرادی و جلیلیان، مسئولان اجرایی و فنی، گزارشی درباره بحث قانونی و مالی سرمایه گذاری صندوق کانون ارایه دادند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه گزارش ‌سوم درخصوص وضعیت امور مالی کانون بود، گفت: آقای کرمی زاده به عنوان خزانه دار و آقای رشتیانی به عنوان مسئول مالی گزارشی در همین زمینه به مجموعه شورا ارائه دادند.

خندانی تصریح کرد: گزارش آخر در خصوص عملکرد کانون مرکز بود و‌ آقای اصلانی، گزارش کاملی در خصوص وقایع کانون مرکز از جمله اقدامات انجام شده، مصوبات در حوزه های مختلف و قوانین و طرح ها و لایحه هایی که در مجلس مطرح است ، ارائه داد.

وی گفت: در نهایت دیدگاه و نظرات چند تن از اعضای مجمع استماع و چند پیشنهاد خوب هم ‌مطرح شد که شورا آن ها را پیگیری خواهد کرد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران یادآور شد: با توجه به اینکه اعضای هئیت مدیره شورا مشخص شدند، نخستین جلسه بدون فوت وقت برگزار و‌اعضای هیئت رئیسه، رئیس، نائب رئیس، دبیر، خزانه دار و مسئول روابط عمومی مشخص شدند.

 

تشریح ۱۳ اقدام شورایعالی کانون ها و جوامع سردفتری در دوره قبل

تشریح ۱۳ اقدام شورایعالی کانون ها و جوامع سردفتری در دوره قبل

 

در بخش دوم نخستین روز از پانزدهمین مجمع عمومی شورای عالی کانون ها و جوامع سردفتری کشور محمدرضا محامد دبیر سابق شورایعالی گفت: دومین دوره هیات مدیره شورایعالی کار خود را از روز یکشنبه سوم آذرماه ۱۳۹۸ با دیدار ریاست وقت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (ذبیح الله خدائیان) آغاز کرد و در این ایام با یکی از پرمخاطره ترین و پرچالش ترین دوران های نهادسردفتری روبرو شد.

محامد اظهار کرد: جدال و کشمکش نابرابر و ناعادلانه در موضوع اسنادخودرو و چنگ اندازی بخش قدرتمندی از نهادهای عمومی و حاکمیتی در صلاحیت ذاتی و تخصصی دفاتر اسناد رسمی در تنظیم سند خودرو و همدستی و هم داستانی دادستان کل کشور و بخش اعظم پایگاه های خبری و رسانه ها همچون صدا و سیما با آنان قصه پرغصه ای از این دوران است که بیش از نیمی از وقت و انرژی هیات مدیره و شورا و تمام دست اندرکاران مدیریتی صنفی در سراسر کشور را مصروف خود کرد.

دبیر سابق شورایعالی کانون ها و جوامع سردفتری کشور گفت: چالش بیماری کرونا و شرایط سخت و ویژه آن که در تاریخ نسل ما کم سابقه یا بی سابقه بود که بر فعالیت ها و تشکیل جلسات و رفت و آمدهای هیات مدیره موانعی ایجاد کرد و برخی از همکاران خوبمان هم با دنیای فانی وداع کردند.

محامد با اشاره به مصوبه بی سابقه و ناهنجار کمیسیون جهش تولید مجلس تحت عنوان قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، اظهار کرد: این مصوبه آمده بود ساختار دفاتر اسناد رسمی و آرامش و امنیت شغلی همکاران و آینده مالی کانون و بازنشستگان آن را به چالش بکشد و برگزاری آزمون با آن کیفیت که این موضوع از سال ۱۳۹۹ تاکنون همراه با هیات مدیره شورای عالی و دغدغه آن بوده است.

وی افزود: افزایش سرسام آور هزینه ها و تکانه های شدید اقتصادی در جامعه که تمام همکاران و دفاتر اسناد رسمی و امورمالی کانون را تحت تاثیر بی سابقه خود قرارداده یکی از تلاش ها و پیگیری های مستمر و ریاست آن را در بحث اصلاح حق التحریر دفاتر اسناد رسمی با وجود مخالفت صریح آن با ماده ۵۴ قانون دفاتر نمود که به فضل الهی به نتایج مثبت منجر شد.

محامد در ادامه به تغییرات و تحولات پر شتاب جامعه در حوزه فناوری های ارتباطی و هوشمندسازی اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات، لزوم چرخش های تحول گرا و سریع را در جهت به روزرسانی نحوه خدمات دفاتر اسناد رسمی و کانون ها را دو چندان کرده است.  این امر نگرانی ها و مخاطراتی را در حوزه فعالیت نهادهای سردفتری ایجاد کرده که بیم آن می رود در صورت عدم پاسخگویی مناسب، نهاد دفاتر اسناد رسمی و شورایعالی و کانون ها به این نیاز روزافزون جامعه و حاکمیت، ضربه دیگری را به ساختار سردفتری کشور وارد نماید.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان قم افزود: واقعیت آن است که هر کدام از این چالش ها و تحولات برای به زانو درآوردن یک نهاد خصوصی و اتحادیه صنفی کافی است، اما به حول و قوه الهی و به مدد تدبیر، اتحاد، همدلی و تلاش مضاعف همه دلسوزان جامعه سردفتری از جمله ریاست و هیات مدیره شورایعالی سردفتری کشور و پشتیبانی و حمایت اعضای محترم مجمع عمومی در بزنگاه های مورد نیاز، نهاد سردفتری اسناد رسمی، تاب آوری، وزانت و کرامت خود را حفظ کرده و از اصالت و هویت خود دفاع نموده است.

محامد با ابراز امیدواری از اینکه با حفظ اتحاد و همدلی و استفاده از تجارب می شود از مسائل و مشکلات جامعه سردفتری با موفقیت عبور کرد به بیان عناوین بررسی ها، پیگیری ها و اقدامات دومین دوره هیات مدیره شورای عالی پرداخت.

به گفته او علی رغم وجود موانع متعدد در راه تشکیل جلسات حضوری، همچون بیماری کرونا و ناآرامی های اخیر در کشور، ۶۰ جلسه حضوری، بیش از ۱۰ جلسه غیرحضوری، بیش از ۱۰ جلسه با مدیران و کارشناسان برگزار شده است.

عناوین اقدامات انجام شده در دومین دوره شورای عالی کانون ها و جوامع سردفتری کشور به این شرح است:

۱-آیین نامه جدید قانون دفاتر اسناد رسمی و تلاش برای اثبات نواقص متعدد در آن و قانع نمودن مدیران سازمانی و قوه قضائیه برای اصلاح زودهنگام این آئین نامه و تشکیل کمیته ای برای اصلاح و ارائه پیشنهادات اصلاحی

۲-موضوع سقف حق التحریر دفاتر و تقسیم اسناد

۳-بررسی مصوبات کمیسیون جهش تولید، پیگیری آن در این کمیسیون و صحن مجلس، مذاکره و دعوت از نمایندگان تاثیرگذار در این حوزه و مراجعات مکرر به مجلس در مراحل مختلف تصویب در کمیسیون و صحن مجلس و شورای نگهبان

۴-پیگیری و مطالبه اقدامات فناورانه سخت افزاری و نرم افزاری کانون از جمله دیتاسنتر احداثی و تفاهم نامه انفورماتیکی با سازمان ثبت

۵-ورود به بحث مهم اسکن و تصویربرداری از دفاتر دست نویس، در این خصوص هماهنگی کانون ها و شورای عالی در جهت برطرف نمودن دغدغه چندین ساله نهادهای سردفتری و جلوگیری از نابودی بخشی از میراث مکتوب و پردازش حقوقی کشور

۶-بررسی، اعلام نظر و ایستادگی یکپارچه نهادهای سردفتری و کانون ها با تبعیت از شورای عالی که در نوع خود بدیع و بی سابقه بوده است.در خصوص چالش اسناد اتومبیل به برگزاری جلسات متعدد هیات مدیره، مجمع عمومی و دیدارهای پر شمار با مدیران و اشخاص موثر در قوای مختلف کشور، نامه نگاری های متعدد با مقامات عالی رتبه و قوای سه گانه، سازمان ثبت، صدا و سیما و مراجع مختلف دیگر، بیان دیدگاه ها و اعتراضات نهاد سردفتری، صدور رای وحدت رویه شورای عالی ثبت و دیوان عالی کشور

۷-پیگیری و مطالبه واسپاری خدمات ثبتی و شبه قضایی به دفاتر اسناد رسمی

۸-پیگیری درصد اقدامات و زحمات متعدد رئیس و اعضای کمیته پارلمانی در مراحل مختلف مصوبات مجلس در حوزه نهادهای سردفتری از جمله حذف بندها و تبصره های بودجه، نیم درصد کاداستر و اخیرا در حذف ماده ۱۰ تبصره الحاقی به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مربوط به پلتفرم ها

۹-درخواست، پیگیری و تلاش در جهت اصلاح بخشنامه حق التحریر دفاتر علی رغم موانع متعدد حقوقی و قانونی

۱۰-پیگیری و مطالبه واریز برخط مالیات بر ارزش افزوده که جزء اولین و موفق ترین تجربه های صنفی در این حوزه است

۱۱-پیگیری ها و بررسی های مربوط به طرح الزام به ثبت اموال غیرمنقول در مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام

۱۲-پیگیری موضوع اثرانگشت سردفتر و لغو اقدامات و تلاش های سازمان در این خصوص تاکنون

۱۳-ورود به بحث سرمایه گذاری و حفظ منابع مالی کانون و توانمندسازی اقتصادی همکاران شاغل و بازنشسته و تشکیل کمیته اقتصادی شورا در این خصوص به عنوان یکی از آخرین اقدامات هیئت مدیره شورای عالی

 

رئیس، نایب رئیس و خزانه دار شورایعالی کانون ها و جوامع سردفتری تعیین شدند

 

در نخستین جلسه هیات مدیره شورایعالی کانون ها و جوامع سردفتری که در پایان روز نخست همایش برگزار شد مناصب و مسئولیت های اعضای هیات مدیره تعیین شد. بر اساس این گزارش افراد به شرح ذیل تعیین شدند:

رئیس: علی خندانی

نایب رئیس: سید مجید حبیبی

دبیرشورا: قدرت الله جلیل پیران

معاون مجلس: ساداتی کردخیلی

معاون حقوقی: سیامک بهارلویی

خزانه دار: مصطفی فرزانجو

روابط عمومی: محمد قجری

سخنگو: مصطفی سرخیل

 

سلیمی نائینی: تیرماه پلتفرم خدمات دیجیتال ثبتی رونمایی می شود

سلیمی نائینی: تیرماه پلتفرم خدمات دیجیتال ثبتی رونمایی می شود

 

همچنین در ادامه بخش دوم پانزدهمین مجمع عمومی شورای عالی کانون ها و جوامع سردفتری کشور علیرضا سلیمی نائینی نایب رئیس سابق کانون سردفتران و دفتریاران و رئیس واحد فن آوری اطلاعات کانون گفت: با مروری سریع بر تحولات حوزه فناوری و ارتباط آن با ارایه خدمات در جامعه، در می یابیم که زمان تغییر ساختار ارایه خدمت در دفاتر اسناد رسمی فرا رسیده و امروز در این راه ارزشمند، گامهای مهمی برداشته شده است.

سلیمی نائینی با اشاره به نقش و جایگاه پلتفرم ها در ارتقای سطح خدمات به مردم با اشاره به الزام حرکت در این مسیر تاکید کرد: راه پیش روی ما، انتخاب نیست، الزامی است که باید به سمت آن برویم و ساختار ارایه خدمات در دفاتر اسناد رسمی را متحول نماییم و چنانچه اندیشه ای با هر منطق و استدلال به تقابل با این تغییر ساختار حرکت کند، محکوم به حذف خواهد بود.

علیرضا سلیمی نائینی اظهار کرد: امروز دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران باید جایگاه خود را در حوزه اقتصاد دیجیتال پیدا و تثبیت نماید و مسوولیت تامین هرگونه زیرساخت مدنظر را عهده دار شود.
وی با اشاره به تکالیف کانون سردفتران و دفتریاران افزود: این نگاه که صرفا” مسوول تامین هزینه های بیمه و بازنشستگی هستیم نگاهی کاملا خطاست. شاید بزرگترین خطای فکری و عملی این بوده است که جایگاه خود را با چند تکلیف و وظیفه مقرر در حدود هشتاد سال قبل غیرقابل خدشه می دانستیم.

مدیر فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به معضلات اقتصاد دفاتر اسناد رسمی افزود: امروز سهم اقتصاد دفاتر اسناد رسمی از خدمات دیجیتال در جامعه تقریبا صفر است و با ادامه این فرآیند ، هیچ معجزه ای نمی تواند چرخ اقتصاد دفاتر اسناد رسمی را به حرکت درآورد.

نایب رییس سابق کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به انتظارات به حق دفاتر اسناد رسمی در ارتقای سطح خدمات و تکثر سرویسهای مختلف در دفاتر اسناد رسمی تاکید کرد: این انتظارات، تا زمانی که در مسیر تامین زیرساختهای آن گامی بر داشته نشود و کانون سرمایه گذاری لازم در این بخش را تخصیص ندهد، محقق نخواهد شد و هر روز باید شاهد این باشیم تا علاوه بر محروم ماندن دفاتر اسناد رسمی از خدماتی که می تواند در سبد خدماتی_اقتصادی دفاتر اسناد رسمی قرار گیرد، به صلاحیتهای فعلی ما نیز تعرض گردد.

مدیر فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به تهیه تحول فناوری در سال ۱۳۹۹ تاکید کرد، این طرح بر اساس نیازهای روز و افق ۱۵ ساله دفاتر اسناد رسمی تهیه شد و علیرغم طرح بسیاری از مطالب و ادعاهای ناصحیح ، با حمایت رییس محترم کانون و اکثریت اعضای وقت هیات مدیره ادامه یافت و امروز مدعی هستیم که چنانچه هر مسوولیتی در سطح ملی به دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران محول شد، تمام زیرساختهای فنی آن آماده و مهیاست.

سلیمی نائینی با تشکر فراوان از یکایک اعضای هیات مدیره فعلی تاکید کرد: اعضای محترم هیات فعلی به دور از هر گونه ادعا و هیاهو با منطقی صحیح و نگاهی دقیق به شرایط فعلی دفاتر اسناد رسمی و خطرات جدی پیش رو، نگاهی کاملا حمایتگرانه از این عرصه دارند که باید از یکایک این عزیزان قدردانی نمود.

علیرضا سلیمی نائینی اظهار کرد: امیدواریم ظرف دو ماه آینده بتوانیم از پلتفرم خدمات دیجیتال ثبتی رونمایی و شاهد نسخه ای جدید از سامانه ثبت الکترونیک اسناد در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ باشیم.

مدیر واحد فن آوری کانون سردفتران و دفتریاران در مورد قطعی سامانه ها گفت: متاسفانه از آنجا که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پیشانی ارایه خدمات در دفاتر اسناد رسمی قرارگرفته است، بسیاری از مشکلات و قطعی سرویسهای سایر دستگاهها به پای این سازمان نوشته می شود که دور از انصاف است.

سلیمی نائینی با اشاره به طرح دفاتر اسناد رسمی مجازی تاکید کرد، انتظار داریم با طرح های در دست اقدام، به زودی شاهد این باشیم تا در کنار فعالیت هر دفاتر اسناد رسمی در فضای واقعی شاهد فعال شدن یک دفتر اسناد رسمی مجازی با همان شرح خدمات و وظایف باشیم.

نایب رییس سابق کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره تغییر ساختری خدمات در دفاتر اسناد رسمی افزود: با همه احترام و اعتباری که برای پیشینه ارایه خدمات در دفاتر اسناد رسمی قائل هستیم، این پیشینه با همه عظمت خود در حال پیوستن به تاریخ است و به زودی دوره ای جدید در تاریخ سراسر خدمت و افتخار دفاتر اسناد رسمی آغاز خواهد شد.

گزارش مالی جامعه بزرگ دفاتر اسناد رسمی در شورایعالی قرائت شد

گزارش مالی جامعه بزرگ دفاتر اسناد رسمی در شورایعالی قرائت شد

 

حمزه عسکری رشتیانی مدیرمالی ، و سعید کرمی زاده خزانه دار هم در مجمع عمومی کانون ها و جوامع سردفتری کشور هم گزارش مالی سال ۱۴۰۱ را به استحضار اعضا رساندند. در این گزارش، مجموع درآمدهایی که در سال ۱۴۰۱ بابت حق بیمه بازنشستگی از دفاتر اسناد رسمی وصول شده اعلام و همچنین ریز هزینه ها از جمله حقوق بازنشستگان، مستمری بازماندگان، بیمه بیکاری دفتریاران، هزینه های درمانی پرداخت شده و هزینه های پرسنلی کارکنان کانون مرکز و سراسر کانون ها به استحضار اعضای هیئت مدیره رسید. همچنین موضوع سرمایه گذاری صندوق کانون هم از محورهای گفته های کرمی زاده بود.

اصلانی خبرداد: تشکیل شرکت سهامی خاص برای جلوگیری از خطر ورشکستگی

 

محمدرضا اصلانی در دومین روز از مراسم پانزدهمین مجمع عمومی شورایعالی کانون ها و جوامع سردفتری با تبریک سال جدید و قبولی طاعات و عبادات اعضا و حاضران در ماه مبارک رمضان و همچنین تبریک به اعضای جدید هیات مدیره شورایعالی گفت: خرسندم از اینکه جامعه بزرگ دفاتر اسناد رسمی به این سطح از بلوغ و تکامل رسیده که برای حل مسائل و چالش ها حوزه سردفتری از خرد جمعی و با رعایت امر شارع مقدس (و امرهم شوری بینهم) در پی حل مسائل و معضلات و سیاست گذاری در حوزه سردفتری باشد.

وی در ادامه گفت: هیئت مدیره اعتقاد راسخ بر فعالیت در ۲ حوزه سرمایه گذاری و انفورماتیک دارد.

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه افزود: با توجه به قانون صدور تسهیل مجوز های کسب و کار، وضعیت بیمه و بازنشستگی کانون و صندوق با مخاطره جدی مواجه است و برای تعدیل این اثر سوء مجبوریم به سمت سرمایه گذاری برویم و صندوق را از خطر ورشکستگی نجات دهیم.

اصلانی تاکید کرد: هیئت مدیره هم با جدیت تمام و با اتحاد کامل این موضوع را پیگیری می کند، هر چند شاید در مصادیق سرمایه گذاری اختلاف نظر داشته باشند اما در نفس موضوع همه هم نظر هستند.

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در خصوص روند این سرمایه گذاری گفت: جمع بندی به این شکل است که یک شرکت سهامی خاص ایجاد کنیم و در قالب آن کار سرمایه گذاری انجام دهیم ضمن اینکه خود هیئت مدیره هم از بحث سرمایه گذاری غافل نمانده و در ۶ماه اخیر که از عمر هیئت مدیر گذشته چند مورد سرمایه گذاری داشتیم و خریدهایی انجام دادیم که کاملا سود آور بوده و ارزش افزوده خوبی داشته است.

اصلانی اضافه کرد: در بحث انفورماتیک هم با توجه به تحولات اجتماعی باید خودمان را با این پیشرفت ها منطبق کنیم و در این بخش هم اعضای هیئت مدیره معتقدند که هر آنچه لازم است هزینه کنیم و امیدواریم از این طریق هم درآمد داشته باشیم.

وی در مورد روند کار در ایجاد پژوهشگاه کانون اظهار کرد: هیات موسس و اساسنامه پژوهشگاه کانون تعیین و تدوین و در حال اخذمجوزهای لازم هستیم. همچنین بخشی از طبقات ساختمان مجاور دفتر مرکزی کانون مرکز هم برای آغاز فعالیت پژوهشگاه تجهیز شده است.

 

 

درخواست برای تدوین و تصویب نظام جامع روابط عمومی و اطلاع رسانی کانون های کشور

درخواست برای تدوین و تصویب نظام جامع روابط عمومی و اطلاع رسانی کانون های کشور

 

سید هادی کسایی زاده مشاور رسانه ای کانون سردفتران و دفتریاران در پانزدهمین مجمع عمومی شورایعالی و جوامع سردفتری که در شهر مشهد برگزار شد گفت: روابط عمومی نشان دهنده شخصیت و لباس و تفکر و زبان یک سازمان است که بر اساس آنچه که اساتید فن به آن اشاره دارند بیش از ۳۲ وظیفه دارد. و طبیعتا با داشتن روابط عمومی حرفه ای یک سازمان می تواند به برنامه ها و اهدافی که دارد نزدیک تر شود. متاسفانه کانون سردفتران و دفتریاران در ده های اخیر با ضعف ساختاری و نیروی انسانی متخصص در عرصه روابط عمومی همراه بوده است اما تلاش برای تبیین این جایگاه مهم تا حدودی نتیجه داده اما هنوز موفقیت آمیز نیست.

در یک سال گذشته که بعنوان مشاور رسانه ای و کارشناس روابط عمومی مشغول به خدمت شدم توانستیم فقط با یک نیروی کار بخشی از اقدامات اولیه را انجام دهیم. اولین قدم بستر اطلاع رسانی کانون ها بود که در مدت ۶۰ روز توانستیم ۳۰ سایت خبری و اطلاع رسانی برای کانون هر استان را طراحی کنیم که مدیریت هر سایت می تواند برعهده هیات مدیره کانون هر استان باشد. البته کانون ها به دلیل همین ضعف ساختاری از این بستر استفاده نکردند.
گام دوم تجهیز روابط عمومی کانون به حداقل های امکانات بود که در سال جاری با تلاش آقای تیمورپناه مدیرمحترم روابط عمومی کانون و لطف اعضای محترم هیات مدیره توانستیم این تجهیزات را به روز رسانی و خریداری کنیم. و همچنین به تازگی مجوز فعالیت دو نیروی خبرنگار در روابط عمومی را گرفتیم که به دلیل دستمزد پایین هنوز به طور کامل میسر نشده است.

در سال گذشته روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران با انتشار یک هزار خبر تولیدی در قالب مصاحبه و گزارش در مورد اقدامات کانون ها و خدمات دفاتر اسناد رسمی در سایت خبری و برگزاری ۴ نشست خبری در تهران و ۱۰ نشست خبری در استان ها و همچنین ۱۵ سفر استانی که اینجانب به کانون ها داشتم، و برگزاری ۳ جشنواره فرهنگی و چاپ سه شماره ویژه نامه توانستیم با مدیریت جدید روابط عمومی کانون نقاط ضعف و قوت در بخشی از روابط عمومی را احصا کنیم که بخش های مهم آن بدین شرح است:

اول) روابط عمومی کانون ها و جوامع سردفتری هیچ ساختار و نظام جامع اطلاع رسانی ندارند و همین فقر موجب پراکندگی اقدامات روابط عمومی ها شده که از سروران و نخبگان جامعه بزرگ دفاتر اسناد رسمی در پانزدهمین مجمع عمومی شورایعالی کانون ها و جوامع سردفتری به ویژه اعضای جدید هیات مدیره شورا می خواهم که هیات مدیره کانون مرکز را در تحقق این امر یاری دهند. شاید گزافه نباشد که یکی از مهمترین دلایل ناکامی در دعوای حقوقی ثبت اسناد نقل و انتقال خودرو با پلیس و یا موضوع قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و غیره همین ضعف ساختاری روابط عمومی بود. همینجا که خوشبختانه معاونان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم حضور دارند بعنوان روزنامه نگار و کارشناس رسانه باید عرض کنم همین ضعف ساختاری در روابط عمومی سازمان که باید الگو و ناظر بر روابط عمومی کانون هم باشد هم وجود دارد.

دوم)بعنوان کارشناس روابط عمومی، افکار سنجی و رفتاراجتماعی اعتقاد دارم که هر دفتر اسناد رسمی در ایران می تواند یک رسانه باشد. متاسفانه دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور خالی از ابزار اطلاع رسانی اعم از مانیتور یا تلویزیون های نصب شده بر روی دیوار، روزنامه دیواری، تابلوهای اینفوگرافی و غیره هستند. لذا لازم و ضروری است تا از ظرفیت دفاتر برای اطلاع رسانی گسترده و شبکه ای به جامعه از خدمات دفاتر بهره بهتری برد. همچنین لازم است تا آموزش های لازم برای ارتقا سواد رسانه و ارتباط با رسانه ها از سوی تک تک سردفتران و دفتریاران انجام شود تا بتوانیم صدای خود را به جامعه و مسئولان برسانیم.

سوم) طرح آزمایشی استفاده از رابط های خبری در هر استان موفقیت آمیز بود لذا لازم است کانون هر استان با یک یا ۲ خبرنگار سالم و حرفه ای همکاری پاره وقت به صورت خرید خبر داشته باشد تا اخبار دفاتر و کانون استان به صورت حرفه ای تولید و منتشر شود. طبیعتا فعالیت رابطان خبری به معنی ارتباط کانون با نمایندگان مجلس استان، امام جمعه، دادستان، رئیس دادگستری، قضات، استاندار و سایر افراد تاثیرگذار خواهد بود و رابطان خبری می توانند نقش این پل ارتباطی را با محوریت تولید محتوای خبری ایفا کنند.

چهارم) با تشکر از اعضای محترم هیات مدیره کانون کردستان باید بگویم که اجرای طرح برگزاری دوره آموزش خبرنگاری در استان کردستان موفقیت آمیز بود و خبرنگاران این استان توانستند با حضور در این دوره رایگان هم آموزش ببینند و هم از نزدیک از زبان استاد دوره نقش دفاتر اسناد رسمی جایگاه کانون همراه با بیان دغدغه های این جامعه بزرگ را درک کنند. لذا اجرای این طرح در تمامی استان ها می تواند ارتباط موثری میان کانون ها با رسانه را ایفا کند.

پنجم) در سال جاری طی جلساتی که به همراه آقای تیمورپناه مدیرمحترم روابط عمومی کانون با مدیران رادیو داشتیم با رای اعضای محترم هیات مدیره کانون توانستیم قراردادی با رادیو سراسری داشته باشیم تا به زودی برنامه رادیویی تحت عنوان محضرخانه یا اسامی مشابه به صورت هفتگی تولید و پخش شود تا از این طریق مردم از اخبار دفاتر و کانون به ویژه خدمات دفاتر اسناد رسمی مطلع شوند.

ششم) طی برنامه ای که از سوی روابط عمومی کانون به هیات مدیره تقدیم شده که هنوز فرصت دفاع و تصویب آن نرسیده پس از تائید نهایی به زودی استودیو خبر و تلویزیون اینترنتی هم بعنوان یک ابزار دیگر به کمک اطلاع رسانی ها خواهد آمد.

هفتم) همچنین پیشنهاد اینجانب بعنوان کارشناس روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران این است که باید کانون ها و جوامع سردفتری دارای یک خبرگزاری و هفته نامه سراسری باشند به طوری که از دو رسانه مکتوب و سایبری حمایت کنند. بدیهی است که در اختیار داشتن دو رسانه قدرتمند می تواند بخشی از ضعف های اطلاع رسانی را ترمیم کند. در رخدادهای تلخ سالهای اخیر شاهد بایکوت رسانه ای وسیع روابط عمومی کانون بودیم و حتی گاها مجبور شدیم برای انتشار اخبار دفاع جامعه دفاتر اسناد رسمی در برابر هجمه ها اخبار را در قالب رپورتاژ منتشر کنیم که نشان دهنده رانت و فساد در برخی از رسانه هاست که به جای انتسار حقایق فقط یک طرفه اطلاع رسانی می کنند.

در انتهای عرایضم نه بعنوان مشاور رسانه ای کانون بلکه بعنوان یک روزنامه نگار باید بگویم که ضعف روابط عمومی به دلیل ضعف کانون ها در سراسر کشور بوده است. اگر تفکر داشتن یک روابط عمومی قدرتمند برای سکانداری جامعه بزرگ دفاتر اسناد رسمی در بحران ها می بود امروز وضع روابط عمومی این نبود.

متاسفانه نگاه ها همیشه به روابط عمومی نصب بنر و پوستر و عکاس باشی بوده در حالی که این خدمات ارتباط با مدیریت روابط عمومی نوین ندارد و می شود این اقدامات را برون سپاری کرد. روابط عمومی قدرتمند می تواند دفاتر اسناد رسمی را با سازمان ها، نهادها، سازمان های مردم نهاد، قوای سه گانه پیوند دهد چون وظیفه اصلی روابط عمومی ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی است. خواهش دارم اولین جلسه شورایعالی تدوین نظام جامع روابط عمومی کانون ها در کشور باشد. تا دیگر شاهد ارسال سلیقه ای اخبار و تصاویر نباشیم. تا روی تلفن همراه کانون ها تلفن تماس خبرنگاران و رسانه هم باشد. تا مراسم ۶ دی سلیقه ای در هر استان برگزار نشود. تا نشست های خبری پراکنده نباشد. تا مردم خدمات دفاتر را در بستر رسانه دریافت کنند. تا تریبون نمازهای جمعه، مساجد، رسانه ملی و غیره به صورت واحد در اختیار تمامی کانون ها قراربگیرد. تا هر گروهبانی به خودش اجازه ندهد در مورد مسائل حقوقی ورود کند.

از اینجا از تلاش های آقای خندانی رئیس محترم و اعضای محترم هیات مدیره کانون کمال تشکر و قدردانی را دارم و می گویم که روابط عمومی یک تیم است که تمام توان خود را برای تحقق اهدافش به کار گرفته است.

هاشمی: طراحی پلتفرم حرفه ای در کانون سردفتران و دفتریاران آغاز شده است

هاشمی: طراحی پلتفرم حرفه ای در کانون سردفتران و دفتریاران آغاز شده است

سید ستار هاشمی، در پانزدهمین مجمع عمومی شورایعالی کانون ها و جوامع سردفتری گفت: اگر بخواهیم نگاهی به وضعیت نرم افزار های سازمان داشته باشیم، باید گفت که زیرساخت های نرم افزاری هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ معماری نیاز به بازنگری دارد. بازه عمر در حوزه تکنولوژی بین ۲ تا ۳ سال است اما ما ده سال است که در سازمان از این فناوری عبور کردیم ونیاز به یک بازآرایی و بازطراحی در این حوزه داریم.

معاون فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: عمده خدماتی که در این حوزه در کشور ارایه می شود بر عهده سردفتران است و زیرساخت ها در سازمان متناسب با شرایط مورد نیاز ارائه این خدمات باشد.

هاشمی با بیان اینکه بی توجهی به تحول دیجیتال عواقب زیادی دارد، تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم در ضرورت توجه به تحول دیجیتال بحث مشتری و مشتری مداری است؛ اگر در حاکمیت و بخش خصوصی نگاهمان به مشتری محوری نباشد، نمی توانیم خدمت مناسب به ذی نفع نهایی در زنجیره ارزش ارایه دهیم. همچنین خدماتی که بعضا به هموطنان ارایه می دهیم و قطعی هایی که با آن مواجه هستیم، تجربه مشتری را مقداری متفاوت از نوع انتظارات مشتری از خدمات می کند.

معاون فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه حجم داده ها و نوع خدمات به شدت متنوع است، گفت: باید از زاویه دید مشتری به خدمات نگاه کنیم و داده ها در این زمینه کمک کننده هستند. سومین رکن فرایندهای کسب و کار این است که چه مقدار بهینه هستند و می توانیم خدمت را در حداقل زمانی ممکن به مشتری ارایه دهیم.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم، فرهنگ سازمانی استفاده از خدمات است که همان فرهنگ سازی است و حوزه روابط عمومی در این خصوص می تواند کمک کننده باشد. اگر این ارکان وجود نداشته باشد، تحول دیجیتالی رخ نخواهد داد.

هاشمی گفت: مقاومت ها در تقابل با فناوری و روش مورد پسند مشتریان، منجر به شکست است و رفتن به سمت این حوزه می تواند به فضا کمک کند.

وی با بیان اینکه طراحی، تولید و توسعه یک پلتفرم به عنوان یکی از محورهای تحول دیجیتال، اجتناب ناپذیر است، گفت: پلتفرم در مقابل با کسب و کار سنتی به وجود آمده و اختلافشان در یک نگاه شبکه ای است و این نگاه شبکه ای باعث خلق ارزش به صورت ذاتی برای جامعه و دستگاه ها است.

معاون فناوری سازمان ثبت اسناد با اشاره به اینکه مردم تسهیل گری را دوست دارند، ادامه داد: به همین منظور، تفاهم نامه ای در سازمان ثبت اسناد با کانون امضا و عملیاتی شد و این شروع کار برای حرکت به سمت پلتفرم خدمات ثبتی است و وقتی این سکو‌ ایجاد شود، نیازها هم به سمت ما می آید.

هاشمی گفت: برای شکل گیری این سکو نیاز به عقبه داریم و در همین راستا، استاندارهای مرتبط با سکو را باید توسعه دهیم و بازطراحی ثبت شرکت ها، مالکیت معنوی و ثبت الکترونیک را در دستور کار قراردادیم. بنابراین سال ۱۴۰۱ طراحی برنامه ها مفهومی بود و امسال اجرا را شروع کردیم.

وی یادآور شد: سال گذشته به صورت ماهانه ۲۶ میلیون و ۴۱۸ هزار ارائه خدمت داشتیم و‌در کل به ۲۰۰ دستگاه مختلف بالغ بر ۵۰ خدمت ارایه می دهیم.

هاشمی اضافه کرد: ابعاد خدمات در فضای ثبتی کشور زیاد است و ۴۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ارائه خدمات داشتیم.

 

کشاورز: اصلاح آیین نامه ها در مرحله امضاء و ابلاغ رئیس قوه قضائیه است

کشاورز: اصلاح آیین نامه ها در مرحله امضاء و ابلاغ رئیس قوه قضائیه است

 “صفدر کشاورز” در پانزدهمین مجمع عمومی شورای عالی کانون ها و جوامع سردفتری که در مشهد برگزار شد، در ابتدا به مرور برنامه های حوزه معاونت اسناد در بحث دفاتر اسناد رسمی پرداخت.

وی با اشاره به انتخابات هیئت مدیره کانون تهران در مرداده ماه ۱۴۰۱، اظهار کرد: با توجه به حساسیت هایی که وجود داشت، توانستیم با همکاری معاونت فناوری سازمان ثبت، انتخاباتی با کمترین حاشیه و به شکل الکترونیک انجام دهیم.اگر چه نگاه بر این بود که انتخابات به شکل صد در صدی الکترونیکی (مکانیزه) برگزار شود اما با توجه به محدودیت ها و نقص اطلاعاتی بخشی از احراز هویت به شکل سنتی و روند برگزاری انتخابات، اخد آرا، شمارش آن و نتیجه به شکل الکترونیکی انجام گرفت.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه در سال گذشته آزمون سردفتری اسناد رسمی با کمترین حاشیه برگزار شد، افزود: همانطور که می دانید در دوره های قبل بویژه سال ۹۷ حواشی زیادی درباره طرح سوال، تصحیح آن، اعلام نتایج و بررسی های بعد از آزمون وجود داشت که در سال گذشته با درایت ریاست سازمان، روسای کانون ها و همکاری سازمان سنجش در ۲۵ آذرماه با کمترین حاشیه برگزار شد. به گونه ای که ۴۸ ساعت بعد از اعلام نتایج آقای بابایی سوال کردند عجیب است که هیچگونه تحصن و اعتراضی وجود نداشت که پاسخ دادم به این دلیل که ما در طراحی و تصحیح سوالات دخالتی نداشتیم و انتخابات به شکل سالم برگزار شد.

کشاورز در ادامه به دو برنامه اصلاح تعرفه دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق اشاره کرد و گفت: همت بالایی برای اصلاح این تعرفه ها در سازمان و قوه قضائیه وجود داشت و خدا را شاکریم که پیش از پایان سال این موضوع هم به سرانجام رسید.

وی همچنین درباره بازنگری تعرفه ها هر ۴ سال یکبار گفت: ما می خواستیم همزمان با اصلاح تعرفه ها این موضوع را هم به تصویب برسانیم، اما در لحظه آخر حذف شد، در عوض در بحث اصلاح آئین نامه ها که هم اکنون در مرحله امضا و ابلاغ از سوی رئیس دستگاه قضا است، مورد پذیرش واقع شد.

کشاورز به کار بزرگ اسکن دفاتر دست نویس در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: با پیگیری و همت بالای هیئت مدیره کانون مرکز و استان ها، نزدیک به ۹۰۰ هزار جلد دفتر دفاتر دست نویس اسکن شد. این اسکن اتمام مرحله نیست و در اینجا کمک معاونت فناوری سازمان ثبت را برای ذخیره داده و استفاده دفاتر اسناد رسمی از آن (داده آمایی) می طلبد. به این شکل که اگر سردفتری به این داده ها نیاز پیدا کرد بدون مراجعه به دفتر، براساس جلد دفتر، شماره آن، نام عامل و متعامل، موضوع انتقال، براحتی جستجو کند. البته تعدادی از دفاتر باقی مانده اند که با پیگیری آقای خندانی آن تعداد باقی مانده هم پای کار بیایند و کار به اتمام برسد.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: موضوع اختبار نزدیک به هزار نفر از همکاران سران دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق در حوزه معاونت اسناد انجام گرفت. گفتن این مطالب برای این است که بی حاشیه بودن کار را نشان دهم، اختبار این جمعیت هزار نفری بدون ادعای حتی یک نفر نشان دهنده سلامت این اختبار است، مستحضر هستید که در سنوات گذشته اختبارها به چه شکل بود.

وی همچنین از تکمیل، جذب و پذیرش باقی مانده تعدادی از متقاضیان سردفتری سال ۹۷ و متقاضیان ماده ۶۹ در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: برای سال ۱۴۰۲ دیگر متقاضی سردفتری باقی نمانده مگر در مواردی که دوره قبل تجدید دوره خورده و باید در سال جدید مجدد بررسی شود.

کشاورز با اعلام اینکه در سال گذشته، ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار سند تنظیمی ( انواع اسناد) در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شد، افزود: در همین سال، ۵۲۷ هزار و ۸۲۹ واقعه ازدواج و ۲۰۵ هزار و ۲۰۳ مورد هم طلاق توسط سران دفاتر ثبت ازدواج و طلاق ثبت شده است.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: از دیگر اقدامات سال ۱۴۰۱ که ارتباط مستقیمی با سران دفاتر اسناد رسمی داشت، بحث تصدیق الکترونیکی دو مرحله ای بود که با وجود موانع بسیار، با همت دکتر هاشمی بعد از اجرای پایلوت و رفع محدودیت ها و نواقص در استان های دیگر با کمترین مشکل اجرایی شد مگر مواردی که از دست سازمان ثبت خارج بود از جمله آن می توان به موضوع پیامک ها اشاره کرد.

وی همچنین به موضوع اصلاح و بازنگری موادی از آیین نامه که سال گذشته با کمک هیات مدیره انجام گرفت، اشاره و بیان کرد: برای این منظور چند جلسه در حوزه ریاست قوه قضائیه برگزار و نهایی شد. هم اکنون هم برای توشیح، امضا و ابلاغ خدمت رییس دستگاه قضا ارسال شده است. انشالله طی چند روز آینده این اتفاق بیفتد.

کشاورز در ادامه به اهداف امور اسناد (مرتبط با دفاتر اسناد رسمی )در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و توضیح داد: اولین برنامه، اجرای تفاهم نامه فی ما بین کانون و سازمان ثبت با دو رویکرد بازطراحی، ارتقاء سامانه ثبت الکترونیک اسناد با همان شرکتی که برنامه این سامانه را نوشته است. ( این سامانه در سال ۹۲-۹۳ اجرا شد) و تاکنون بازطراحی نداشتیم، برای به روزرسانی و طراحی مجدد سامانه، در دفاتر و ادارات تقاضای بسیاری وجود داشت، اما بواسطه اینکه پیمانکاری برای این امر وجود نداشت با کمک معاونت فناوری برخی درخواست ها و اصلاحیات مرتفع شد اما مابقی درخواست ها با انعقاد قراداد که با همان شرکت طراح اولیه انجام شده اصلاح و طراحی مجدد خواهد شد.

وی ادامه داد: موضوع دوم تفاهم نامه فی مابین کانون و سازمان ثبت، ایجاد زیرساخت های لازم برای برون سپاری و اصطلاحا پلتفرم بود که به طور مفصل از سوی معاون امور فناوری سازمان (ستار هاشمی) ارائه شد.

بحث ایجاد زیرساخت لازم برای تنظیم اسناد الکترونیکی زندانیان موضوع دیگری بود که کشاورز به آن پرداخت و گفت: با توجه به ارتباطی که اکنون وجود دارد با اعزام سردفتر به محل زندان به همراه نماینده دادستان در همان محل دفترخانه با ایجاد زیرساخت و احراز هویتی که از سوی مامور زندان در زندان انجام میگیرد این موضوع هم انجام خواهد شد.

وی همچنین از اسکن و داده آمایی پرونده های پرسنلی سران دفاتر در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: اگر این اطلاعات اسکن و داده آمایی شود، دیگر به پرونده ها احتیاجی نخواهد بود و بایگانی راکد خواهند شد. با اینکار اطلاعات بین سه مجموعه کانون، سازمان ثبت، ادارات کل به صورت سامانه ای چرخش می کند و تشکیل پرونده فیزیکی در دفاتر نخواهیم داشت. با کمک معاونت فناوری سازمان، از این پس هر دفترخانه و سردفتری که برای گرفتن ابلاغ می آید مستندات به شکل اسکن شده در سامانه وجود دارد و دیگر چیزی به نام کاغذ برای سردفتر جمع آوری نخواهد شد.

کشاورز همچنین از دستورکار قراردادن اسکن دفاتر ازدواج و طلاق در سال جدید خبر داد و اظهار کرد: البته اینکار قابل مقایسه با دفاتر اسناد رسمی نیست اما بایستی انجام بگیرد.

وی افزود: ایجاد زیرساخت بازرسی الکترونیک و دسترسی به بازرسان از دیگر اهداف ما در سال ۱۴۰۲ است، اینگونه که بازرسان (در دورترین نقطه حتی )در اتاق خودشان نشسته اند و با سامانه ثبت الکترونیک اسناد تنظیمی را بررسی و کنترل میکنند، اگر موردی وجود داشته باشد و بخواهند برای آن اصل سند را رویت کنند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کنند. آن ها حتی برای تنظیم صورتجلسه بازرسی از طریق سامانه اقدام خواهند کرد. این اقدام در صورت اجرا پایه ای خواهد بود برای اجرای مراحل بعدی برای مثال اگر به مرحله کیفرخواست و دادگاه بدوی، انتظامی یا تجدید نظر رسید، همان پیوست استفاده خواهد شد.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه های امسال، برگزاری آزمون دفتریاری است، بعد از اینکه دفاتر بدون دفتریار شناسایی و اعلام نیاز شدند اسامی جمع بندی و طبق تاریخ تعیینی آزمون برگزار میشود. این آزمون هم با کمک سازمان سنجش برگزار میشود و در کل نگاه بر این است که ما طراحی و برگزاری آزمون نداشته باشیم تا حاشیه به وجود نیاید.

کشاورز همچنین از دستورکار قرار گرفتن بررسی اساسنامه کانون سردفتران ازدواج خبر داد و گفت این بررسی در مرحله نهایی است.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین بررسی موضوع برون سپاری ثبت شرکت ها و امور اجرا را از دو هدف مهم سال جاری عنوان و اظهار کرد: همیشه اعتقادم بر این بوده و باز هم عرض میکنم آیا ثبت شرکت از تنظیم اسناد مهم تر است؟ که نیست. نقل و انتقال املاک را سال هاست دفاتر اسناد رسمی انجام می دهند و ما براساس آن نقل و انتقال، داریم فقط مالکیت ها را در پرتال املاک تغییر می دهیم که آن هم به صورت برخط شده است.

وی ادامه داد: ثبت شرکت هم باید از این موضوع استفاده کند، یعنی به عبارتی تغییر نام، ثبت تاسیس و تغییرات باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود و فقط همکاران ما نظارت می کنند. برای مثال در نقل و انتقال املاک اگر ایرادی وجود داشته باشد به سازمان منعکس می کنند و همکاران ما بایستی بحث نظارت را انجام دهند و باقی موارد از سوی دفاتر اسناد رسمی انجام شود.

کشاورز گفت: در اجرا، بحث تشکیل پرونده الکترونیک در دفاتر آغاز شده اما ادامه فرآیند هم بایستی در دفاتر باشد، در موضوع ابلاغ هم فرقی نمی کند، این ابلاغ را اگر ما هم انجام دهیم از طریق ثنا است که همین را هم دفاتر می توانند انجام دهند.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در بحث انتخاب کارشناس هم که بایستی از سامانه ثنا یا ۱۵۱۵ انتخاب کنیم که سردفتر هم به نمایندگی ما می تواند همین را انتخاب کند دریافت و ابلاغ نظریه کارشناسی رو ما انجام می دهیم همین را هم دفترخانه می تواند انجام دهد. بسیاری از موارد را دفترخانه ها انجام می دهند، یکی یا دو مورد باقی می ماند که باید برای آن هم فکری کرد، بحث اعتراض ها است که اگر به عملیات اجرا اعتراض شد چون رئیس باید نظر دهد به حوزه اجرا ارسال میشود و بحث مزایده ها است که فعلا تا زمانی که الکترونیکی نشده به شکل فیزیکی انجام میشود.

پیام «بابایی» به مجمع عمومی شورایعالی| تفویض اختیار به کشاورز و هاشمی دادم گره ها را بازکنند

پیام «بابایی» به مجمع عمومی شورایعالی| تفویض اختیار به کشاورز و هاشمی دادم گره ها را بازکنند

حسن بابایی در پیامی تصویری به پانزدهمین مجمع عمومی شورای عالی کانون ها و جوامع سردفتری ابراز امیدواری کرد که نتایج این نشست به برکت حضور در جوار مضجع نورانی امام رئوف، آثار و برکات خوبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ اقدامات بسیار خوبی در حوزه کانون ها و جوامع سردفتری صورت گرفت، اظهار کرد:  اگرچه این دستاوردها خوب است اما نیازمند بازطراحی، هم اندیشی و تصمیمات خوب برای سال جدید و سنوات آینده هستیم.

بابایی افزود: رایزنی هایی با علی خندانی رییس کانون سردفتران و دفتریاران در زمینه برنامه های آتی داشتیم و به طور قطع برای پیشبرد امورات بیش از هر زمان دیگری نیازمند انسجام، هماهنگی، همدلی و وحدت هستیم، به نظرم این این اولین اقدامی است که باید هر چه سریعتر عملیاتی کنیم.
معاون قوه قضائیه ادامه داد: اگر این همدلی نباشد پیشبرد اهداف و راهبردهای کلانی که سران دفاتر که برای رسیدن به آن این جلسات را تشکیل میدهند با کندی همراه خواهد شد. بحث اصلاح قوانین، آیین نامه ها، مقررات و بخشنامه ها هم در سازمان با جدیت پیگیری می شود و انتظار داریم این همفکری لازم از سوی کانون ها و شورایعالی با سازمان انجام شود.
بابایی با بیان اینکه قوانین ما کارآمدی لازم را ندارد چرا که مربوط به بیش از ۴۰ سال قبل است، افزود: اصلاح آیین نامه ها و به روزرسانی آن ها به جد در حال پیگیری است و از نظرات سردفتران بسیار استفاده شده است.
وی در بخش دیگری از پیام خود درباره بخشنامه ها گفت: حجم قابل توجهی از بخشنامه ها ناسخ و منسوخ هستند، سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد، تنقیح بخشنامه ها نیازمند پیگیری مجدد و به روزرسانی است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  اظهار کرد: موضوع ساختار و تشکیلات نیازمند بررسی و پیگیری در اجلاسیه مشهد است. پیشنهاد دادم قبل از تشکیل اجلاسیه، کمیته ها، کارگروه های مختلف، اعضاءرئیس و دستورکارها مشخص باشد و پیش نویس اولیه از قبل تهیه شود، یعنی عزیزان خالی از ذهن و ایده نباشند. پیشنهاد من این است که این کارگروه ها در حوزه فناوری و بهبود روش ها حتما نیاز است در این حوزه بهبود روش ها و کارکردها که با بحث فناوری بسیار ارتباط دارد جلسات به شکل کارشناسی و فنی تشکیل شود.
معاون رئیس قوه قضائیه افزود: حضور معاونان محترم سازمان آقایان هاشمی و کشاورز در مجمع مشهد فرصت مغتنمی است که یک بازبینی مجدد در فرایند روش ها داشته باشیم و هر جا ضرورتی ندارد و برای سردفتران و دفتریاران ایجاد معضل می کند، حتما اصلاح کنند و این اختیار را به این دو معاونم تفویض می کنم تا این فرایندها حتما اصلاح شود.
بابایی گفت: در حوزه ساختار و تشکیلات که پیشنهاد تشکیل کمیته و کارگروه برای آن دادم، حتما برای رسیدن به برنامه ها بازنگری انجام شود. این ساختار باید به گونه ای باشد که اولا در چارچوب قانون باشد، این نشست می تواند پیشنهادات خوبی برای بازنگری در خصوص ساختار بدهد، ساختاری منسجم، به روز و منطبق بر نیازهای  سردفتران و دفتریاران باید در دستورکار قرار بگیرد. کمیته قوانین و مقررات ما باید پیشنهادات لازم را در اصلاح قوانین ارائه کند که ما هم از طریق مجاری قانونی و کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی این موضوعات را پیگیری کنیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: کمیته های پارلمانی، اقتصادی و مالی، هم باید پیشنهادات لازم را برای رسیدن به وضعیت مطلوب سرمایه بررسی کنند.. انشالله صندوق سرمایه گذاری را با راهکارهای مناسب تقویت کنیم. استفاده از نظرات مشاوران اقتصادی در تقویت صندوق بسیار راهگشا خواهد بود، آقای کشاورز هم در راستای تقویت صندوق اقدامات لازم را انجام دهد.
بابایی با تاکید بر اینکه جامعه سردفتری کانون های ما باید پویاتر و منسجم تر از گذشته اقدام کنند، اظهار کرد: شما باید تهدیدات اجتماعی، نرم افزاری و سامانه ای را به فرصت تبدیل کنید.، برخی دستگاه ها می خواهند متولی در این حوزه شوند علی رغم اینکه صلاحیت آن را ندارند، این موضوع باید زنگ و هشداری برای ما باشد که انشالله همکاری بین سازمان و کانون بیش از گذشته انجام شود بویژه در حوزه فناوری. اقدامات ما باید به برنامه مشخص و منسجمی تبدیل شود.
معاون رئیس قوه قضائیه افزود: پیشنهاد دیگر من برای روسا و اعضای شورای عالی نشست مشهد، تدوین سند برنامه ای برای دوره زمانی میان مدت و بلند مدت است. ما باید بدانیم در کجا هستیم و به کجا می خواهیم برسیم. چه برنامه هایی برای افق برنامه ای ۵ ساله و ۱۰ ساله و ۲۰ ساله داریم؟ چشم اندار ما چیست؟ دیدگاه های تحولی را در این سند ارائه کنیم. بسیار خوب است که اسناد ما در محضر رئیس قوه قضاییه ارائه شود که کانون های ما دارای برنامه تحولی در افق ۵ ساله و ۱۰ ساله هستند.
وی افزود: پیشنهاد این است که حتما در سند تحول نحوه کمک و همکاری به قوه قضائیه به خوبی تدوین شود، اینکه رئیس قوه قضائیه ببیند که کانون ها می توانند نقش موثری در اجرای اهداف قوه داشته باشند. همان طور که مستحضر هستید ما سند تحولی در دستگاه قضا داریم که از زمان حجت الاسلام رئیسی در دستورکار قرار گرفت و در دوران تحول و تعالی این سند مجدد مطرح شد که کانون ها و سران دفاتر چه نقشی می توانند در بحث تحقق سیاست های سند تحول داشته باشند؟
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: قطعا یکی از این اهداف و راهبردهای کلان بحث توسعه سند رسمی و اعتبار بخشیدن به اسناد رسمی و عدم اعتبار اسناد عادی است، آنچیزی که خوشبختانه رئیس دستگاه قضا بسیار مصر به اجرا و عملیاتی کردن آن هستند. حجت الاسلام محسنی اژه ای در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور پیدا کرده و از اعتبار بخشیدن به اسناد رسمی و عدم اعتبار اسناد عادی به جدیت دفاع کردند این اقدام بسیار خوب و ارزنده و بینش بالا از سوی رئیس دستگاه قضا است، در حوزه سند رسمی که برای ما فرصت مناسبی است تا با این دیدگاه، سندهای میان مدت و بلند مدت را برای کانون تعریف کنیم.
بابایی در پایان از تشکیل نشست مشترک با حضور معاونین سازمان، مدیران کل و هیئت مدیره کانون برای رسیدن به اقدامات جهشی و تحولی در اهداف و برنامه های کانون در آینده نزدیک خبر داد.
همچنین اتاق خبر کانون سردفتران و دفتریاران با حضور سعیده حسنخانی و راضیه آقایی (روزنامه نگار و خبرنگار) پانزدهمین مجمع عمومی کانون ها و جوامع سردفتری را پوشش دادند.

بیانیه پانزدهمین مجمع عمومی شورایعالی کانون ها و مجامع سردفتری منتشر شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، در اختتامیه پانزدهمین مجمع عمومی شورایعالی کانون ها و مجامع سردفتری بیانیه ای به شرح ذیل صادر شد.

متن بیانیه بدین شرح است:

بسمه تعالی
پانزدهمین مجمع عمومی شورای عالی کانون ها و جوامع سردفتری کشور در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مشهد مقدس و درجوار مضجع شریف حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء و با حضور تمامی رؤسا و نمایندگان کانون ها و جوامع سردفتران ودفتریاران ۳۱ استان کشور برگزار گردید.
به عنوان اولین دستورجلسه، مجمع عمومی با برگزاری انتخابات سومین دوره هیأت مدیره این شورا در نوبت صبح روز چهارشنبه، هفت نفر را به عنوان عضو اصلی و دو نفر را به عنوان عضو علی البدل انتخاب و در کنار دو عضو از کانون سردفتران و دفتریاران مرکز به عنوان اعضاء هیأت مدیره معرفی نمود.

این مجمع که با جلسات فشرده کاری در نوبت های صبح، عصر و شب همراه بود، تقریبا تمام مسائل، معضلات، چالش ها و فرصت های نهاد سردفتری کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و با توجه به حضور معاونت های محترم امور اسناد و فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و تشکیل جلسات ارائه نظرات، پرسش ها و تبادل دیدگاه ها، فرصت مناسبی برای رؤسا و نمایندگان کانون ها و جوامع سراسر کشور فراهم گردید تا ضمن بیان مطالب و دیدگاه ها و حتی اعتراضات احتمالی خود و همکاران سراسر کشور، در جریان اقدامات صورت گرفته و برنامه های آتی سازمان محترم ثبت، هیأت مدیره شورای عالی و کانون سردفتران و دفتریاران قرار گیرند.

همچنین علیرغم برنامه ریزی های انجام شده جهت حضور ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این مجمع، با توجه به سفر استانی پیش آمده برای جناب آقای دکتر بابائی، ایشان ضمن ارسال پیام تصویری به این مجمع با ابراز خرسندی از تشکیل این مجمع مطالب و رهنمودهای مبسوطی را بیان نموده و جناب آقای دکتر کشاورز و دکتر هاشمی را با اختیارات ویژه، مأمور بررسی و رفع موانع و مشکلات اعلامی اعضاء مجمع نمودند که خود حاکی از اهمیت جایگاه راهبردی شورای عالی در نگاه مدیران ارشد سازمان می باشد.

مجمع عمومی شورای عالی ضمن تقدیر و تشکر از پیام محبت آمیز و راهگشای جناب آقای دکتر بابائی معاونت محترم قوه قضائیه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و حضور با انگیزه و مؤثر معاونین محترم سازمان ثبت و همچنین رؤسا و نمایندگان کانون های کشوری، برنامه های آتی این شورا در سال جدید را که برگرفته از خط مشی و برنامه های مصوب مجمع عمومی است به شرح ذیل جهت اطلاع عموم همکاران گرامی به عرض می رساند:

شورای عالی سردفتری کشور ضمن تقدیر و سپاس از همت و حمیت همه همکاران خود در کانون های کشوری و خصوصا سردفتران و دفتریاران محترمی که در جهت انجام مأموریت مهم تصویربرداری و اسکن دفاتر دست نویس نهایت همکاری و لطف را مبذول داشتند تا این میراث مکتوب و گنجینه بزرگ معنوی و حقوقی کشور از دستخوش حوادث و نابودی مصون بماند امیدوار است با اقدامات معاونت محترم فناوری اطلاعات سازمان و استخراج داده های این تصاویر، بزودی امکان استفاده همه همکاران از تصاویر و داده آمایی های انجام شده فراهم گردد.

شورای عالی سردفتری کشور ضمن سپاس و تشکر از زحمات و پیگیری های ریاست محترم و مدیران سازمان ثبت و امعان نظر ریاست محترم قوه قضائیه در قبول و امضاء اصلاحیه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی امیدوار است بزودی با امضاء و ابلاغ اصلاحات پیشنهادی آیین نامه قانون دفاتر پیگیری های فراوان و متعدد این نهاد به نتیجه مطلوب منتهی گردیده و بر این اساس تمامی مساعی خود را در جهت کمک به مدیران محترم سازمان به کار خواهد بست.

شورای عالی سردفتری کشور ضمن حمایت از نظرات ریاست محترم سازمان ثبت جناب آقای دکتر بابائی در خصوص تدوین و تهیه سند تحول و تعالی نهاد سردفتری و اصلاح فرآیندها در جهت هوشمند سازی خدمات دفاتر اسناد رسمی و همچنین اصلاح قوانین مربوط به حوزه دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران ضمن اعلام شروع اقدامات مؤثر در این زمینه، تمامی تلاش و سازماندهی لازم را در جهت اجرائی نمودن آن ها به کار گرفته و در این راه آماده دریافت پیشنهادات، نظرات و راهکارهای همه همکاران گرامی در سراسر کشور و دلسوزان حوزه نهاد سردفتری کشور می باشد.

شورای عالی سردفتری کشور ضمن تقدیر و سپاس از همه دست اندرکاران تنظیم و امضاء تفاهم نامه انفورماتیکی بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران و اعلام حمایت از اقدامات مؤثر سخت افزاری و نرم افزاری مدیران انفورماتیک کانون سردفتران و دفتریاران، تسریع در ایجاد و توسعه پلت فرماهای حوزه سردفتری و سند رسمی را خواستار بوده و در جهت پاسخ به این نیاز فزاینده جامعه همه حمایت، اقدام و پایش های مدیریتی خودر را به کار خواهد بست. همچنین با توجه به قطعی های مکرر سامانه های مورد استفاده در دفاتر اسناد رسمی، خواستار تسریع در اصلاح و بازطراحی سامانه های مذکور، اطلاع رسانی دقیق تر و شفاف تر در اختلالات صورت گرفته و اقداماتی در جهت کاهش اثر گذاری این اختلالات در خدمات رسانی دفاتر اسناد رسمی می باشد.

شورای عالی سردفتری کشور ضمن استقبال و اعلام آمادگی نهاد سردفتری در جهت برون سپاری خدمات ثبتی و شبه قضائی به دفاتر اسناد رسمی و با توجه به مزیت های نسبی این مجموعه در ارائه این خدمات، انجام رایزنی های لازم با سازمان ها و نهادهای مربوطه و عملیات اجرائی در این خصوص را دنبال خواهد نمود.
مجمع عمومی شورای عالی کانون ها و جوامع سردفتری کشور با توجه به اختیارات حاصل از ماده ۷ اساسنامه شورای عالی، موارد پیش گفته را به عنوان خط مشی کلی و راهبردهای اصلی شورای عالی ارائه و همه ارکان شورا از جمله هیأت مدیره و کانون های استانی و تمامی همکاران گرامی سردفتر و دفتریار در سراسر کشور را به کمک به پیشبرد این اهداف و راهبردها توصیه و تأکید می نماید.

والسلام
دبیرخانه شورای عالی کانون ها و جوامع سردفتری کشور

فیلم پیام را اینجا مشاهده کنید

گزارش تصویری 

 

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد